%0 Journal Article %T رویکرد معادلات ساختاری در تبیین تأثیر مدیریت زنجیرة تأمین بر بهبود عملکرد اماکن ورزشی %J جامعه شناسی سبک زندگی %I معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز %Z 2645-5641 %A حبیب پور, رومینا %D 2021 %\ 03/18/2021 %V 6 %N 16 %P 40-61 %! رویکرد معادلات ساختاری در تبیین تأثیر مدیریت زنجیرة تأمین بر بهبود عملکرد اماکن ورزشی %K زنجیره تامین %K مزیت رقابتی %K عملکرد %K اماکن ورزشی %K استان آذربایجان غربی %R %X رویکرد جدیدی که در سال­های اخیر بر مدیریت عملیات حاکم شده، رویکرد مدیریت‏ زنجیره تامین است. در عصر رقابتی کنونی، اماکن ورزشی به منظور کسب مزیت رقابتی و ارتقای موقعیت بازارشان می بایست بر قابلیت ­ها و منابع کلیدی خود تمرکز نمایند. هدف این تحقیق رویکرد معادلات ساختاری در تبیین تأثیر مدیریت زنجیرة تأمین بر بهبود عملکرد اماکن ورزشی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران، کارکنان و مشتریان اماکن ورزشی استان آذربایجان غربی در سال 96 بودند که از این تعداد، 385 نفر بعنوان نمونه معرف جامعه انتخاب شد. داده­های لازم جهت بررسی فرضیه­ های پژوهش از طریق پرسش­نامه به دست آمده است. هم­چنین پژوهش از روش مدل معادلات ساختاری برای ارزیابی مدل علی و بررسی قابلیت اطمینان و اعتبار مدل اندازه­ گیری استفاده کرده است. مدل ارائه شده و اطلاعات به دست آمده از پرسش­نامه­ ها از طریق نرم افزارهای SPSS و PLS، تجزیه و تحلیل شده است. نتایج تحقیق نشان می­ دهد، شیوه­ های مدیریت زنجیرة تأمین و مزیت رقابتی دارای اثر مستقیم، و مثبت بر عملکرد اماکن ورزشی است و موجب بهبود عملکرد می­ گردد. از طرفی تآثیر مثبت و معنی­داری نقش واسطه­ ای مزیت رقابتی بر عملکرد اماکن ورزشی در سطح اطمینان 99/0 تآیید شد. بنابراین در عرصه رقابت میان سازمان­ ها و اماکن ورزشی، یکی از مؤلفه­ های افزایش ­دهنده موفقیت ، تمرکز بر بهبود عملکرد از طریق ایجاد مزیت رقابتی می­ باشد. چکیده بلند:بیان مسئلهبا توجه به این­که ورزش و فعالیت بدنی هر روز اهمیت بیشتری می ­یابد ولی در اکثر سازمان ها تغییرات مدیریتی با اهداف متفاوت و در موقعیت های گوناگون صورت می ­پذیرد. طی چند سال اخیر و به دنبال افزایش اهمیت و ضرورت به‌کارگیری مدیریت زنجیره تأمین مدل ­های فرایندی و مفهومی مختلفی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه مدیریت زنجیره تأمین تدوین شده است.به‌طورکلی؛ بهبود عملکرد زنجیره تأمین یکی از موضوعات حیاتی برای کسب مزیت های رقابتی سازمان ­های ورزشی است. تحقیقات گذشته رویکردی تجزیه گرا داشته و به اجزاء صنعت ورزش به‌طور مجزا؛ بدون توجه همزمان به همه اجزاء آن پرداخته‌اند؛ اما در این تحقیق تلاش شد با تفکری سیستمی و با استفاده از مدلی که پیش­تر توسط محقق برای پدیده صنعت ورزش ایران (اماکن ورزشی) مدل­سازی شده است؛ شرایط و مقولات این صنعت در کشور بهتر تبیین و توصیف شوند.روش ­شناسی پژوهشپژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر استراتژی و روش تحقیق در زمره تحقیقات توصیفی- پیمایشی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش حاضر مدیران، کارکنان و مشتریان (زن و مرد) اماکن ورزشی استان آذربایجان غربی در سال 96 است؛ که به علت نامشخص بودن تعداد مدیران، کارکنان و مشتریان در استان حجم نمونه انتخاب شده 385 نفر گردید که بالاترین حجم نمونه آماری است. داده­ های لازم جهت بررسی فرضیه­ های پژوهش از طریق پرسش­نامه به دست آمده است. هم­چنین پژوهش از روش مدل معادلات ساختاری برای ارزیابی مدل علی و بررسی قابلیت اطمینان و اعتبار مدل اندازه­ گیری استفاده کرده است. مدل ارائه شده و اطلاعات به دست آمده از پرسش­نامه ­ها از طریق نرم‌افزارهای SPSS و PLS، تجزیه‌وتحلیل شده است.یافته های تحقیقنتایج تحقیق نشان می ­دهد، شیوه ­های مدیریت زنجیرة تأمین و مزیت رقابتی دارای اثر مستقیم و مثبت بر عملکرد اماکن ورزشی است و موجب بهبود عملکرد می­ گردد. از طرفی تأثیر مثبت و معنی­داری نقش واسطه ­ای مزیت رقابتی بر عملکرد اماکن ورزشی در سطح اطمینان 99/0 تأیید شد؛ بنابراین در عرصه رقابت میان سازمان­ ها و اماکن ورزشی، یکی از مؤلفه­ های افزایش ­دهنده موفقیت، تمرکز بر بهبود عملکرد از طریق ایجاد مزیت رقابتی است. بحث و نتیجه‌گیریمدیریت زنجیره تأمین می ­تواند باشگاه ­ها را در مقابل مشتریان پاسخگوتر و در نتیجه سودآورتر سازد، این باعث شده است تا مدیران ورزشی بر ارتقای فرآیند زنجیره تأمین تأکید بیشتری داشته باشند. بسیاری از سازمان ها و شرکت­ها در ایران تا حدی به اهمیت نقش و جایگاه مدیریت زنجیره تأمین در موفقیت کسب ­و­کار خود پی برده‌اند. اثر مستقیم و یا غیرمستقیم یکپارچگی زنجیره تأمین بر عملکرد در کشورهای مختلف و حتی در باشگاه ­ها، شرکا، متفاوت است و در نتیجه نقش یکپارچگی زنجیره تأمین بر بهبود عملکرد با یکدیگر تفاوت دارد؛ بنابراین با استفاده از نظرات اجزای مدیریت زنجیره تأمین به‌منظور بهبود در برنامه ­ها و فعالیت ­ها و تماس با کاربران و مشتریان ورزشی برای گرفتن بازخورد از طریق روش­های متداول و با توجه به اثرگذاری زیاد همکاری مجموعه زنجیره تأمین در مزیت رقابتی و عملکرد باشگاه ­ها، پیشنهاد می شود تا جو همکاری صمیمانه بین اجزای مجموعه زنجیره تأمین ایجاد شود. %U https://sls.tabrizu.ac.ir/article_11614_b1d2145884fa0968578ebfe1b31e87e1.pdf