بررسی رابطه‌ی موقعیت‌های ساختاری و طبقاتی با سبک زندگی سلامت محور؛ مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز

نویسندگان

دانشگاه اهواز

چکیده

مفهوم سبک زندگی حاصل بسط تأملّات وبر درباره­ی گروه­های منزلت است. سبک زندگی دربرگیرنده­ی الگوهای روابط اجتماعی، فعالیت­های فراغت، الگوهای خرید، مصرف فرهنگی، شیوه­های مدیریت بدن، رفتارهای خانوادگی، دکوراسیون منزل و مُد است و نگرش­ها و ارزش­ها و جهان­نگری افراد را منعکس می­کند. هدف این پژوهش بررسی رابطه‌ی موقعیت های ساختاری و طبقاتی از جمله جنسیت، درآمد، وضعیت تأهل، وضعیت اشتغال، وضعیت مالکیت مسکن، پایگاه ذهنی اجتماعی- اقتصادی با سبک زندگی است. جامعه‌ی آماری در این پژوهش تعداد 16409 دانشجوی در حال تحصیل در نیمسال اول سال تحصیلی94-1393دانشگاه شهید چمران اهواز می‌باشد که با روش نمونه‌گیری متناسب با حجم و با توجه به جدول کرجسی و مورگان از بین پانزده دانشکده­ی دانشگاه شهید چمران اهواز تعداد377 نفر انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده­ها، پرسشنامه­ی استاندارد شده است که ضریب آلفای کرونباخ آن 93/0 ارزیابی گردید. مبنای نظری این پژوهش، تلفیقی از نظریه­ی ماکس وبر و تورشتاین وبلن است که نتایج حاصل از آزمون­های آماری نشان داد که بین موقعیت­های ساختاری و طبقاتی با سبک زندگی یک رابطه­ی معنادار وجود دارد و می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که دانشجویانی که از موقعیت ساختاری و طبقاتی بالاتری برخوردارند؛ با انتخاب سبک زندگی متمایز، خود را از دیگر گروه‌ها و طبقات جدا می‌سازند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Relationship between Structural and Class Situations with Health-Based Lifestyle; Case Study: Students of Shahid Chamran University of Ahvaz