%0 Journal Article %T بررسی نقش شبکه تلویزیونی ورزش بر مشارکت ورزشی مردم %J جامعه شناسی سبک زندگی %I معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز %Z 2645-5641 %A باباپور, لیلا %D 2021 %\ 09/19/2021 %V 7 %N 17 %P 47-69 %! بررسی نقش شبکه تلویزیونی ورزش بر مشارکت ورزشی مردم %K فرهنگ سازی %K مشارکت اجتماعی %K آموزش %K شبکه ورزش %K مشارکت ورزشی %R %X رسانه ­های گروهی در شکل ­دهی و جهت ­دهی باورها، نگرش و افکار جامعه و همچنین ایجاد بستری مناسب در توسعه ورزش نقش انکارناپذیری دارند. هدف این تحقیق بررسی نقش شبکه تلویزیونی ورزش بر مشارکت ورزشی مردم است. تحقیق حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف یک تحقیق کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه افراد بالای 15 سال شهرستان ماکو است. بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از سالنامه آماری 1395 استان آذربایجان­ غربی جمعیت بالای 15 سال شهرستان ماکو 87241 نفر است. تعداد نمونه آماری جدول کوکران 384 تعیین گردید. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (24/81%) مورد تائید قرار گرفت. در این تحقیق از روش آماری ضریب همبستگی و از نرم‌افزار spss18 استفاده گردید. یافته­ های تحقیق نشان داد بین فرهنگ­ سازی، ترویج مشارکت اجتماعی، اطلاع­رسانی و آموزش در شبکه ورزش با مشارکت ورزشی مردم رابطه معنی ­داری وجود دارد. چکیده مقدمه:مقدمهرسانه‌های گروهی یکی از ابزارهای اساسی برای بررسی مسائل اجتماعی، اطلاع‌رسانی، آموزشی و عامل بسیار مؤثری در شکل‌گیری ارزش‌های اجتماعی به شمار می‌آیند. رسانه‌های گروهی عامل بسیار مؤثری در شکل‌گیری ارزش‌های اجتماعی به شمار می‌روند که در بخش ورزشی، محتوای برنامه‌ها و مطالب درج‌شده در آن می‌توانند تأثیر به سزایی در پیشرفت و بهبود وضعیت کشور داشته باشند. یکی از راه‌های پرکردن اوقات فراغت ورزش همگانی است که شکلی از فعالیت‌های جسمی یا حضور منظم در فعالیت‌های جسمانی است که سلامت بدنی و روانی را بهبود می‌بخشد، روابط اجتماعی را شکل دهد و یا منجر به نتایج مثبت می‌شود. با توجه به مطالب بیان شده ضروریست تا به بررسی نقش شبکه تلویزیونی ورزش بر مشارکت ورزشی مردم شهر ماکو پرداخته شود. ابزار پژوهشپژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع کاربردی و با توجه به ماهیت موضوع از نوع توصیفی- پیمایشی است. ازآنجایی‌که این پژوهش درصدد شناسایی رابطه بین دو متغیر است و با توجه به کمی بودن تحقیق، لذا از لحاظ نوع روش تحقیق از نوع همبستگی است که به‌منظور تفسیر رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته از ضریب همبستگی پیرسون استفاده نمودیم. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه افراد بالای 15 سال شهرستان ماکو است. بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از سالنامه آماری 1395 استان آذربایجان­غربی جمعیت بالای 15 سال شهرستان ماکو 87241 نفر است. نمونه آماری این تحقیق با استفاده از نمونه­گیری در دسترس به‌دست‌آمده است. لذا با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه آماری این تحقیق برابر 374 انتخاب می­گردد. در این پژوهش برای جمع‌آوری مبانی نظری و ادبیات موضوع از کتب، مقالات و اینترنت و جهت جمع­آوری داده­ها از پرسشنامة تعیین میزان مشارکت در فعالیت ورزشی فونگ وی یی و فرانسسکا و همچنین جهت سنجش متغیرهای مستقل تحقیق (فرهنگ‌سازی، ترویج مشارکت اجتماع، اطلاع­رسانی و آموزش) از پرسش­نامه محقق ساخته که دارای 20 گویه و دارای 4 مؤلفه است، استفاده گردید. تجزیه­و­تحلیل داده­ها و فرضیات با استفاده از نرم­افزار spss18 و از طریق آمار توصیفی (فراوانی­ها، اندازه‌گیری­های گرایش مرکزی و پراکندگی) و برای بررسی نرمال بودن داده‌ها از آزمون کولموگروف - اسمیرنوف و همچنین جهت آزمون فرضیات از ضریب همبستگی استفاده نمودیم. تجزیه‌وتحلیل یافته‌ها ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ به دست آمده ﭼﻮن ﺳﻄﺢ معناداری به‌دست‌آمده (000/0=Sig) ﮐﻤﺘﺮ از آﻟﻔﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ (α =05/0) است، ﭘﺲ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮐﻠـﯽ آن، ﻓﺮﺿـﯿﻪ ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ وﺟﻮد رابطه بین فرهنگ‌سازی در شبکه ورزش با مشارکت ورزشی ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ می­شود­­­­. اﻣﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻘﺪار 547/0 ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﯽ­ﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﺷﺪت اﯾﻦ راﺑﻄﻪ خوب و ﺟﻬﺖ آن ﻧﯿﺰ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ است. ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻌﻨﯽ ﮐﻪ بین فرهنگ‌سازی در شبکه ورزش و مشارکت ورزشی رابطه معنی‌داری وجود دارد. نتیجه‌گیریرسانه ­های ورزشی می ­توانند اساس نامه ­ای شامل ارزش ها، هنجاری های اخلاقی و ارزش های مرسوم جامعه در برنامه‌های این رسانه ها تهیه کنند. آن­ها می‌توانند بدون در نظر گفتن ترجیحات، به نیازهای واقعی مردم و برنامه‌سازی در ژانرهای مختلف و ارائه طیف کاملی از برنامه‌ها در رشته‌های ورزشی گوناگون بپردازند و روح نقادی و انتقاد سازنده از دستگاه های اجرایی ورزش کشور را ترویج و تقویت کنند و همچنین در برنامه ­های ورزشی خود چارچوب معینی را برای پرهیز از تخطی و تجاوز به حریم خصوصی افراد تعیین کنند. %U https://sls.tabrizu.ac.ir/article_12300_a3cb6a6298eb611c9f165127940f5229.pdf