بررسی رابطه‌ی جهانی شدن با سبک زندگی؛ مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز

نویسندگان

دانشگاه اهواز

چکیده

جهانی شدن یک فرایند تاریخی در ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است که منجر به ورود عوامل غیربومی‌در حوزه‌ها و قلمروهای بومی گشته و بر سبک زندگی افراد جامعه تأثیر می‌گذارد. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه جهانی شدن و سبک زندگی است. روش تحقیق، پیمایشی بوده و از ابزار پرسشنامه در جمع آوری داده­ها استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش 16409 دانشجوی در حال تحصیل در نیمسال اول سال تحصیلی 94-1393 دانشگاه شهید چمران اهواز هستند که با روش نمونه‌گیری طبقه­ای متناسب با حجم و با توجه به جدول کرجسی و مورگان، به تعداد 377 نفر انتخاب گردید. برای اطمینان بیشتر تعداد نمونه به 400 نفر افزایش یافت. چارچوب نظری این پژوهش، تلفیقی از نظریه گیدنز و بوردیو است. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان می‌دهند که از یک سو، بین ابزارهای جهانی شدن (شامل: فناوری های ارتباطی، محصولات صنعتی، محصولات فرهنگی و تبلیغات تجاری) و نگرش­های نسبت به آن (شامل: نگرش اجتماعی، نگرش سیاسی، نگرش اقتصادی و نگرش فرهنگی) رابطه معنادار و از سوی دیگر بین نگرش‌های نسبت به جهانی شدن و سبک زندگی، رابطه معنادار وجود دارد. علاوه بر این، نتایج حاصل از تحلیل رگرسیونی نشان می‌دهند که از هشت مؤلفه جهانی شدن، تنها چهار مؤلفه‌ی نگرشی یعنی نگرش اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نسبت به آن، وارد مدل رگرسیونی شده و در مجموع 18 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین می‌کنند. در مجموع می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که جهانی شدن به وسیله‌ی ابزارهای خود در حال تأثیرگذاری بر نگرش‌های دانشجویان نسبت به جهانی شدن است و با تغییر نگرش‌ها به تغییر سبک زندگی منتهی می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات