ORIGINAL_ARTICLE
بررسی احساس امنیت در فضای عمومی با تأکید بر سبک زندگی مخاطره آمیز
هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل مرتبط با احساس امنیت در حوزة عمومی با تأکید بر سبک زندگی مخاطرهآمیز است. تحقیق حاضر با رویکردی کمی، با روش پیمایش و استفاده از پرسشنامه اجرا شد. نمونة تحقیق شامل 384 نفر از جوانان شهر یزد است که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای چندمرحلهای انتخاب گردیده است. احساس امنیت جوانان بالاتر از حد متوسط بوده و بیشتر جوانان سبک زندگی مخاطرهآمیز پایینی دارند. آزمون فرضیهها نشان داد احساس امنیت علاوه بر سبک زندگی مخاطرهآمیز، با متغیرهای سن، جنسیت، سطح تحصیلات، دینداری و سرمایة اجتماعی دارای رابطة معنادار است. بر اساس نتایج رگرسیون متغیرهای سبک زندگی مخاطرهآمیز، سرمایة اجتماعی و تحصیلات بیشترین سهم را در تبیین احساس امنیت در فضای عمومی دارند. با توجه به رابطة مستقیم سبک زندگی مخاطرهآمیز و احساس امنیت، نحوة برنامهریزی برای نظارت بر فضای عمومی نیازمند توجه بیشتری است. چنان چه مکانیسمهای غیررسمی نظارت اجتماعی در فضاهای عمومی تقویت شود، افرادی که رفتارهای مخاطرهآمیزتری دارند، کمتر در چنین عرصههایی احساس امنیت خواهند کرد.
https://sls.tabrizu.ac.ir/article_4656_03c07afe25e8ddfbfdc5b5338f087ae1.pdf
2015-03-21
1
28
احساس امنیت
سبک زندگی مخاطرهآمیز
حوزة عمومی
سرمایة اجتماعی
جوانان
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تعیینکنندههای ساختاری و رفتاری سبک زندگی سلامتمحور با تأکید بر تفاوتهای جنسیتی (مطالعة موردی: افراد بیش از 40 سال شهر کرمانشاه)
سبک زندگی سلامتمحور، به عنوان مفهومی کلیدی در توضیح رفتارهای مرتبط با سلامت، میتواند درک بهتری از شیوۀ انتخاب رفتار و عوامل تأثیرگذار بر این انتخاب را برای ما فراهم سازد. در کنار توجه به نظریات اندیشمندانی چون وبر، گیدنز و کاکرهام، متغیرهای ساختاری مانند تفاوتهای جنسیتی، موقعیتی و سنّی، نقش مهمی در انتخاب رفتارهای مرتبط با سبک زندگی سلامتمحور افراد دارد. در پژوهش حاضر، سعی برآن است تا با تأکید بر تفاوتهای جنسیتی، اثر مستقیم و تعاملی سه متغیرِ جنسیت، موقعیت اجتماعی- اقتصادی و سن افراد برسبک زندگی سلامتمحور آنان مورد مطالعه قرار گیرد. روش تحقیق در این مطالعه، پیمایشی است. در بررسی پایایی پرسشنامه نیز از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است. بر اساس نتایج تحقیق، در بین 400 نفر از افراد 40 سال به بالای شهرکرمانشاه، ارتباط مستقیم معناداری میان سه متغیر مذکور با رفتارهای مرتبط با سبک زندگی سلامتمحور افراد وجود دارد. به عبارتی دیگر، زنان (با موقعیت اجتماعی ـ اقتصادیِ بالاتر و گروههای سنی پایینتر) نسبت به مردان (با موقعیت اجتماعی ـ اقتصادیِ پایینتر و گروههای سنی بالاتر) از سبک زندگی سالمتری برخوردارند. همچنین، تفاوت در رفتار مرتبط با سبک زندگی سلامتمحور میان زنان و مردان، درموقعیتهای اجتماعی ـ اقتصادی و نیز گروههای سنی مختلف، معنادار است.
https://sls.tabrizu.ac.ir/article_4657_cdaf21ecfc497f9c865503dbb4edf76f.pdf
2015-03-21
29
66
تفاوتهای جنسیتی
سبک زندگی سلامتمحور
موقعیت اجتماعی- اقتصادی
گروه سنی
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه بین نسلی سبک مدیریت بدن دختران و مادران شهر یزد
پیدایش ارزشها و نگرشهای جدید در جوامع کنونی به علت توسعة فنآوری ارتباطات و اطلاعات و تنوع روزافزون کالاها و خدمات و ... موجب تفاوت تجارب نسل فعلی با نسل قدیم و کاهش میزان بازتولید ارزشهای اجتماعی در جامعة جدید میگردد. مطالعة حاضر در پی بررسی تفاوت سبک مدیریت بدن در بین مادران و دختران شهر یزد و بررسی عوامل مؤثر بر آن بر اساس نظریههای بوردیو و اینگلهارت است. این تحقیق با روش پیمایش مقطعی و با ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. نمونة مورد مطالعه از میان زنان شهر یزد با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر تعیین گردید که با روش نمونهگیری دو مرحلهای، 192 مادر و 192 دختر مجرد آنها جهت تکمیل پرسشنامه انتخاب شدند. نتایج نشاندهندة تفاوت بین الگوی مدیریت بدن در بین دختران و مادران است. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان میدهد دو متغیر نسل و سرمایة فرهنگی، 40 درصد از تغییرات مدیریت بدن پاسخگویان را تبیین میکند. در مجموع به نظر میرسد که مدیریت بدن مادران به الگوی سنتی و مدیریت بدن دختران به الگوی تلفیقی از سنتی و مدرن متمایل است.
https://sls.tabrizu.ac.ir/article_4658_50c1c8d2965a57b5adf51fedaa6ed845.pdf
2015-03-21
67
95
سبک زندگی
تفاوت بین نسلی
سرمایه فرهنگی
مدیریت بدن
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل اجتماعی رفتار مصرف سبز در بین شهروندان (مورد مطالعه: استان مازندران)
از زمانی که مصرف پایدار به یکی از اولویتهای جوامع اروپایی و جهانی تبدیل شد، درک رفتار مصرف سبز و مصرفکنندگان حساس به زیست بوم، به یکی از موضوعات کلیدی بدل شده است. این امر نشان از ایجاد تغییر در سبک زندگی افراد به واسطة رفتارهای مصرفی آنها، به منظور حفاظت از محیط زیست دارد. تحقیق حاضر به بررسی رابطة میان رفتار مصرف سبز به عنوان متغیر وابسته و شهر محل سکونت، سن، تحصیلات، دانش مصرف انرژی و نگرش مصرف انرژی به عنوان متغیرهای مستقل میپردازد. روش تحقیق، در این مطالعه روش پیمایشی است. جامعة آماری تحقیق حاضر را تمام ساکنان شهری استان مازندران تشکیل دادهاند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است. تعداد 388 نفر از جامعة آماری مورد نظر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، به عنوان نمونه، مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان میدهد که تفاوت موجود در متغیر تحصیلات و دانش مصرف انرژی پاسخگویان، تفاوت معناداری در متغیر رفتار مصرف سبز آنها ایجاد نمیکند، اما تفاوت در متغیر شهر محل سکونت، سن و نگرش مصرف انرژی پاسخگویان، تفاوت معناداری در رفتار مصرف سبز آنها ایجاد میکند. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، متغیرهای تحقیق 3 درصد از تغییرات رفتار مصرف سبز افراد را تبیین میکند.
https://sls.tabrizu.ac.ir/article_4659_d0816d7719d9622c5ec1e7181552dffb.pdf
2015-03-21
97
135
رفتار مصرف سبز
دانش و نگرش مصرف انرژی
سبک زندگی
پیمایش
مازندران
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل مؤثر بر خودآرایی زنان در سبک زندگی مدرن (مطالعه موردی: شهر کاشان)
خودآرایی مسئلهی اجتماعی است که کنشگران با زوال مرجعهای هویتی پیشین مانند مذهب و سنت به آن تمایل یافته و در میدان ناپایدار کنش متقابل روزمره، کسب هویت میکنند. در این میان، الگوهای مصرفی، ذائقههای فرهنگی و زبان بدنی، جایگزینهای اجتماعی دوران معاصر ما هستند. هدف از انجام پژوهش حاضر شناخت علل اثرگذار بر خودآرایی زنان است. روش به کار گرفته شده در پژوهش حاضر پیمایش بوده و از پرسشنامه برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. برای محاسبه ضریب پایایی پرسشنامة مورد نظر نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده و عدد به دست آمده (78/0) بیانگر پایایی مناسب پرسشنامه بوده است. جامعة آماری پژوهش نیز شامل تمام زنان ساکن در شهر کاشان است که بر طبق سرشماری سال 1390 تعداد آنان 159296 بوده است. حجم نمونه بر اساس فرمول کرجسی و مورگان شامل 390 نفر است که از میان زنان 15 تا 39 ساله انتخاب شدهاند. نمونة مورد مطالعه با استفاده از روش خوشهای چند مرحلهای از دو منطقة شهرداری کاشان انتخاب شده و مورد پرسش قرار گرفته است. یافتههای پژوهش حاضر، بیانگر آن است که بین اقدام به خودآرایی به عنوان متغیر وابسته و پذیرش اجتماعی، نگرش به زیبایی و نگرش به خودآرایی به عنوان متغیرهای مستقل رابطة معنادار و مثبت و بین گرایشهای مذهبی و خودآرایی رابطة معنادار و منفی وجود دارد (p=0.00). نتایج تحلیل واریانس نیز نشان داد که اختلاف میانگین معناداری بین گروههای مختلف سنی، تحصیلی و طبقة اجتماعی در متغیر وابسته اقدام به خودآرایی وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی نیز حاکی از آن است که متغیرهای اثرگذار در خودآرایی به ترتیب نگرش به خودآرایی، گرایش مذهبی، پذیرش اجتماعی و طبقة اجتماعی هستند.
https://sls.tabrizu.ac.ir/article_4660_c1227e6b2db8f3cdb40c30939c9313f4.pdf
2015-03-21
137
175
خودآرایی
زیبایی
سبک زندگی مدرن
مدیریت بدن
پذیرش اجتماعی
ORIGINAL_ARTICLE
ارزشیابی معیارهای هویت اسلامی- دینی مبتنی بر سبک زندگی اسلامی از منظر مقام معظم رهبری در محتوای برنامة درسی رشتههای علوم انسانی
هدف کلی از انجام پژوهش حاضر، ارزشیابی معیارهای هویت اسلامی-دینی مبتنی بر سبک زندگی اسلامی از منظر مقام معظم رهبری در محتوای برنامة درسی رشتههای علوم انسانی است. این پژوهش جزء پژوهشهای ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی و مدل الگوسازی بوده که در دو مرحلة کیفی و کمی اجرا شده است. در مرحلة کیفی سؤالات بیستگانة مقام معظم رهبری در چهار بعد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و فردی در زمینه سبک زندگی اسلامی-دینی تقسیمبندی شدهاند. بر این اساس پرسشنامه تنظیم گردیده و در مرحلة کمی به بررسی میزان تناسب محتوای برنامة درسی دورة کارشناسی رشتههای علوم انسانی با هر یک از این ابعاد پرداخته شده است. جامعة آماری بخش کمی مطالعه حاضر را تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی رشتههای علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در سال تحصیلی 93-1392 به تعداد 4181 نفر تشکیل دادهاند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 352 نفر برآورد شده است. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای و با در نظرگرفتن احتمال عدم مشارکت برخی از دانشجویان، تعداد 500 پرسشنامه در بین دانشجویان توزیع گردید که از این تعداد، 400 پرسشنامه بازگردانده شدند که از اطلاعات همگی آنها در تحلیلها استفاده شده است. نتایج نشان داد که تناسب محتوای برنامة درسی دورة کارشناسی رشتههای علوم انسانی در هر یک از ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و فردی معیارهای هویت اسلامی-دینی از منظر مقام معظم رهبری، کمتر از حد مطلوب است. همچنین محتوای برنامة درسی دورة کارشناسی رشته های علوم انسانی با بعد اجتماعی معیارهای هویت اسلامی-دینی از منظر مقام معظم رهبری، بالاترین و با بعد فردی کمترین تناسب را داشت.
https://sls.tabrizu.ac.ir/article_4661_eaa7a8ebcf0ebc8ac50f32533b83b40c.pdf
2015-03-21
177
211
ارزشیابی
هویت اسلامی ـ دینی
محتوا
برنامة درسی
سبک زندگی
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین وضعیت و عوامل مؤثر بر مصرف کتاب به عنوان مؤلفه سبک زندگی (مورد مطالعه: شهروندان شهرستان کاشان در سال 1392)
مصرف کالاهای فرهنگی به عنوان یکی از گویاترین شاخصهای بررسی سبک زندگی افراد و گروههای اجتماعی است. در این ارتباط، کتاب به عنوان کالای فرهنگی و کتابخوانی به عنوان یک فعالیت فرهنگی از شاخصهای مهم میزان مصرف فرهنگی هر جامعه محسوب میشود که به یک نوع سبک مصرف منجر میگردد. در این میان، مصرف کتاب بخشی از سبک زندگی و در تعامل با آن قرار دارد. هدف اساسی این مقاله بررسی وضعیت مصرفی کتاب و نیز عوامل مؤثر بر آن در بین شهروندان است. جهت تبیین وضعیت مصرفی کتاب به عنوان یکی از مؤلفههای سبک زندگی در بین شهروندان از نظریه بوردیو استفاده شده است. مطالعه از نوع پیمایش است و برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه و تکنیک مصاحبه استفاده شده است. جامعة آماری تحقیق تمام شهروندان 15 سال به بالای شهر کاشان در سال 1392 است که بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 294 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین و به روش تصادفی انتخاب گردیدهاند. نتایج تحقیق نشان میدهد که مصرف کتاب بر مبنای انگیزة مصرف کتاب متفاوت بوده و انگیزة لذت بردن از کتاب مهمترین عامل در ایجاد تفاوت مصرف کتاب در جامعة مورد بررسی است. همچنین نتایج مقادیر آمارههای ضریب تعیین پزودو بیانگر تبیین 69 تا 87 درصد از واریانس میزان مصرف کتاب در سبکهای مصرفی دانشمحور و فراغتمحور توسط عوامل مؤثر مورد بررسی در بین شهروندان است.
https://sls.tabrizu.ac.ir/article_4662_ce4f1da5f098ca3fb3a41519548c1874.pdf
2015-03-21
213
264
مصرف کتاب
کتاب خوانی
مطالعه
سبک دانشمحور
سبک فراغت محور