@article { author = {افراسیابی, حسین and سیار خلج, حامد and شکوهی فر, کاوه}, title = {}, journal = {Sociology and lifestyle management}, volume = {1}, number = {4}, pages = {1-27}, year = {2016}, publisher = {Vice Chancellorship for Research and Technology}, issn = {2645-5641}, eissn = {2645-5641}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل جامعه‌شناختی مدگرایی در بین جوانان شهر یزد}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://sls.tabrizu.ac.ir/article_6169.html}, eprint = {https://sls.tabrizu.ac.ir/article_6169_304740a8a785329bf6c3b7e9432807c3.pdf} } @article { author = {بابایی فرد, اسدالله and حیدریان, امین and توانگری, طاهره}, title = {}, journal = {Sociology and lifestyle management}, volume = {1}, number = {4}, pages = {29-66}, year = {2016}, publisher = {Vice Chancellorship for Research and Technology}, issn = {2645-5641}, eissn = {2645-5641}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی برخی از عوامل مؤثر بر سبک زندگی دانشجویان}, abstract_fa = {سبک زندگی از مهم‌ترین مفاهیم در حوزه‌ی علوم اجتماعی به شمار می‌رود که اخیراً مورد توجه بسیاری از جامعه‌شناسان قرار گرفته است. پژوهش حاضر با تکیه بر نظریه‌های آنتونی گیدنز و پی‌یر بوردیو در زمینه‌ی سبک زندگی، به بررسی برخی از عوامل مؤثر بر سبک زندگی دانشجویان می‌پردازد. در این پژوهش از روش پیمایش اجتماعی استفاده شده است. جامعه‌ی آماری این پژوهش را دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه پیام نور مرکز آران و بیدگل در سال تحصیلی 91-1390 تشکیل می‌دهد، که از این میان تعداد 250 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است. نتایج حاصل از بررسی تجربی نشان می‌دهد که بین شیوه‌های گذران اوقات فراغت، روحیه‌ی عام‌گرایی، پایگاه اقتصادی - اجتماعی و آمادگی پذیرش تجارب جدید با سبک زندگی رابطه‌ی معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل چندمتغیره و تحلیل مسیر تأثیر مستقیم متغیرهای شیوه‌های گذران اوقات فراغت و پایگاه اقتصادی - اجتماعی بر متغیر سبک زندگی را نشان می‌دهند.}, keywords_fa = {سبک زندگی,مصرف فرهنگی,اوقات فراغت,پایگاه اقتصادی- اجتماعی,روحیه‌ی عام‌گرایی}, url = {https://sls.tabrizu.ac.ir/article_5676.html}, eprint = {https://sls.tabrizu.ac.ir/article_5676_c102192e464f92bc4db2dd88ab65467c.pdf} } @article { author = {بیانی, فرهاد and آقایاری هیر, توکل and حسینی, سید یاسین and دنکوب, غلامرضا}, title = {}, journal = {Sociology and lifestyle management}, volume = {1}, number = {4}, pages = {67-97}, year = {2016}, publisher = {Vice Chancellorship for Research and Technology}, issn = {2645-5641}, eissn = {2645-5641}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مقایسه‌ی وضعیت سلامت اجتماعی در میان زنان بارور و نابارور}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی اثر ناباروری بر سلامت اجتماعی زنان است که به این منظور دو گروه از زنان شامل یک گروه 20 نفری از زنان شهرستان سقز دارای تجربه‌ی باروری و یک گروه 20 نفری از زنان همین شهرستان که یا توان فرزندآوری نداشتند و یا برای فرزندآوری نیازمند سپری کردن دوران مراقبتی و دارویی ویژه­ای بودند با روش تصادفی ساده انتخاب شدند و به روش آزمایش و با استفاده از ابزار پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتند. اعتبار پرسشنامه با روش اعتبار محتوا ارزیابی شد و برای ارزیابی پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافته­ها نشان­دهنده­ی سلامت اجتماعی پایین­تر زنان نابارور در مقایسه با زنان بارور است (14/3 در برابر 36/3). همچنین تفاوت معنی­داری میان سلامت اجتماعی زنان بارور و نابارور در قالب پنج بعد وجود دارد (Sig=0.04). مقایسه­ی ابعاد سلامت اجتماعی در میان دو گروه نشان می­دهد ابعاد «شکوفایی اجتماعی» (متوسط رو به پایین) و «انسجام اجتماعی» (متوسط رو به بالا) تفاوت معنی­داری در میان دو گروه ندارند اما ابعاد «همبستگی اجتماعی» (متوسط)، «پذیرش اجتماعی» (متوسط رو به بالا) و «مشارکت اجتماعی» (متوسط رو به بالا) تفاوت معنی­داری را نشان می­دهند. از این نتایج می توان استنباط کرد که جامعه بخشی از فرآیند تکامل شخصیتی و هویتی زنان را منوط به ایفای نقش مادری می­داند. ناباروری و نداشتن تجربه­ی مادری باعث ایجاد نگرش و قضاوت منفی جامعه در مورد زنان نابارور می­شود و همین نگرش منفی می­تواند میزان سلامت اجتماعی زنان را تحت تاثیر قرار دهد و آن را با چالش جدی مواجه کند.}, keywords_fa = {سلامت اجتماعی,ناباروری,شکوفایی اجتماعی,همبستگی اجتماعی,پذیرش اجتماعی,انسجام اجتماعی}, url = {https://sls.tabrizu.ac.ir/article_5675.html}, eprint = {https://sls.tabrizu.ac.ir/article_5675_e588f72318c1fc4e7ecc319026af3e8c.pdf} } @article { author = {سهراب زاده, مهران and عشایری, طاها and سعادتی, موسی and ژاله, اعظم}, title = {}, journal = {Sociology and lifestyle management}, volume = {1}, number = {4}, pages = {99-135}, year = {2016}, publisher = {Vice Chancellorship for Research and Technology}, issn = {2645-5641}, eissn = {2645-5641}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مطالعه جامعه‌شناختی رابطه دین‌داری و سبک زندگی شهروندان (مورد مطالعه: شهر آران و بیدگل، کاشان)}, abstract_fa = {برخلاف جوامع سنتی، در جامعة معاصر به‌ واسطة اهمیت یافتن خود، مسئولیت شخصی و ظهور جامعة مصرفی در زندگی، قدرت انتخاب نیز بیشتر شده است. به این ترتیب، سبک زندگی با انتخابی شدن زندگی روزمره معنا یافته است، در واقع آن، بازنمودی از جست­وجوی هویت و انتخاب فردی بوده و راهی برای تعریف ایستارها، ارزش‌ها و هم­چنین نشان‌گر ثروت و موقعیت اجتماعی افراد می باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر این است که ارتباط بین دین‌داری و سبک زندگی شهروندان را تبیین نماید. روش پژوهش، روش کمی (پیمایش) و ابزار آن پرسش­نامه است. حجم جامعة آماری مورد پژوهش49516 است که از این تعداد بر اساس فرمول کوکران،320 نفر به‌ عنوان نمونه انتخاب ‌شده است. روایی تحقیق با استناد به آلفای کرونباخ محاسبه شده بالای 7/0 تأیید می­شود. یافته‌ها نشان می‌دهد که بین شرکت در مراسم مذهبی، قانون‌گرایی، نماد منزلتی، میزان دین‌داری، نقش‌های شغلی، مصرف‌گرایی، مناسک­گرایی، میزان تحصیلات، اعتقادات دینی، مناسک­گرایی و جنسیت با سبک زندگی رابطة معناداری وجود دارد، هم­چنین نتایج رگرسیون چندگانه ضریب همبستگی چندگانه برابر با 561/0 و ضریب تعیین تعدیل‌شده برابر با 381/0 را نشان می‌دهد.}, keywords_fa = {دین‌داری,سبک زندگی,نماد منزلتی,مصرف,قانون‌گرایی}, url = {https://sls.tabrizu.ac.ir/article_5674.html}, eprint = {https://sls.tabrizu.ac.ir/article_5674_d2606b7d8ae84100842dffffab95ac83.pdf} } @article { author = {سیف زاده, علی and حقیقتیان, منصور}, title = {}, journal = {Sociology and lifestyle management}, volume = {1}, number = {4}, pages = {137-174}, year = {2016}, publisher = {Vice Chancellorship for Research and Technology}, issn = {2645-5641}, eissn = {2645-5641}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی رابطه بین سبک زندگی اسلامی با رضایت شغلی زنان (مورد شناسی: شهر آذرشهر)}, abstract_fa = {تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک زندگی اسلامی با رضایت شغلی زنان شاغل در شهر آذرشهر انجام یافته است. روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری زنان شاغل در سازمان‌های دولتی شهر آذرشهر به تعداد (290 N=) می‌باشند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 165 نفر به‌عنوان نمونه تحقیق انتخاب و برای جلوگیری از افت آزمودنی با 10 درصد افزایش حجم نمونه، تعداد 181 کارمند زن برای تحقیق در نظر گرفته شد. ابزار تحقیق پرسشنامه می‌باشد و مقدار روایی بدست آمده برای پرسشنامه سبک زندگی اسلامی ضریب 89/0 و برای پرسشنامه رضایت شغلی ضریب 84/0 می‌باشد که نشان از سطح قابل‌قبول ابزار تحقیق دارد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شده است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین سبک زندگی اسلامی با رضایت شغلی زنان و همچنین بین شاخص‌های اجتماعی، عبادی، باور، خانواده، اخلاق، مالی، سلامت روان، تفکر و علم، امنیتی-دفاعی، زمان‌شناسی با رضایت شغلی زنان رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد.}, keywords_fa = {سبک زندگی اسلامی,رضایت شغلی,زنان شاغل}, url = {https://sls.tabrizu.ac.ir/article_5673.html}, eprint = {https://sls.tabrizu.ac.ir/article_5673_9e906c267877dd80e9269117248bbabc.pdf} } @article { author = {شربتیان, محمد حسن and اسکندری, زهرا and طوافی, پویا}, title = {}, journal = {Sociology and lifestyle management}, volume = {1}, number = {4}, pages = {175-222}, year = {2016}, publisher = {Vice Chancellorship for Research and Technology}, issn = {2645-5641}, eissn = {2645-5641}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل جامعه شناختی سنجش شاخص های سرمایه فرهنگی و عوامل موثر برآن ( مطالعه موردی جوانان 20 تا 34 ساله شهر ارومیه)}, abstract_fa = {سرمایه فرهنگی، قدرت شناخت و قابلیت استفاده از کالاهای فرهنگی در هر فرد و دربرگیرنده تمایلات پایدار فرد است که در خلال اجتماعی شدن در افراد بر اساس سه بعد (ذهنی، عینی، نهادی) انباشته می‌گردد. هدفمقاله حاضر سنجش میزان بهره‌ مندی جوانان ارومیه از سرمایه فرهنگی و عوامل مؤثر بر آن است. چارچوب نظری این پژوهش ترکیبی از نظریات اریکسون، استوری، بوردیو، رنه گونیک و گربنر است. جامعه آماری جوانان ۲۰ تا ۳۴ ساله ارومیه است که طبق فرمول کوکران ۳۸۳  نفر از آنان به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای طبقاتی انتخاب‌شده‌اند، ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق ساخته بوده، و از اعتبار صوری و آلفای کرونباخ برای برآورد اعتبار و پایایی ابزار تحقیق استفاده شده است. نتایج به‌ دست‌آمده از این پژوهش بیانگر وجود ارتباط بین متغیرهای مستقل (فراغت، مصرف رسانه ای، تعاملات خانوادگی، سبک زندگی و هویت قومی) با متغیر وابسته (میزان سرمایه فرهنگی) است. میزان بهره‌مندی جوانان از سرمایه فرهنگی طبق نتایج به‌دست‌آمده ۱۸/۵۴ درصد ارزیابی‌شده است. بر اساس نتایج رگرسیون مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر میزان سرمایه فرهنگی جوانان متغیر سبک زندگی است که بیشترین میزان بتا (31/۰) را داشته است و بعد از آن مصرف رسانه ای (۳۰/۰) بیشترین تأثیر و به‌طور مستقیم بر متغیر سرمایه فرهنگی اثر گذاشته است. همچنین نتایج نشان می‌دهد که معادله پیش‌بینی میزان سرمایه فرهنگی می‌تواند (۱/۶۳) درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین کند.}, keywords_fa = {ارومیه,تعاملات خانوادگی,جوانان,سبک زندگی,سرمایه فرهنگی,مصرف رسانه‌ای}, url = {https://sls.tabrizu.ac.ir/article_5672.html}, eprint = {https://sls.tabrizu.ac.ir/article_5672_2b3c4236f7b48cd0eeeb34b9f2267c31.pdf} } @article { author = {کوهی, کمال and عباس زاده, محمد and خواجه بی شک, علی and قاسم زاده, داود}, title = {}, journal = {Sociology and lifestyle management}, volume = {1}, number = {4}, pages = {223-253}, year = {2016}, publisher = {Vice Chancellorship for Research and Technology}, issn = {2645-5641}, eissn = {2645-5641}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مطالعه جامعه شناختی تعیین کننده‌های سرمایه‌ای سبک زندگی دینی (مورد مطالعه: شهروندان 15-65 ساله شهرتبریز)}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر مطالعه جامعه شناختی تعیین کننده­های سرمایه­ای سبک زندگی دینی در بین سنین 15-65 ساله‌های شهروندان شهرتبریزاست. پژوهش حاضر با روش پیمایش و با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. نمونه مورد مطالعه از بین شهروندان (15-65) شهر تبریز با روش نمونه گیری خوشه‌ای توام با تصادفی از طریق فرمول کوکران 706 نفر تعیین گردید. نتایج حاصل از آزمون t مستقل نشان می‌دهد که سبک زندگی دینی برحسب جنسیت تفاوت معنی داری دارند. همچنین، تحلیل نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان دهنده­ی ارتباط معنی دار و مستقیم متغیرهای مستقل سن، سرمایه اجتماعی و سرمایه سیاسی و ارتباط معنی دار و معکوس متغیر سرمایه اقتصادی با میزان سبک زندگی دینی است. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیونی نشان می‌دهد که متغیرهای سرمایه اجتماعی، سرمایه اقتصادی و سن وارد مدل نهایی شدند و 22 درصد از تغییرات سبک زندگی دینی را تبیین کرده‌اند و متغیر سرمایه سیاسی از مدل رگرسیونی خارج شد.}, keywords_fa = {سبک زندگی,سبک زندگی دینی,سرمایه اجتماعی,سرمایه اقتصادی,سرمایه سیاسی}, url = {https://sls.tabrizu.ac.ir/article_5671.html}, eprint = {https://sls.tabrizu.ac.ir/article_5671_7a204ef9eb414dda0e168c1c2b373491.pdf} }