@article { author = {چابکی, ام البنین and زارعان, منصوره}, title = {}, journal = {Sociology and lifestyle management}, volume = {1}, number = {3}, pages = {1-33}, year = {2015}, publisher = {Vice Chancellorship for Research and Technology}, issn = {2645-5641}, eissn = {2645-5641}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {رسانه‌های دیداری و سبک زندگی اسلامی}, abstract_fa = {هدف اصلی پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش است که رسانه­های دیداری چه نقشی در شکل دادن به سبک زندگی در سه بعد مدیریت مصرف، مدیریت اوقات فراغت و مدیریت بدن دارند. روش تحقیق پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش را نیز ساکنان شهر تهران تشکیل می‌دهند که از میان آنها 400 نفر به شیوة خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامة محقق ساخته به دست آمده است. اعتبار پرسشنامه به روش صوری و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ  مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته­های تحقیق نشان داد بین میزان استفاده از رسانه­های دیداری و سبک زندگی افراد همبستگی وجود دارد. همچنین بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام، ماهواره، اینترنت و تلویزیون 8/59 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین کرده و تلویزیون بیشترین تأثیر را در این زمینه داشته است.}, keywords_fa = {سبک زندگی اسلامی,رسانه‌های دیداری,مصرف,مدیریت اوقات‌‌ فراغت,مدیریت بدن}, url = {https://sls.tabrizu.ac.ir/article_5669.html}, eprint = {https://sls.tabrizu.ac.ir/article_5669_b7b269fee8e212fad40c003d15ca6d4e.pdf} } @article { author = {حسینی زاده آرانی, سید سعید and سخایی, ایوب and غفاری, مسعود}, title = {}, journal = {Sociology and lifestyle management}, volume = {1}, number = {3}, pages = {35-74}, year = {2015}, publisher = {Vice Chancellorship for Research and Technology}, issn = {2645-5641}, eissn = {2645-5641}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {پژوهشی در باب رابطه بین دینداری و سبک زندگی (مورد مطالعه: شهروندان کلان‌شهر تهران)}, abstract_fa = {سبک‌های زندگی در دوران مدرن نه فقط شکل‌دهنده هویت شخصی و اجتماعی‌اند بلکه خود متأثر از عوامل بسیاری همچون دین و باورهای مذهبی می‌باشند. دین، نه تنها مردم را نسبت به برخی از سبک‌‌های زندگی در قیاس با سبک‌‌های دیگر ترغیب می‌نماید بلکه در شکل‌دهی به هویت‌‌های متناسب با آن سبک‌های زندگی‌، تأثیر شگرفی دارد. براین اساس، هدف از مطالعه حاضر، بررسی ارتباط میان میزان دینداری و نوع سبک زندگی شهروندان کلان‌شهر تهران می‌باشد. بدین منظور، با استفاده از روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه، ‌524 نفر از شهروندان 18 سال و بالاتر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شده و مورد مصاحبه قرار گرفتند. ‌تجزیه و تحلیل داده‌ها به کمک نرم‌افزارهای SPSS و لیزرل نشان می‌دهد که میزان دینداری شهروندان تهرانی در حد متوسط رو به بالا بوده و از منظر وضعیت سبک‌زندگی، 46% در قلمرو سبک سنتی، 27% در قلمرو سبک مدرن و 26% نیز در قلمرو تلفیقی از سنتی و مدرن جای گرفته‌اند. در بخش یافته‌های استنباطی، داده‌ها نشان دادندکه رابطه معناداری بین میزان دینداری افراد و سبک‌زندگی آنها وجود دارد؛ میزان دینداری افرادی که سبک ‌زندگی سنتی دارند، در سطحی بالاتر از افرادی قرار می‌گیرد که گرایش به مولفه‌های سبک‌زندگی مدرن دارند. مدل‌سازی معادلات ساختاری نیز حاکی از تأیید نتیجه فوق بود؛ با کاهش میزان دینداری، سبک زندگی با شدتی ضعیف، مدرن‌تر خواهد شد.}, keywords_fa = {دینداری,سبک زندگی سنتی,سبک زندگی بینابین,سبک زندگی مدرن}, url = {https://sls.tabrizu.ac.ir/article_5668.html}, eprint = {https://sls.tabrizu.ac.ir/article_5668_f140333f16cd49e1d4608eb51a02d30d.pdf} } @article { author = {رازقی, نادر and فرزام, نازنین}, title = {}, journal = {Sociology and lifestyle management}, volume = {1}, number = {3}, pages = {75-102}, year = {2015}, publisher = {Vice Chancellorship for Research and Technology}, issn = {2645-5641}, eissn = {2645-5641}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل کیفی سبک پوشش غربی جوانان}, abstract_fa = {سبک پوشش جوانان و الگوهای مصرف آنها در پوشش، از مقوله‌های مهم در هویت یابی آنها محسوب شده و نمود عینی طبقه اجتماعی و نشان دهنده سبک زندگی آنها است. افراد با پیروی از سبک‌های مختلف پوشش و لباس سعی در انتساب خود به گروه‌ها و هویت‌های مختلف دارند. این پژوهش تلاش می‌کند به این پرسش پاسخ دهد که چه عناصری، سبک پوشش و انتخاب لباس جوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و چرا جوانان به لباسهایی با نوشته‌های غربی گرایش پیدا می‌کنند؟ روش پژوهش مورد استفاده در این تحقیق، نظریه مبنایی بوده است. داده‌ها از طریق مصاحبه کیفی عمیق با 25 نفر از جوانان ساری که دارای لباس با سبک و نوشته‌های غربی بوده‌اند به شیوه نمونه­گیری نظری و هدفمند جمع آوری شده است. بر اساس یافته‌ها و مدل نظری توسعه داده شده، می‌توان بیان نمود که خانواده، گروه دوستان و همسالان به عنوان گروه مرجع، همچنین رسانه‌های نوین، از جمله شرایط و عللی هستند که می‌توانند در فرایند شکل گیری سبک پوشش غربی جوانان مؤثر باشند. درکنار این علل، شرایط و زمینه‌های دیگری نظیر ضعف تولیدات داخلی،کیفیت پایین اجناس داخلی و هزینه زیاد، در گرایش جوانان به سبک پوشش غربی مؤثر بوده‌اند. مطالعه نشان می‌دهد پیامد چنین سبکی از پوشش، ایجاد هویت متفاوت با جامعه بومی خواهد بود.}, keywords_fa = {سبک پوشش,هویت,جوانان,سبک زندگی}, url = {https://sls.tabrizu.ac.ir/article_5667.html}, eprint = {https://sls.tabrizu.ac.ir/article_5667_4a6518a826a56faafed0ce56f501387d.pdf} } @article { author = {رضادوست, کریم and حسین زاده, علی حسین and شعبانی, ناهید}, title = {}, journal = {Sociology and lifestyle management}, volume = {1}, number = {3}, pages = {103-132}, year = {2015}, publisher = {Vice Chancellorship for Research and Technology}, issn = {2645-5641}, eissn = {2645-5641}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تأثیر دینداری بر سبک‌زندگی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز)}, abstract_fa = {چکیده   هدف مقاله حاضر، بررسی رابطه بین دینداری و سبک­زندگی در بین دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز می‌باشد. چارچوب نظری این تحقیق تلفیقی از نظریات وبر،گیدنزو بوردیو بوده است. این تحقیق به صورت پیمایشی انجام شده و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه می‌باشد. جامعه آماری در این تحقیق، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز است. شیوه نمونه گیری طبقه‌ای بوده و حجم نمونه نیز براساس فرمول کوکران376 نفر تعیین شد. از لحاظ زمانی این پژوهش در نیمسال دوم تحصیلی 1394-1393 اجرا شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهدکه متغیر دینداری با تمامی ابعاد سبک­زندگی (شامل؛ مصرف مادی، مصرف فرهنگی- هنری، چگونگی گذران اوقات فراغت، مدیریت بدن، روابط بین شخصی) رابطه معناداری دارند. بدین صورت که بین میزان دینداری و ابعاد مصرف مادی، مصرف فرهنگی- هنری، مدیریت بدن، چگونگی گذران اوقات فراغت رابطه منفی معناداری مشاهده شده است و تنها بین میزان دینداری و بعد روابط بین شخصی رابطه مثبت برقرار است. نتایج حاصل از رگرسیون نشان می‌دهد که سه بعد از دینداری یعنی بعد عاطفی با ضریب بتای 38/0، پیامدی با ضریب بتای 28/0 و مناسکی با ضریب بتای 13/0 معنادار بوده­اند. این ابعاد در مجموع41 درصد از تغییرات مربوط به سبک زندگی را تبیین می‌کنند.}, keywords_fa = {دینداری,سبک‌زندگی,مصرف مادی,اوقات فراغت,مدیریت بدن}, url = {https://sls.tabrizu.ac.ir/article_5666.html}, eprint = {https://sls.tabrizu.ac.ir/article_5666_7419cc414d6027b9c2be2ec024a56686.pdf} } @article { author = {کوهی, کمال and احمدی, آرمان}, title = {}, journal = {Sociology and lifestyle management}, volume = {1}, number = {3}, pages = {133-173}, year = {2015}, publisher = {Vice Chancellorship for Research and Technology}, issn = {2645-5641}, eissn = {2645-5641}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مطالعه جامعه‌شناختی ارتباط بین دینداری و سبک زندگی زیست‌محیطی (موردمطالعه: زنان و مردان متأهل شهر سنندج)}, abstract_fa = {امروزه سبک زندگی زیست‌محیطی در قالب روش زندگی مردم، اثرات فرهنگی و اجتماعی متنوعی در افراد جامعه بر  جای گذارده است. اهمیت موضوع یادشده تا حدی است که در عصر حاضر از آن به‌عنوان معمار هویت یاد می‌شود. لذا پرداخت به موضوع یادشده با لحاظ سازه تأثیرگذاری چون دینداری که با جامعه ایرانی درآمیخته است، اهمیت مضاعفی دارد. در همین راستا، تحقیق  حاضر با تکیه به رویکرد متعارف علمی  و با استفاده از تکنیک پیمایشی و فرمول نمونه‌گیری کوکران در بین 532 نفر از زنان و مردان متأهل شهر سنندج به اجرا درآمده است. نتایج نشان داد که میانگین سبک زندگی زیست‌محیطی در بین جامعه آماری مورد مطالعه در حد متوسط  به بالا بوده است؛ همچنین، نتایج حاصل از رگرسیون خطی گام‌به‌گام نیز نشان داد که در میان ابعاد سه‌گانه دینداری بعد مناسکی و بعد تجربی وارد مدل نهایی شده و بعد پیامدی دینداری از مدل خارج شده است. در مجموع دو بعد مناسکی و تجربی توانسته‌اند حدود 16 درصد از واریانس متغیر سبک زندگی زیست‌محیطی شهروندان را تبیین نمایند.}, keywords_fa = {سبک زندگی زیست‌محیطی,دینداری,دینداری مناسکی,دینداری تجربی,دینداری پیامدی,سنندج}, url = {https://sls.tabrizu.ac.ir/article_5665.html}, eprint = {https://sls.tabrizu.ac.ir/article_5665_27ffb24b804165f00d51b99db8e1f6c8.pdf} } @article { author = {گلابی, فاطمه and آقایاری هیر, توکل and ساعی, مرضیه}, title = {}, journal = {Sociology and lifestyle management}, volume = {1}, number = {3}, pages = {175-205}, year = {2015}, publisher = {Vice Chancellorship for Research and Technology}, issn = {2645-5641}, eissn = {2645-5641}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی رابطه دینداری با میزان مصرف‌گرایی شهروندان شهر تبریز و زمینه اجتماعی مرتبط با آن (مورد مطالعه: شهروندان بالای 15 سال شهر تبریز)}, abstract_fa = {یکی از عوامل مهمی که در سبک­زندگی مصرفی می­تواند تاثیرگذار باشد، دینداری می‌باشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش دینداری بر میزان مصرف­گرایی شهروندان شهر تبریز به انجام رسیده است. روش پژوهش پیمایش، روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای و جامعه آماری آن تمامی شهروندان بالای 15 سال شهر تبریز می­باشند که با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه آماری 483 نفر تعیین گردید. میزان مصرف­گرایی شهروندان شهر تبریز در حد متوسط به پایین می­باشد. نتایج محاسبه ضریب همبستگی پیرسون بین دینداری و میزان مصرف­گرایی نشان می­دهد، بین دینداری و همه ابعاد آن و میزان مصرف­گرایی افراد رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش حاضر حاکی از نقش دینداری در کاهش میزان گرایش به مصرف­گرایی می‌باشد و با تکیه بر این نتیجه می­توان گفت در صورتی که آموزش­های دینی بتواند به نحو موثری در باورهای مردم جای گیرد و در آن نهادینه شود و سپس با انجام فرایض دینی و شرکت در مناسک دینی و اجتماعی تقویت گردد، جامعه از گرایش به مصرف­گرایی و در نتیجه اثرات مضر آن در امان خواهد بود.}, keywords_fa = {مصرف,سبک زندگی,دینداری,مصرف‌گرایی,هویت اجتماعی}, url = {https://sls.tabrizu.ac.ir/article_5664.html}, eprint = {https://sls.tabrizu.ac.ir/article_5664_eda22a8669b04bcd13b1efb0f20bdf61.pdf} } @article { author = {نیازی, محسن and نوروزی, میلاد and عسگری کویری, اسماء}, title = {}, journal = {Sociology and lifestyle management}, volume = {1}, number = {3}, pages = {207-245}, year = {2015}, publisher = {Vice Chancellorship for Research and Technology}, issn = {2645-5641}, eissn = {2645-5641}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {فرا تحلیلی بر مطالعات سبک زندگی در ایران با تأکید بر مطالعه زنان و جوانان}, abstract_fa = {چکیده این پژوهش با هدف فراتحلیل مطالعات سبک زندگی در ایران با تأکید بر زنان و جوانان انجام شده است. مفهوم بسیط سبک زندگی ابزار توانمندی جهت تحلیل الگوهای مصرف و تعیین مرزهای تشابه و تمایز در میان گروه‌های مختلف اجتماعی است. با توجه به نقش مهم زنان و جوانان به عنوان نیروهای تحول‌خواه و اثرگذار در جامعة ایران، تحلیل جامعه‌شناسانة گرایش‌ آن‌ها نسبت به سبک‌ زندگی مدرن یکی از مهم‌ترین کلیدهای فهم واقعیت‌های جامعة ایرانی است. این مقاله با استفاده از روش فراتحلیل به بررسی پژوهش‌های انجام شده در مورد سبک زندگی زنان و جوانان در ایران می‌پردازد و مؤلفه‌های تبیین‌کننده و اثرگذار بر سبک زندگی آنان را تحلیل می‌کند. مؤلفه‌های سازندة سبک‌ زندگی درگسترة میدان‌های متنوعی پراکنده‌اند. اما پژوهشگر ایرانی به نیت یافتن آن‌چه که در متن واقعیت‌های جامعة ایرانی و زندگی روزمرة انسان ایرانی وجود دارد، به مؤلفه‌های تقلیل‌گرایانه‌ای چون اوقات‌ فراغت، هنجارهای مصرف، الگوهای خرید و مدیریت بدن (اغلب نوع پوشش) پرداخته است. همچنین ضعف در انجام‌ پژوهش‌های انگشت‌شمار کیفی و ترکیبی نسبت به پژوهش‌های کمی، تأکید بر ابعاد خاصی از زندگی جوانان و زنان، خلأ کار جامعه‌شناسانه در حوزة سبک ‌زندگی مردان به طور خاص از موارد برجسته در پژوهش‌های مورد مطالعه است. تبیین‌کنندگی بالای متغیر سرمایة فرهنگی نسبت به سایر متغیرهای اثرگذار بر سبک ‌زندگی از موارد مشترک در اغلب پژوهش‌هایی است که به مطالعة سبک ‌زندگی زنان و جوانان ایرانی پرداخته‌اند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد پس از سرمایة فرهنگی به ترتیب متغیر تحصیلات و سرمایة اجتماعی تبیین‌کنندگی بالاتری را نسبت به سایر متغیرهای اثرگذار بر سبک‌ زندگی زنان و جوانان نشان می‌دهند.}, keywords_fa = {سبک زندگی,سرمایة فرهنگی,زنان,جوانان,فراتحلیل}, url = {https://sls.tabrizu.ac.ir/article_5663.html}, eprint = {https://sls.tabrizu.ac.ir/article_5663_0f20f25f71a9fe7be10c08420857a338.pdf} }