%0 Journal Article %T بسترسازی کیفیت بهینه خدمات مبتنی بر درجه‌بندی سالن‎‌های ورزشی (مورد مطالعه سالن پورشریفی تبریز) %J جامعه شناسی سبک زندگی %I معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز %Z 2645-5641 %A خدادادی, محمدرسول %A جهانگیری, مهدی %A ارتشی, مینا %A خسروی, لیلا %D 2022 %\ 03/19/2022 %V 7 %N 18 %P 97-123 %! بسترسازی کیفیت بهینه خدمات مبتنی بر درجه‌بندی سالن‎‌های ورزشی (مورد مطالعه سالن پورشریفی تبریز) %K درجه‌بندی %K کیفیت خدمات %K اماکن ورزشی %K سالن ورزشی %R %X هدف این پژوهش بسترسازی کیفیت بهینه خدمات مبتنی بر درجه­ بندی سالن ­های ورزشی است. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی و توصیفی- تحلیلی بوده که به‌صورت میدانی انجام گرفته است. نمونه آماری متخصصین کیفیت خدمات اماکن ورزشی، اساتید مدیریت اماکن ورزشی و رؤسای هیئت‌ها و در بخش دوم مشتریان سالن پورشریفی می‌باشند که بر اساس فرمول کوکران 302 نفر و با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. از روش‌های ای اچ پی، روش‌های ریاضی الگوریتم کا.ان.ان برای درجه‌بندی استاندارد سالن ورزشی مبتنی بر ستاره‌بندی و از نرم‌افزارهای اس.پی.اس.اس، ایکسل، ایکسپرت چویس و متلب استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد بر اساس میانگین هندسی، شاخص‌های کیفیت خدمات سالن‌های ورزشی- تفریحی در 5 خوشه و ستاره قابل درجه‌بندی هستند. با توجه به نتایج بیش‌ترین وزن، به استانداردهای تجهیزات و سالن ورزشی و کمترین وزن به ویژگی‌های زیباشناختی سالن ورزشی تعلق گرفت. نهایتاً با توجه به کدهای نوشته شده، سالن ورزشی مورد مطالعه بر اساس امتیازات مشتریان و مقایسه آن با استانداردهای متخصصین، 1 ستاره است. چکیده بلند:مقدمهبسترسازی کیفیت بهینه‌ خدمات مبتنی بر درجه‌بندی سالن‌های ورزشی می‌توانند متخصصین و مسئولین و مدیران را راضی سازند که اطلاع کامل و دقیقی از خواسته‌ها و انتظارات مشتریان خود داشته باشند و خدمات درست را ارائه نمایند. ازآنجایی‌که تا به امروز تحقیقی در مورد بهینه‌سازی کیفیت خدمات مبتنی بر درجه‌بندی سالن‌های ورزشی انجام نگرفته و مدیران اماکن ورزشی هیچ شاخصی برای پیشرفت و تعیین قیمت و مبلغ پرداختی برای مشتریان بدون در نظر گرفتن درجه‌ای از کیفیت خدمات ندارند. ازاین‌جهت پژوهش حاضر تلاش دارد که مبنایی را با استفاده از پارادایم تحقیق کمی و مدل‌سازی ریاضی انجام دهد تا کیفیت خدمات در سالن‌های ورزشی از شاخص‌های تخصصی و حرفه‌ای برخوردار گردد.روش پژوهشاین پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی و توصیفی- تحلیلی بوده که به‌صورت میدانی انجام گرفته است. نمونه آماری متخصصین کیفیت خدمات اماکن ورزشی، اساتید مدیریت اماکن ورزشی و رؤسای هیئت‌ها و در بخش دوم مشتریان سالن پورشریفی می‌باشند که بر اساس فرمول کوکران 302 نفر و با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. از روش‌های ای اچ پی، روش‌های ریاضی الگوریتم کا.ان.ان برای درجه‌بندی استاندارد سالن ورزشی مبتنی بر ستاره‌بندی و از نرم‌افزارهای اس.پی.اس.اس، ایکسل، ایکسپرت چویس و متلب استفاده شد.یافته ­های پژوهشنتایج تحقیق نشان داد بر اساس میانگین هندسی، شاخص‌های کیفیت خدمات سالن‌های ورزشی- تفریحی در 5 خوشه و ستاره قابل درجه‌بندی هستند. با توجه به نتایج بیش‌ترین وزن، به استانداردهای تجهیزات و سالن ورزشی و کمترین وزن به ویژگی‌های زیباشناختی سالن ورزشی تعلق گرفت. نهایتاً با توجه به کدهای نوشته شده، سالن ورزشی مورد مطالعه بر اساس امتیازات مشتریان و مقایسه آن با استانداردهای متخصصین، 1 ستاره است.بحث و نتیجه‌گیرییکی از مهم­ترین عوامل موفقیت سازمان‌های خدماتی در محیط رقابتی امروز کیفیت خدمات است که در این مقاله مورد توجه قرارگرفته است، در این تحقیق تلاش بر این بوده که معیاری برای رتبه‌بندی کیفیت خدمات را بیان کنند، وقتی‌که معیاری برای رتبه‌بندی سالن‌های ورزشی موجود باشد مدیران، مسئولان و استفاده‌کنندگان به‌راحتی به آنچه می‌خواهند می‌رسند، مدیران با وجود مبنا پی خواهند برد سالن ورزشی آن‌ها در چه رتبه‌ای قرار دارد وقتی مدیر و مسئول سالن ورزشی متوجه باشد که سازمان او با اختلاف بسیار کم از ستاره و درجه بالاتر عقب است تمام تلاش خود را خواهد کرد تا خود را به مرتبه بالاتر برساند و از موقعیتی که با قرار گرفتن در آن درجه نصیبش می‌شود استفاده خواهد کرد و از طرفی برای مشتریان و استفاده‌کنندگان سازمان ورزشی هم مزایای زیادی را به بار خواهد آورد چون دیگر مشتری می‌داند در ازای پرداخت چه مبلغی چه خدماتی را با چه کیفیتی دریافت خواهد کرد. %U https://sls.tabrizu.ac.ir/article_12882_7c7e49bf6437de3875ce00fc5fc8043a.pdf