ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه بین ویژگیهای جمعیت شناختی با ارزش ویژه برند پوشاک و تجهیزات ورزشی
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رابطه ویژگیهای جمعیت شناختی (جنس، سن، وضعیت تاهل، تحصیلات، میزان درآمد و مخارج ماهیانه) با برندسازی پوشاک و تجهیزات ورزشی، از منظر دانشجویان و فارغ التحصیلان تربیت بدنی و علوم ورزشی کشور انجام گرفت. روش پژوهش، پیمایشی و از نوع مطالعات همبستگی است. جامعۀ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ، دانشجویان و فارغ التحصیلان تربیت بدنی کشور بودند ﮐﻪ 805 ﻧﻔﺮ به روش نمونه گیری در دسترس با استفاده از پرسشنامۀ حضوری و آنلاین از کل کشور انتخاب گردید. ابزار گردآوری، پرسشنامۀ استاندارد ارزش ویژه برند یو و دونته (2001) و سوالات جمعیت شناختی بود که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ، 91/0 تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه) با نرم افزار20spss استفاده شد. یافتهها نشان داد تمامی ابعاد با ارزش ویژه برند رابطه مثبت و معناداری دارند؛ که در این بین آگاهی و تداعی برند بیشترین ارتباط را با ارزش ویژه برند داشت. همچنین نتایج نشان داد که از بین ویژگیهای جمعیت شناختی، تنها رابطۀ بین متغیرهای جنس، سن و متوسط مخارج ماهیانه با ارزش ویژه برند معنادار بود و رابطه معناداری بین سایر متغیرها مشاهده نگردید. بنابراین به تولیدکنندگان صنعت تولید پوشاک و تجهیزات ورزش کشور توصیه میگردد در طراحی استراتژیهای خود طبقات سنی مشتریان، تفاوتهای جنسی و انتخاب محصول مناسب برای مناطق مختلف با توجه به میزان قدرت خرید آنها را در نظر گرفته و کالاهای خود را متناسب با آنها ارائه دهند. Abstract This research was carried out with the aim of investigating the relationship between demographic characteristics (sex, age, marital status, education, income and monthly expenses) and the special value of brand clothing and sports equipment from the perspective of students and graduates of physical education and sport science in Iran. The research method is survey and correlational study. The statistical population of the research was the students and graduates of physical education in the country, 805 of them were selected as the Available sampling method, using the online questionnaire from the whole country of Iran. The instrument for collecting was Yu and Donde (2001) and Demographic questionnaires for the standard brand value questionnaire whose reliability was determined using Cronbach's alpha of 0.91. The data were analyzed using descriptive and inferential statistics (Pearson correlation coefficient, independent t and one-way ANOVA) with 20 SPSS software. The findings showed that all dimensions with brand equity have a positive and significant relationship; in the meanwhile, brand awareness and brand association have the greatest relationship with brand equity. The results also showed that among the demographic characteristics, only the relationship between sex variables, age, and average monthly expenditure with brand equity was significant and there was no meaningful relationship between the other variables. Therefore, it is recommended to manufacturers of apparel and sports equipment industry in the country to design their strategies for the age classes of customers, sex differences and the selection of products suitable for different regions according to their purchasing power and consider their goods in proportion to them Present. Keywords: Demographic characteristics, brand equity, clothing and sports equipment.
https://sls.tabrizu.ac.ir/article_8288_c998f2493683784fc979edcdbc3ea623.pdf
2016-11-21
1
30
ویژگیهای جمعیت شناختی
ارزش ویژه برند
پوشاک و تجهیزات ورزشی
رسول
آزادی
rasoul.azadi64@gmail.com
1
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه آموزشی مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
LEAD_AUTHOR
فاطمه
عبدوی
fatemehabdavi@yahoo.com
2
استادیار گروه آموزشی مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر میزان و الگوی استفاده از شبکههای ماهوارهای بر سبک زندگی جوانان 29-15 سال شهرستان بناب
مفهوم سبک زندگی اصطلاحی است که در علوم مختلفی موردبحث و بررسی قرارگرفته است. عوامل مختلفی بر سبک زندگی اثر گذاشته و یا از آن اثر میپذیرند.یکی از این عوامل، شبکههای ماهوارهای هستند که باعث تغییر یا ایجاد سبک زندگی جدیدی در افراد، بخصوص جوانان میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین میزان و الگوی استفاده از شبکههای ماهوارهای با سبک زندگی جوانان میباشد. این پژوهش از نوع کاربردی و تحقیقات پیمایشی است.جامعه آماری این پژوهش متشکل از جوانان شهر بناب بافاصله سنی 15 تا 29 سال است. شیوه نمونهگیری به صورت خوشهای چندمرحلهای بوده و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 383 نفر تعیینشده است. همچنین از پرسشنامه و نرمافزار SPSS جهت گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل دادهها استفادهشده است. تجزیهوتحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام میشود که در سطح استنباطی آزمون رگرسیون برای بررسی فرضیات مورداستفاده قرارگرفته است. یافتههای این پژوهش اثبات میکند که بین میزان و الگوی استفاده از شبکههای ماهوارهای با سبک زندگیومولفه های آن (مصرف فرهنگی،مصرف مادی، اوقات فراغت، مدگرایی و مدیریت بدن) ارتباط معناداری وجود دارد. طبق تئوری غالب این پژوهش (کاشت جورج گربنر) هرچه میزان استفاده از این رسانهها بیشتر باشد، سبک زندگی جوانان بیشتر تحت تأثیر شبکههای ماهوارهای قرار میگیرد. Abstract The concept of lifestyle is a term that has been discussed in various sciences. Different factors affect or affect the lifestyle. One of these factors is satellite networks that change or create a new lifestyle in people, especially young people. The purpose of this study was to investigate the relationship between the rate and pattern of using satellite networks with youth lifestyle. This research is an applied research and survey research. The statistical population of this study includes 129795 youth aged 15 to 29 years old in Bonab city in 2011. The sampling method was multi-stage cluster sampling and the sample size was determined using Cochran's formula of 383 people. A questionnaire and SPSS software were used to collect information and analyze data. Data analysis is done in two descriptive and inferential levels which is used in the inferential level of regression test to examine the assumptions. The findings of this research prove that there is a significant relationship between the amount and pattern of using satellite networks with their lifestyle (cultural consumption, material consumption, leisure, moderation, and body management). According to the prevailing theory of this research (the planting of George Grubner), it can be said that the increasing use and observation of the media, especially satellite networks, can create the basis for changing the various components of lifestyle in individuals, especially young people. Also, according to the type of program The type of variation that can be different from the one being broadcast from these networks and the subject is exposed. According to the theory of planting, the high consumption of media leads to the emergence of a particular lifestyle among consumers.
https://sls.tabrizu.ac.ir/article_8289_db6fc243a15b2966188888d6816f0b60.pdf
2016-11-21
31
85
سبک زندگی
شبکههای ماهوارهای
جوانان
سارا
ابراهیمی
saraebrahimi211@yahoo.com
1
دانشگاه شاهد
LEAD_AUTHOR
عبدالرضا
باقری بنجار
ab.bagheri@yahoo.com
2
عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر آموزش مبتنی بر تربیت اسلامی بر سبک زندگی اسلامی و جهت گیری مذهبی نوجوانان
هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر تربیت اسلامی بر سبک زندگی اسلامی و جهت گیری مذهبی نوجوانان دختر شهررضا بود. جامعه آماری این پژوهش شامل نوجوانان دختر 18-14سال شهررضا اصفهان در سال 1392 بود.روش پژوهش آزمایشی از نوع نیمه تجربی با استفاده از پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری بود. 30 نوجوان دختر از دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر شهررضا به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15زوج) و گروه گواه (15زوج ) جایگزین شدند. متغیر وابسته در این پژوهش سبک زندگی اسلامی بود که توسط پرسشنامه محقق ساخته سبک زندگی اسلامی ارزیابی شدند. نتایج نشان داد که تاثیر آموزش مبتنی بر تربیت اسلامی بر بهبود ابعاد سبک زندگی اسلامی( آرامش و معناداری زندگی، روابط بین فردی و ویژگیهای رفتاری) در هر دو مرحله پس آزمون و پیگیری تایید شد. همچنین تاثیر آموزش مبتنی بر تربیت اسلامی بربهبود سطوح جهت گیری مذهبی( عقاید مناسک و اخلاق) در هر دو مرحله پس آزمون و پیگیری تایید شد. Abstract The aim of this study was to investigate the effect of teaching Islamic education based on Islamic lifestyle and religious orientation Shahr Reza was a young girl. The study population consisted of adolescents 18-14 years of Shahr Reza Was in2013. Research method Experimental and quasi-experimental with pre-test - post - follow-up. 30 teenage girls from high school students to the city of Shahr Reza were selected and randomly divided into two groups (15 couples) and control group (15 couples). The dependent variable in this study Islamic lifestyle by Islamic lifestyle questionnaire were evaluated. The results showed that the effect on improvement of teaching Islamic education based on Islamic lifestyle (peace and a meaningful life, interpersonal and behavioral characteristics) in both post-test and follow-up was confirmed. Also The effect of improving levels of education based on Islamic education orientation, religious (beliefs, rituals and ethics) in both post-test and follow-up was confirmed keywords: Islamic education, religious orientation, Islamic lifestyle
https://sls.tabrizu.ac.ir/article_8290_27ff9658b435fb7be5cb948e57dbbe71.pdf
2016-11-21
87
127
تربیت اسلامی
جهت گیری مذهبی
سبک زندگی اسلامی
ستاره
موسوی
setarehmousavi@gmail.com
1
دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
فراتحلیل پژوهشهای کیفیت زندگی شهری و روستایی در ایران
مفهوم کیفیت زندگی عنصری کلیدی در سیاستگذاری و بررسی سیاستهای حوزه عمومی به شمار میرود و از آن به عنوان شاخص توسعه اجتماعی یاد میشود. با مطرح شدن این مفهوم به عنوان یکی از مولفههای اساسی توسعه اجتماعی، پژوهشگران در رشتههای مختلف همچون جامعهشناسی، اقتصاد، روانشناسی، جغرافیا و پزشکی به مطالعه این مفهوم پرداختهاند. بیتردید چنین اقبال و توجهی موجب افزایش حجم مطالعات و واکاوی بیشتر موضوع کیفیت زندگی شده است. برای استفاده از یافتههای متنوع این مطالعات، دستیابی به اجماعی قابل اتکا احساس میشود. برای دستیابی به اجماع در مجموعهای از مطالعات، روش فراتحلیل مورد توصیه پژوهشگران است. لذا، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی یافتههای تحقیقهای انجام شده در زمینه کیفیت زندگی شهری و روستایی در مقالات علمی- پژوهشی از سال 1388 تا پایان سال 1394 صورت گرفته است تا مشخص شود که مهمترین نقاط قوت و ضعف این پژوهشها چه عواملی هستند. یافتهها حاکی از آن است که بین سرمایه اجتماعی، مشارکت اجتماعی، دینداری، جنس، درآمد، تحصیلات، و سن با کیفیت زندگی رابطه معنادار مثبتی وجود دارد. همچنین نگاه چندبعدی و استفاده از شاخصهای ترکیبی و همکاری و کار گروهی محققان، نقطه قوت و کمتوجهی به ابعاد روانشناسی و تا حدودی جامعهشناسی و عدم گزارش روایی، نقطه ضعف پژوهشهای صورت گرفته در مورد کیفیت زندگی است. Abstract The issue of quality of life is a key element in policymaking and investigating public policy. It is referred to as a social development index. By conveying this concept as one of the fundamental components of social development, researchers have studied this concept in various disciplines such as sociology, economics, psychology, geography and medicine. Nevertheless, such an interest in the subject has increased the volume of studies and analysis of the quality of life. Achieving consensus is felt reliably to use the diverse findings of these studies. To achieve consensus in a series of studies, the meta-analysis method is recommended by researchers. Therefore, the present study aims to evaluate the findings of research on the quality of urban and rural life in scientific articles from 2009 to the end of 2015 to determine which weaknesses and strengths these studies have. Findings indicate that there is a significant positive correlationof social capital, social participation, religion, gender, income, education, and age with quality of life. Moreover, the multidimensional view and the use of combination indices as well as researchers’ collaboration and teamwork, the strength and disregard for the dimensions of psychology and, to a lesser extent, sociology and lack of narrative reporting, are the weaknesses of research on quality of life Key words: Quality of life, Quality of urban life, Quality of rural life, Meta-analysis
https://sls.tabrizu.ac.ir/article_8291_ba5f66633e8eb792d64f9a0f6c4a18a7.pdf
2016-11-21
129
164
کیفیت زندگی
کیفیت زندگی شهری
کیفیت زندگی روستایی
فراتحلیل
صمد
رسول زاده اقدم
s.rasoulzadeh@azaruniv.ac.ir
1
استادیار گروه مطالعات خانواده دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
AUTHOR
صمد
عدلی پور
samadadlipour@gmail.com
2
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
احمد
رمضانی
ahmad.ramezani60@gmail.com
3
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی وضعیت تغییرات نسلی سبک زندگی در روستاهای مرزی شهرستان مریوان
هدف از این مطالعه، بررسی وضعیت تغییرات نسلی سبک زندگی در روستاهای مرزی شهرستان مریوان است. روش تحقیق مورد استفاده پیمایشی-توصیفی بوده و جامعه آماری آن کلیه ساکنان روستاهای مرزی شهرستان مریوان است که تعداد 384 نفر از آنان به روش سهمیه ای و سیستماتیک به عنوان نمونه انتخاب شدند. همچنین جهت تحلیل داده ها از آماره های توصیفی میانگین و انحراف استاندارد به همراه آزمون تی مستقل (تفاوت میانگین نسل اول و نسل دوم) برای بررسی وضعیت تغییرات نسلی و آزمون فریدمن جهت اولویت بندی مؤلفه های تغییرات نسلی بهره گرفته شد. در این پژوهش از ابزار استاندارد سبک زندگی (LSQ) جهت عملیاتی کردن تغییرات سبک زندگی بهره استفاده گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که بین نسل اول (والدین) و نسل دوم (فرزندان) از لحاظ تغییرات نسلی سبک زندگی تفاوت معنی داری وجود دارد. این تفاوت میانگین بیشتر برای مؤلفه های سلامت محیطی، ورزش و تندرستی و کنترل وزن و تغذیه مشهود بوده است. همچنین ترتیب اولویت تغییرات نسلی سبک زندگی برای نسل والدین به ترتیب اجتناب از داروها و مواد مخدر، سلامت معنوی، سلامت اجتماعی، پیشگیری از حوادث، سلامت روان شناختی، سلامت جسمانی، پیشگیری از بیماری ها، کنترل وزن و تغذیه، ورزش و تندرستی، سلامت محیطی بوده درحالیکه این اولویت بندی برای نسل فرزندان به ترتیب سلامت اجتماعی، سلامت محیطی، ورزش و تندرستی، کنترل وزن و تغذیه، پیشگیری از حوادث، سلامت روان شناختی، سلامت جسمانی، پیشگیری از بیماری ها، اجتناب از داروها و مواد مخدر، سلامت معنوی بوده است. Abstract Nowadays, in our society due to the massive changes in the lifestyle of people, it has become very much taken into consideration. The purpose of this paper is to study the status of the generation changes of lifestyle in border villages of Marivan. To study this, there have been used the view of Bourdieu, Giddens and so on. Its’ method is survey-descriptive and the statistical population of it is all residents of the border villages of Marivan city. In this study, due to the lack of statistical society, the Cochran formula (for the uncertain statistical population) has been used in terms of numbers and 384 individuals have been selected as the sample. So, 384 members of them have been randomly and systematically distributed in two stages. To analyze the data, descriptive statistics of mean and standard deviation with independent t-test (first-generation and second-generation difference) have been used to examine the status of generation changes and Friedman test to prioritize components of generational changes. In this research, standard lifestyle tools (LSQ) have been used to operate lifestyle variables. The results show that there is a significant difference between the first generation (parents) and the second generation (children) in terms of lifestyle generation changes. This difference has been more pronounced for the components of environmental health, exercise and wellness and the control of weight and nutrition. Also, the order of the priority of the generation lifestyle for parents are: the avoidance of medicine and drugs, spiritual wellbeing, social health, accident prevention, psychological health, physical health, disease prevention, weight and nutrition control, sports and wellness and environmental health. While this priority for the generation of children are the social health, environmental health, sports and health, weight and nutrition control, accident prevention, psychological health, physical health, disease prevention, medicine and drugs avoidance and spiritual health Keywords: Changes, Generation, Lifestyle, Border villages, Marivan. City
https://sls.tabrizu.ac.ir/article_8292_1ba8cd9b03fc849d5a6ec7a62d28c4cf.pdf
2016-11-21
165
205
تغییرات
نسل
سبک زندگی
روستاهای مرزی
مریوان
سید محمدرضا
رشیدی آل هاشم
dsr.rashidi@gmail.com
1
دانشگاه امام حسین (ع)
LEAD_AUTHOR
هادی
ایرانی
hadiirani1988@gmail.com
2
دانشگاه علوم تحقیقات
AUTHOR
محسن
هادی طحان
mht.sport69@gmail.com
3
دانشگاه پیام نور
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه بین ابعاد شخصیت، سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت و احساس گناه در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین مولفههای ابعاد شخصیت، سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت و احساس گناه (مرضی و غیر مرضی) و مقایسه آن در دو گروه زنان و مردان مبتلا به آرتریت روماتوئید انجام شد. این پژوهش ازنوع زمینه یابی و همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه افراد مبتلا به بیماری آرتریت روماتوئید مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر کرج بود. به منظور انجام این پژوهش 90 نفر از بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید مراجعه کننده به کلینیک روماتولوژی شهر کرج با روش نمونه گیری تمام شمار انتخاب شدند و پرسشنامههای ابعاد شخصیتی (NEO-FFI) کاستا و مککری، سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت (HPLP-2) والکر، سچرت و پندر و احساسگناه ضرابیها و خسروی، را تکمیل نمودند. سپس دادههای پژوهش با آزمونهای رگرسیون چند متغیری، همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس چند متغیری و T مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان داد که بین ابعاد شخصیت و سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت با احساس گناه (مرضی و غیرمرضی) رابطه معناداری وجود دارد. بدین معنا که در بین ابعاد شخصیت بعد روان رنجوری قادر به پیش بینی احساس گناه مرضی در بیماران مبتلا به RA می باشد (05/0p<). براساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که براساس ابعاد شخصیت میتوان احساس گناه را پیشبینی نمود و بین زنان و مردان مبتلا به RA از لحاظ ابعاد شخصیت و سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت تفاوت وجود دارد. Abstract This study aimed to examine the correlation between elements of personality dimentions, Health-promoting lifestyle, and feelings of guilt (Pathological and non-pathological) and the comparison of these parameters between two groups of male and female who suffer from Rheumatoid Arthritis. The way of this study is descriptive-correlational and statistical communication in this research contains all people who suffer from Rheumatoid Arthritis that refer to medical centers in Karaj 1392 years. In order to do a research, we selected 90 persons in sampelingwho suffered from Rheumatoid Arthritis and referred to this rheumatology clinic in Karaj. We gave them some questionnaires for personality dimentions (NEO-FFI) McCrae and Costa, Health-promoting lifestyle (HPLP-2) Walker, Schrt and Pender, and feeling of guilt Zarabiha and Khosravi that they filled them. Then the data were analyzed by multivariate regression analysis, Pearson correlation, multivariate analysis of variance and T-independent. The results suggested that there is a significant positive correlation between personality dimentions and the Health-promoting lifestyle with feelings of guilt (Pathological and non-pathological). This means that in personality dimentions, the dimention of neurosis are able to make prediction about non-pathological feelings of guilt. Meanwhile, there is a significant positive correlation between pathological neurosis traits with feelings of guilt, and there is a significant negative correlation between extraversion and compatibility with non-pathological feelings of guilt. In addition, there is a significant negative correlation between Health-promoting lifestyle with neurosis traits and there is a significant possitive correlation between extraversion and compatibility. The results of the secondary hyphosis suggested that neurosis tratis and also responsibility in women are more than men who suffer from “RA” and about Health-promoting lifestyle, men are more than women and also in feelings of guilt (pathological and non-pathological) there was no difference between them. Based on findings, we can conclude that according to personality dimentions, we also could make prevention about feelings of guilt and there is a difference between men and women who suffer from “RA” in terms of personality dimentions and Health-promoting lifestyle Keywords: Personality dimention, Health-promoting lifestyle, feelings of guilt, Rheumatoid Arthritis
https://sls.tabrizu.ac.ir/article_8293_bc036c8a68425a328a42037e4a747d8c.pdf
2016-11-21
207
245
ابعاد شخصیت
سبکزندگی ارتقاء دهنده سلامت
احساس گناه
آرتریت روماتوئید
لیلا
صالحی
layla.salhi@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج.ایران.
AUTHOR
زهره
رافضی
rafzi.zohere@yahoo.com
2
استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران ،ایران.
AUTHOR
خدیجه
سلمانی
khadije.salman@gmail.com
3
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان، کرج، ایران
LEAD_AUTHOR
سارا
شهبازی
shahbazi@skums.ac.ir
4
مربی و عضو هیأت علمی، دانشکدهی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد.
AUTHOR
امین
امینی
amini.a@ut.ac.ir
5
پژوهشگر دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه امام حسین(ع)، تهران، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل کمی و کیفی تغییرات سبک زندگی و تأثیر آن در هویت جامعه روستایی (مطالعه موردی: دهستان سینا، بخش ورزقان)
این تحقیق به لحاظ هدف از نوع کاربردی- توسعهای و مطالعهای کمی- کیفی است. از نظر هدف کاربردی بوده و ازنظر ماهیت و روش، توصیفی- تحلیلی میباشد. از دو روش ترکیبی کمی و کیفی، استفاده شده است که در روش کیفی از تئوری بنیادی و در روش کمی از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. جامعه آماری شامل افراد باسواد و مطلع محلی ساکن در دهستان سینا واقع در شهرستان ورزقان است که حجم نمونه آن با استفاده از فرمول کوکران با فاصله اطمینان 95/0 برابر 300 نفر بهدست آمده و شیوه نمونهگیری بهصورت تصادفی ساده است. در مرحله اول، مصاحبههای عمیق و ژرفانگر از افراد محلی مؤید این نکته هستند که تغییر سبک زندگی پیامدهایی همچون تغییر در هویت فردی، اجتماعی و دینی داشته است و با تغییرات سبک زندگی، هویت افراد محلی نیز تغییر کرده است. در قسمت دوم، مطالعهای کمی با استفاده از مدل معادلات ساختاری با نرمافزار EQS جهت تکمیل بحث انجام گرفته است. نتایج حاصل از تحقیق کمی، نشان از نیکویی برازش و سازگاری و توافق مطلوب مدل با دادههای تجربی داشته و نتایج حاصل از تحقیق رگرسیونی نیز معنادار بودن رابطه را اثبات و اولویت اثرگذاری هر یک از متغیرها را نشان میدهد. هویت فردی با ضریب بتای 480/0، هویت اجتماعی با ضریب بتای 190/0، هویت دینی با ضریب بتای 133/0، به ترتیب بر متغیر سبک زندگی تأثیرگذار بودهاند که این امر نشاندهنده آن است که تغییر سبک زندگی تغییر هویت جامعه روستایی را به دنبال دارد. Abstract This research is a applied-development type and quantitative-qualitative study. In terms of purpose, it is descriptive-analytic in terms of nature and method. Two quantitative and qualitative combinations have been used. The qualitative method of fundamental theory is used and in the quantitative method the structural equation model is used. The statistical population consisted of literate and knowledgeable local residents residing in Sina village in Varzaghan city. The sample size was obtained using Cochran formula with confidence interval of 0.95 equals 300 and the method of sampling was simple random. In the first stage, deep interviews with local people confirm that lifestyle changes have implications such as changes in individual, social, and religious identities, and the identity of local people has changed with lifestyle changes. In the second part, a quantitative study was carried out using structural equation modeling with EQS software to complete the discussion. The results of quantitative research indicate good fit and consistency and the optimal agreement of the model with experimental data and the results of the regression study also show the significance of the relationship and the priority of the effectiveness of each of the variables. Individual identity with beta coefficient of 0.480, social identity with beta coefficient of 190.0, religious identity with beta coefficient of 133.03, have influenced the lifestyle variable, respectively, which suggests that changing lifestyle changes of rural identity to Follows. Keywords: Lifestyle, Identity, Fundamental Theory, Structural Equations, Varzaghan.
https://sls.tabrizu.ac.ir/article_8294_8ac34490e7191f585cd8226bc929299c.pdf
2016-11-21
247
294
سبک زندگی
هویت
تئوری بنیادی
معادلات ساختاری
ورزقان
حسین
کریم زاده
karimzadeh10@gmail.com
1
دانشگاه تبریز
AUTHOR
عقیل
خالقی
khaleghi567@tabrizu.ac.ir
2
دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
محسن
آقایاری هیر
aghayarihir@gmail.com
3
دانشگاه تبریز
AUTHOR
شهریور
روستایی
srostaei@tabrizu.ac.ir
4
دانشگاه تبریز
AUTHOR