تبیین جامعه‌شناختی برخی علل گرایش دانشجویان به ماهواره (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه پیام‌نور واحد کرمان)

نویسندگان

1 دانشگاه پیام نور

2 دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر جامعه‌پذیری غیررسمی و جذابیت برنامه‌های ماهواره بر گرایش دانشجویان به ماهواره است. مقاله حاضر به شیوه پیمایشی بوده و جامعة آماری پژوهش حاضر در برگیرنده 297 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام‌نور کرمان که به ماهواره دسترسی داشته‌اند، می‌باشد. پس از جمع‌آوری پرسشنامه‌ها، اطلاعات لازم توسط نرم‌افزارهایAmos 22  و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. جهت آزمون فرضیه‌ها نیز به تناسب سطح متغیر ها، از آزمون های رگرسیون و پیرسون با استفاده از نرم‌افزار SPSS و همچنین مدل معادله ساختاری  توسط نرم‌افزارAmos 22  جهت آزمون متغیرها نیز استفاده شده است. بر اساس نتایج تحقیق، شدت همبستگی بین گرایش به ماهواره و جذابیت برنامه‌های مختلف در حد بسیار بالایی بوده است. همچنین، توان متغیرهای مستقل در تبیین واریانس متغیر وابسته 6/81 درصد بوده است. نتایج تحلیل مدل معادله ساختاری انجام یافته نیز نشان می‌دهد که متغیرهای جذابیت برنامه‌ها (خبر، سریال و فیلم، ورزشی، مستند، مناسبتی) و جامعه‌پذیری غیررسمی بر گرایش دانشجویان به شبکه‌های ماهواره تأثیرگذار بوده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات