معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزجامعه شناسی سبک زندگی2645-564181920220823Evaluating the effectiveness of education through augmented reality system on academic performance And students' academic self-efficacyبررسی اثربخشی آموزش از طریق سیستم واقعیت افزوده بر عمکلرد تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان11816212FAعلیبهجومنشآموزگارسحرمحمدیگروه آموزشی علوم تربیتی،دانشکده ادبیات،دانشگاه آزاد اسلامی ،کرمانشاه،ایرانJournal Article20211113The aim of this study was to investigate the effectiveness of education through augmented reality system on students' academic performance and academic self-efficacy. The statistical population of this study was all male students in the third grade of Qasr Shirin city. Sampling method was available by sampling and among the third grade students of the two classes in the literary primary school of Qasr Shirin, 30 people were divided into two groups of 15 controls and experiments. Then the Academic Self-Efficacy Questionnaire (CASES) and Pham and Taylor (1999) Academic Performance Questionnaire were distributed to the groups. Training sessions through augmented reality system were also held for the experimental group. Univariate and multivariate analysis of covariance and SPSS software version 24 were used to analyze the data. The results showed that education through augmented reality system has an effect on academic self-efficacy. Education through augmented reality system also affects academic performance.پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش از طریق سیستم واقعیت افزوده بر عمکلرد تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، تمامی دانش آموزان پسر مقطع سوم ابتدایی شهرستان قصر شیرین بود. روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری در دسترس و از بین دانش آموزان مقطع سوم دو کلاس در دبستان ادب شهرستان قصر شیرین تعداد 30 نفر در دو گروه 15 نفری کنترل و آزمایش تقسیم بندی شدند. سپس پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (CASES) و عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) در گروه ها توزیع گردید. جلسات آموزش از طریق سیستم واقعیت افزوده نیز برای گروه آزمایش برگزار گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره و نرم افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش از طریق سیستم واقیعت افزوده بر خودکارآمدی تحصیلی تأثیر دارد. همچنین آموزش از طریق سیستم واقیعت افزوده بر عملکرد تحصیلی تأثیر دارد.https://sls.tabrizu.ac.ir/article_16212_25e47e37682bb0ce3e967818e8775dce.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزجامعه شناسی سبک زندگی2645-564181920220921Prediction of Corona-related Anxiety and Quality of Life during COVID-19 Pandemic based on Volume and Intensity of Training and Body Mass Indexپیش بینی اضطراب ناشی از کرونا و کیفیت زندگی در دوران پاندمی کووید-19 بر اساس میزان مشارکت و حجم و شدت تمرینات ورزشی و ترکیب بدنی204016213FAمصطفیخانیدانشگاه تبریزبهزادبهزادنیادانشگاه تبریزسانازصلاح پوردانشگاه تبریزکیمیاصدرآموزش و پرورشJournal Article20220323Coronavirus pandemic has increased psychological distresses and reduced quality of life. This study aimed to examine the relation between participation in physical activity programs and health indices with coronavirus anxiety and quality of life. Participants included 840 (Mage 27.85 ± 8.47), age ranged from 18 to 40 years old in Tabriz, that filled out the targeted questionnaires. To analyze data, Pearson correlation and step by step regression were used. The results of regression analysis showed that participation in physical activity programs predicted coronavirus anxiety. The results also showed that participation in physical activity programs, physical activity volume, and body mass index predicted quality of life. Participation in physical activity programs would consider as an important factor to enhance quality of life and reduce anxiety during the coronavirus outbreak. This study has important implications for healthy behaviors during the pandemic. This study has important implications for healthy behaviors during the pandemic.پاندمی ویروس کرونا باعث افزایش استرسهای روانشناختی و کاهش کیفیت زندگی شده است. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین میزان مشارکت و شاخصهای سلامت با اضطراب ناشی از کرونا و کیفیت زندگی بود. بدین ترتیب، تعداد 840 نفر (میانگین سنی 47/8 ±85/27 سال، وزن 87/9 ±5/75 کیلوگرم، قد 65/5 ±3/171 و شاخص توده بدنی 25/3 ±73/25 کیلوگرم/متر مربع) در دامنه سنی 18-40 ساله در شهر تبریز انتخاب و پرسشنامههای مورد نظر را تکمیل کردند. از روشهای آماری همبستگی و رگرسیون گام به گام برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که مشارکت در برنامههای ورزشی به طور معنیداری اضطراب کرونا را تبیین کرد. نتایج همچنین نشان داد که مشارکت در برنامههای ورزشی، حجم تمرین و شاخص توده بدنی، به طور معنیداری کیفیت زندگی را تبیین کرد. مشارکت در برنامههای فعالیت بدنی در دوران همهگیری کرونا میتواند بعنوان یک فاکتور مهم در کنترل اضطراب و بالابردن کیفیت زندگی مورد توجه قرار گیرد. تحقیق حاضر ملزومات کلیدی به جهت اثربخشی رفتارهای سالم (فعال) در دوران کرونا دارد.https://sls.tabrizu.ac.ir/article_16213_60c34b2a67bf5c5265fea0d0109812a6.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزجامعه شناسی سبک زندگی2645-564181920220921Analysis of Slogan of 25 minutes of Tabriz Tractor Club gamesتحلیل شعار دقیقه 25 بازیهای باشگاه تراکتور تبریز415716214FAمحمدحسن پور بنه دیقدانشگاه تبریزوجیههجوانیآذربایجان شرقی، دانشگاه تبریز، دانشکده تربیت بدنی ، گروه مدیریت ورزشی0000-0002-6667-5575فاطمهعبدویاستادیار مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تبریزJournal Article20220211In sports research, little attention has been paid to the discussion of advocating for women's football over advocating for "men's soccer." Although research has been conducted on sports advocacy in sports in countries such as the United Kingdom, Denmark, and Australia, there are problems in the field of advocacy for women in most countries, including Iran. Therefore, the purpose of this study is to analyze the slogan of 25 minutes of games Tabriz Tractor Club. The present research is exploratory and based on qualitative studies and its research method is based on content analysis. This means that the data analysis collected during the interviews was analyzed based on the content analysis method. Targeted sampling method was used due to dispersion and lack of accessibility. Finally, organizing themes under four groups; Structure, institution, rules of signification, sources of domination were extracted. We can also mention the influential factors in the slogan of 25 minutes to create culture in sports stadiums (training fans, defining the duties of support in professional football and getting acquainted with football culture).در تحقیقات حوزه ورزش به بحث طرفداری فوتبال زنان نسبت به طرفداری فوتبال مردان توجه کمی شدهاست. اگر چه در ورزش کشورهاییهم چون انگلیس و دانمارک و استرالیا در مورد طرفداری-فوتبال زنان پژوهش هاییانجام شده است ولیدر اکثر کشورها در حوزهطرفداری زنان مشکلاتی-وجود دارد که کشور ایران از جملهاین کشور ها میباشد. بنابراین، هدف تحقیق حاضر تحلیل شعار دقیقه 25 بازیهایباشگاه تراکتور تبریز میباشد. تحقیق حاضر از نظر روش شناسی پژوهش؛ اکتشافی و مبتنی بر مطالعات کیفی بوده و روش پژوهش آن بر مبنایتحلیل مضمون یا تم است. به این معنیکه تحلیل دادههایگردآوری شده طی مصاحبهها، بر اساس روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. بدلیل نحوه پراکندگی و عدم مشخص بودن دسترسی از روش نمونه-گیری هدفمند استفاده شد. در نهایت مضامین سازمان دهنده تحت چهار گروه؛ ساختار، نهاد، قواعد دلالت، منابع سلطه استخراج شدند. همچنین میتوان به عوامل تاثیرگذار در شعار دقیقه 25 به فرهنگ سازی در استادیوم های ورزشی (آموزش طرفداران، مشخص نمودن وظایف طرفداری در فوتبال حرفه ای وآشنایی با فرهنگ فوتبال) اشاره کرد.https://sls.tabrizu.ac.ir/article_16214_b120647d0ed880f447c9b84ceaf497c8.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزجامعه شناسی سبک زندگی2645-564181920220921The effect of life satisfaction on the athletic success of adolescent taekwondo practitionersتأثیر رضایت از زندگی بر موفقیت ورزشی تکواندوکاران نوجوان587116215FAحجترضازادهکارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه تبریزمحسنصادقیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانJournal Article20220113One of the hallmarks of mental health is life satisfaction, which plays an important role in the success of athletes. Therefore, the aim of the present study was to investigate the relationship between life satisfaction and athletic success of adolescent taekwondo practitioners. The present research is quantitative and has been done by survey method and is applied in terms of purpose. The method of data collection is field and using a questionnaire. The statistical population of the study was adolescent female taekwondo fighters in the selection competitions of the Iranian national team (283 people). According to Cochran's formula, 163 people were randomly selected as the statistical sample of the study. The research tools included Diner Life Satisfaction Questionnaire (1999) and the selected results of the national youth taekwondo team. To determine the validity, 15 experts in the field of sports management were used. In order to evaluate the reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha was used and Cronbach's value was 0.95. Kolmogorov-Smirnov test (data normality check) and Spearman correlation and mean measurement were used to analyze the data; For this purpose, SPSS software has been used. The results showed that life satisfaction was correlated with sports success. Life expectancy is also high among female adolescent taekwondo practitioners. According to the results, it can be said that sports managers should focus on the effect of life satisfaction on athletes 'behavior, while communicating more with them, pay more attention to athletes' feelings, so that they can reduce their behavioral abnormalities and cause sports success. And provide them morally.یکی از شاخصههای بهداشت روانی میزان رضایت از زندگی است که در موفقیت ورزشکاران نقش مهمی ایفا میکند. از اینرو هدف تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین رضایت از زندگی و موفقیت ورزشی تکواندوکاران نوجوان بود. تحقیق حاضر کمی بوده و به روش پیمایشی انجام گردیده و از لحاظ هدف کاربردی میباشد. شیوه جمعآوری دادهها میدانی و با استفاده از پرسشنامه میباشد. جامعهی آماری پژوهش تکواندوکاران نوجوان دختر در مسابقات انتخابی تیم ملی ایران (283 نفر) بود که بر اساس فرمول کوکران، 163 نفر به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه رضایت از زندگی دینر (1999) و نتایج انتخابی تیم ملی نوجوانان تکواندو بود. برای تعیین روایی، از نظر 15 نفر از متخصصین رشته مدیریت ورزشی استفاده شد. به منظور بررسی پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شده است که مقدار کرونباخ 95/0 به دست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف (بررسی طبیعی بودن دادهها) و از همبستگی اسپیرمن و اندازهگیری میانگین استفاده شده است؛ که بدین منظور از نرمافزار SPSS استفاده شده است. نتایج نشان داد که رضایت از زندگی با موفقیت ورزشی همبستگی دارند. همینطور میزان رضایت از زندگی در تکواندوکاران نوجوان دختر بالا است. با توجه به نتایج میتوان چنین گفت که مدیران ورزشی باید با تمرکز بر تاثیر رضایت از زندگی بر رفتار ورزشکاران، ضمن برقراری ارتباط بیشتر با آنها توجه بیشتری به احساسات ورزشکاران نموده، تا از این طریق بتوانند ناهنجاریهای رفتاری آنها را کاهش داده و موجبات موفقیت ورزشی و اخلاقی آنها را فراهم نمایند.https://sls.tabrizu.ac.ir/article_16215_6c645453d7353a52939fc721e28b038f.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزجامعه شناسی سبک زندگی2645-564181920220921The effect of identified factors of virtual social networks on the social harm of users with sports activities during the lifestyle change caused by covid19تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر آسیبهای اجتماعی کاربران ورزشکار در دوران کووید-19718816216FAنسرینکسبیدانشگاه تبریزفاطمهعبدویدانشیارمدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تبریزیعقوببدری آذرینرییس دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانJournal Article20220427The aim of this study was to investigate the effect of identified factors of virtual social networks on social harms of users with sports activities during the lifestyle change caused by Covid-19. The present study is a descriptive-post-event research. The statistical population of the present study includes a group of cyberspace users who engaged in regular sports activities through cyberspace. Due to the unknown number of the statistical population, 384 cyberspace users with and without sports activities were selected using the Cochran table. The instrument used in the research was two researcher-made questionnaires that the validity of the content of the questionnaires was confirmed by 10 professors and specialists in management and sports sciences. The reliability of the questions in the present study was measured by Cronbach's alpha, which was 0.84 and 0.88 for virtual social networks and the Social Injuries Questionnaire, respectively, which is appropriate and approved. The results of the present study showed that among the influencing factors, family dimension (2.79), adjustment dimension (2.53), functional dimension (2.33) and psychological dimension (2.17), respectively, had the highest rank among The factors of virtual social networks and the dimension of Internet addiction (3.04), the dimension of social isolation (2.72), the dimension of conflict of values (2.49) and the dimension of depression (1.97), respectively, have the highest rank among the factors of harm. Social in cyberspace users with regular exercise during the outbreak of the coronary artery disease. Virtual social networks have a significant effect on the social harm of cyberspace users with regular sports activities during the coronavirus outbreak.هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر عوامل شناسایی شده شبکه های اجتماعی مجازی بر آسیب های اجتماعی کاربران با فعالیت ورزشی در دوران تغییر سبک زندگی ناشی از کووید-19 میباشد. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی – پس رویدادی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل گروهی از کاربران فضای مجازی میباشد توسط فضای مجازی به فعالیتهای منظم ورزشی پرداختند. به دلیل نامعلوم بودن تعداد دقیق جامعه آماری، با استفاده از جدول کوکران تعداد 384 نفر از کاربران فضای مجازی با و بدون فعالیت ورزشی انتخاب شدند. ابزار استفاده شده در تحقیق، دو پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی محتوای پرسشنامهها توسط 10 تن از اساتید و متخصصین مدیریت و علوم ورزشی تأیید گردید. پایایی سئوالات در پژوهش حاضر نیز، از طریق آلفای کرونباخ اندازهگیری شد که برای شبکههای اجتماعی مجازی و پرسشنامه آسیبهای اجتماعب به ترتیب 84/0 و 88/0 بدست آمد که مناسب و مورد تأیید میباشد. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که از بین عوامل تاثیرگذار، به ترتیب بعد خانوادگی (79/2)، بعد سازگاری (53/2)، بعد عملکردی (33/2) و بعد روانی (17/2)، بیشترین رتبه را در بین عوامل شبکههای اجتماعی مجازی و بعد اعتیاد به اینترنت (04/3)، بعد انزوای اجتماعی (72/2)، بعد تعارض ارزشها (49/2) و بعد افسردگی (97/1)، به ترتیب بیشترین رتبه را در بین عوامل آسیبهای اجتماعی در کاربران فضای مجازی با فعالیت ورزشی منظم در دوران شیوع ویروس کرونادارند. شبکههای اجتماعی مجازی بر آسیب اجتماعی کاربران فضای مجازی با فعالیت ورزشی منظم در دوران شیوع ویروس کرونا اثر معناداری داردhttps://sls.tabrizu.ac.ir/article_16216_bed8fe436181abaf9c69cba1b0810bc6.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزجامعه شناسی سبک زندگی2645-564181920220921Sociological Study of Factors Affecting Quality of Life
(Case Study: Women Heads of Households under the Auspices of Imam Khomeini Relief Committee in Piranshahr)بررسی جامعه شناختی عوامل موثر بر کیفیت زندگی (مورد مطالعه: زنان سرپرست خانوار تحت پوش کمیته امداد امام خمینی شهر پیرانشهر )8910916217FAمحسننیازیاستاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشانحسنمنتظری خوشدکتری جامعه شناسی مسائل اجتماعی دانشگاه کاشانموسیسعادتیاستادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین، ایران0000-0001-7950-7741ساجدهاسلامیکارشناسی جامعه شناسی دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایرانJournal Article20211217Today women are considered as a specific group in family and society. Accepting that women are active and stimulus can influence their participation in decisions. The goal of this study was to investigate the sociological factors affecting the quality of life of women heads of households under the auspices of the Imam Khomeini Relief Committee in Piranshahr. The research method of the present study is survey. The statistical population includes all female-headed households under the auspices of the Imam Khomeini Relief Committee in Piranshahr, of which 265 people were selected using the Morgan table as the sample size. The data collection tool is a questionnaire and to estimate its validity and reliability, face validity and Cronbach's alpha coefficient have been used, respectively. The results showed that the correlation between the independent variables of the study including social status, social exclusion, social attitude, social capital and social support with the quality of life of women heads of households at a significance level less than 0.01 is confirmed. The results of regression analysis also indicate that effective and significant variables in the regression model have explained a total of 46.5% of the changes in the quality of life of women heads of households.امروزه توجه به زنان به عنوان یک گروه مشخص در خانواده و جامعه مطرح گردیده است. پذیرفتن این امر که زنان گروهی پویا، پرتحرک و با انگیزه های فراوان می باشند، می تواند در مشارکت آنان در تصمیم گیری ها و سرنوشت شان (که به سرنوشت کل جامعه گره خورده است) بسیار مؤثر واقع گردد. در این راستا، پژوهش حاضر نیز با هدف بررسی جامعهشناختی عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی شهر پیرانشهر تدوین گردیده است. روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری مشتمل بر کلیه زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی شهر پیرانشهر می باشد که از این میان تعداد 265 نفر با استفاده از جدول مورگان به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه می باشد و جهت برآورد اعتبار و پایایی آن، به ترتیب از اعتبار صوری و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که همبستگی بین متغیرهای مستقل تحقیق شامل پایگاه اجتماعی، طرد اجتماعی، نگرش اجتماعی، سرمایه اجتماعی و حمایت اجتماعی با متغیر کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار در سطح معناداری کوچکتر از 01/0 مورد تایید است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل رگرسیونی نیز حاکی از آن است که متغیرهای مؤثر و معنی دار در مدل رگرسیونی در مجموع 5/46 درصد از تغییرات متغیر وابسته کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار را تبیین نموده اند.https://sls.tabrizu.ac.ir/article_16217_8a3f1042d144ba0603abf56cc853de97.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزجامعه شناسی سبک زندگی2645-564181920220921Comparative Study of Social Factors Influencing on the Students' Social Identity (with emphasis on lifestyle and Social class) هn Zabol and Kharazmi universitiesمطالعهی تطبیقی عوامل اجتماعی موثر بر هویت اجتماعی دانشجویان ( با تاکید بر سبک زندگی و طبقه اجتماعی) در دانشگاههای زابل و خوارزمی11014416218FAبیژنزارعدانشگاه خوارزمییاسرریکیShahid Golshani
Technical High School
Kahrizak in TehranJournal Article20220424In this study, the effect of social factors on students' social identity, with emphasis on lifestyle and social class, was investigated. In addition, family and religion are considered as traditional sources of identity. Social identity consists of four identities: global, national, ethnic and consumption. Data were collected using a survey questionnaire and distributed among 400 students at the universities of Zabol and Kharazmi. Bivariate analysis, compare means and multivariate regression were used to analyze the data. Results showed that indicators in two universities have significant differences. The relationship between lifestyle and global identity, ethnic and consumption identity and also the relationship between social class and global identity, national and ethnic identity was confirmed. Regression analysis showed that the greatest impact on global identity is caused by religiosity but in the negative direction, national identity by family, ethnic identity by the family, and consumption identity by lifestyle. The explanatory of the independent variables, according to the modified R2, for global, national, ethnic and consumer identities was 16%, 26%, 24% and 12%, respectively.در مقاله حاضر عوامل اجتماعی مرتبط با هویت اجتماعی دانشجویان با تأکید بر دو عامل سبک زندگی و طﺒﻘﺔ اجتماعی بررسی شده است. علاوه بر این، دینداری و خانواده نیز به عنوان منبع هویتساز سنتی درنظر گرفته شده است. هویت اجتماعی شامل چهار هویتِ جهانی، ملی، قومی و مصرفی می باشد. برای جمع آوری اطلاعات از پیمایش کمی و پرسشنامه استفاده شده است و نمونه مورد مطالعه 400 نفر از دانشجویان دو دانشگاه زابل و خوارزمی بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل دو متغیره، مقایسهی میانگینها و رگرسیون چند متغیره استفاده گردید. نتایج نشان داد که میانگین شاخصهای مورد بررسی در دو دانشگاه تفاوت معناداری دارد. رابطه ی سبک زندگی با هویتهای جهانی، قومی و مصرفی و رابطه ی طبقه اجتماعی با هویتهای جهانی، ملی و قومی تأیید گردید. از چهار منبع هویت ساز سنتی و مدرن بیشترین رابطه با هویت جهانی ناشی از دینداری در جهت منفی، با هویت ملی ناشی از نگرش به خانواده، با هویت قومی ناشی از نگرش به خانواده و با هویت مصرفی ناشی از تأثیر سبک زندگی میباشد. تبیین کنندگی متغیرهای مستقل براساسR2 تعدیل شده برای هویت های جهانی، ملی، قومی و مصرفی به ترتیب 16 درصد، 26 درصد، 24 درصد و 12 درصد به دست آمد.https://sls.tabrizu.ac.ir/article_16218_d5b55eb59e0d6a853595d6b32786a20e.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزجامعه شناسی سبک زندگی2645-564181920220823The predictive role of physical activity level on social anxiety, self-esteem and body image in female adolescent studentsنقش پیشبینی کنندگی سطح فعالیت بدنی بر اضطراب اجتماعی، عزت نفس و تصویر بدنی در دانش-آموزان نوجوان دختر14516716423FAمهتااسکندرنژاددانشیار رفتار حرکتی ورزشی، ، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی،دانشگاه تبریز آذربایجان شرقی، ایران0000000221360465رقیهعلیزادهدانشجوی کارشناسی ارشد یادگیری حرکتی، دانشگاه تبریز، ایرانندافکروند لیل آبادیدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تبریزJournal Article20220407The aim of this study was to investigate the predictive role of physical activity levels on social anxiety, self-esteem and body image in female adolescent students. The method of the present study is descriptive-correlational. The statistical population of the study consisted of 12- to 16-year-old female students in district one of Miyaneh city, from which 160 students were selected as a sample by cluster random sampling from five schools. In order to collect data, questionnaires of general physical activity, Rosenberg self-esteem, Fisher body image and social anxiety of Watson and Friend were used. Data analysis was performed using Pearson correlation coefficient and linear regression analysis by Inter method. The results showed that there is a significant positive relationship between physical activity and social anxiety, self-esteem and body image. The results also showed the ability to predict students' social anxiety, self-esteem and body image based on their level of physical activity. So physical activity has a positive effect on the mental health of adolescent girls by improving social anxiety, self-esteem and body image. Therefore, it is recommended to provide the necessary training on lifestyle changes and increasing the amount of physical activity in female adolescents.هدف از این پژوهش بررسی نقش پیشبینی کنندگی سطح فعالیت بدنی بر اضطراب اجتماعی، عزت نفس و تصویر بدنی در دانش-آموزان نوجوان دختر بود. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان دختر 12 تا 16 ساله ناحیه یک شهرستان میانه تشکیل دادند که از این میان تعداد 160 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از پنج مدرسه بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای فعالیت بدنی عمومی، عزت نفس روزنبرگ، تصویر بدنی فیشر و اضطراب اجتماعی واتسون و فرند استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی به روش اینتر انجام گرفت. نتایج نشان داد بین فعالیت بدنی با اضطراب اجتماعی، عزت نفس و تصویر بدنی رابطه مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج بهدست آمده توانایی پیشبینی اضطراب اجتماعی، عزت نفس و تصویر بدنی دانشآموزان براساس سطح فعالیت بدنی آنها را نشان داد. پس فعالیت بدنی اثر مثبتی بر سلامت روان دختران نوجوان با بهبود اضطراب اجتماعی، عزت نفس و تصویر بدنی دارد. بنابراین توصیه میشود آموزشهای لازم در خصوص تغییر سبک زندگی و افزایش میزان فعالیت بدنی در نوجوانان دختر ارائه شود.https://sls.tabrizu.ac.ir/article_16423_584443f76bcdf1928af27fab7255c57b.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزجامعه شناسی سبک زندگی2645-564181920220921Evaluation of anxiety due to coronavirus outbreak based on hardiness and locus of control personality factors of women participating in sports and non-participating in sportsبررسی اضطراب ناشی از شیوع ویروس کرونا بر اساس عوامل شخصیتی سرسختی و منبع کنترل زنان مشارکتکننده در ورزش و غیرمشارکتکننده در ورزش16818816424FAمهتااسکندرنژاددانشیار رفتار حرکتی ورزشی، دانشگاه تبریز، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی،آذربایجان شرقی، ایران0000000221360465زهراحسین زادهگروه آموزشی رفتار حرکتی، دانشگاه تبریز، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، تبریز، ایرانفریباملائی زنگیگروه اموزشی رفتار حرکتی، دانشگاه تبریز، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، تبریز، ایرانJournal Article20220124The aim of this study was to evaluation anxiety due to coronavirus outbreak based on hardiness and the locus of control personality factors of women participating in sports and non-participating in sports. The present research method was descriptive-correlational in which the statistical population consisted of active and inactive women aged 20 to 60 years, of which 180 people were selected as a statistical sample by cluster sampling from the five regions of Urmia. In order to collect data, corona anxiety questionnaire, source of control and psychological toughness were used. After collecting data, Pearson correlation and stepwise regression statistical methods were used to determine the degree of correlation. According to the results, stubbornness and the source of external control were predictors of coronary anxiety in women participating and not participating in sports in Urmia and in this regard (despite the high difference in the mean scores of the group participating in sports) a significant difference between These two groups were not observed. It can be concluded that paying attention to women's physical and psychological condition can be useful and effective in managing anxiety and exercising in women can increase women's managerial abilities.هدف از پژوهش حاضر بررسی اضطراب ناشی از شیوع ویروس کرونا بر اساس عوامل شخصیتی سرسختی و منبع کنترل زنان مشارکتکننده در ورزش و غیرمشارکتکننده در ورزش میباشد. روش پژوهشی حاضر از نوع توصیفی همبستگی بود که جامعة آماری آن را زنان 20 تا 60 ساله فعال و غیرفعال ورزشی تشکیل داند که از این بین تعداد 180 نفر به عنوان نمونة آماری به روش خوشهای از مناطق پنجگانه شهرستان ارومیه انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای اضطراب کرونا، منبع کنترل و سرسختی روانشناختی استفاده شد پس از جمعآوری دادهها، برای تعیین میزان همبستگی از روش آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام استفاده شد. طبق نتایج بهدست آمده، سرسختی و منبع کنترل بیرونی از پیشبینیکنندههای اضطراب کرونا در زنان مشارکتکننده و غیرمشارکتکننده در ورزش شهر ارومیه بود و از این حیث (با وجود اختلاف میانگین بالای نمرات گروه مشارکتکننده در ورزش) تفاوت معناداری بین این دو گروه مشاهده نشد. میتوان نتیجه گرفت که توجه به شرایط جسمانی و روانشناختی زنان میتواند در مدیریت اضطراب مفید و تاثیرگذار بوده و ورزش کردن در زنان باعث افزایش توانایی-های مدیریتی زنان شود.https://sls.tabrizu.ac.ir/article_16424_6170543b3dbfb9f166de037405acb4ab.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزجامعه شناسی سبک زندگی2645-564181920220823The effect of cultural capital and its dimensions on health-oriented lifestyle
(Study case: secondary school teachers of the 7th district of Mashhad)اثر سرمایه فرهنگی و ابعاد آن بر سبک زندگی سلامت محور (موردمطالعه: دبیران مقاطع متوسطه ناحیه 7 شهر مشهد)18921516817FAمحمد حسنشربتیانپژوهشگر مسائل اجتماعی و مدرس دانشگاه- دبیر آموزش و پرورش0000-0003-3465-5497Journal Article20220506Choosing cultural goods and cultural opportunities leads to the promotion of a healthy lifestyle. The purpose of this article is the relationship between cultural capital and health-oriented lifestyle, emphasizing the theory of Bourdieu and Cockerham. In terms of the method, a quantitative approach based on a survey strategy (descriptive-correlation), relying on a standardized questionnaire based on the Likert spectrum among 250 teachers of the first and second secondary schools, in the form of simple random cluster sampling at the level of 7 districts of the city Mashhad, the findings have been collected. Cronbach's alpha of the whole questionnaire was equal to (0.762) and the total convergent validity was equal to (0.535). The results of descriptive and inferential statistics based on Spss software have analyzed the desired findings. Descriptive findings indicate that the averages of cultural capital status (4.30) and health-oriented lifestyle (4.42) among citizens in The average limit has been high. And among the components of the research variables, the component of interpersonal relations (4.68) and the component of regulated capital (5.23) have been more important. The variables of age group, educational group, economic and social base (class) are related to the research variables. have been meaningful.The results of Spearman's correlation (0.588) The regression beta results indicate that cultural capital (0.535), objectified capital (0.336), embodied capital (0.231), regulated capital (0.201), respectively, along with the value of correlation coefficient (0.589) They have been able to explain the independent variable along with its dimensions in about 33% of the health-oriented lifestyle changes and the dependent variable. show that the relationship between the main variables is moderate, positive and significant. In the end, cultural assets as tangible goods can be the determining factors of benefiting from healthy life opportunities and the basic choice of factors within the structural framework of a health-oriented lifestyleانتخاب کالاهای فرهنگی و فرصت داشته های فرهنگی به ارتقاء سبک زندگی سالم منجربه می شود. هدف نوشتار حاضر رابطه بین سرمایه فرهنگی با سبک زندگی سلامتمحور با تأکید بر نظریه بوردیو و کاکرهام است.ازنظر روش ،رویکرد کمی محور مبتنی بر راهبرد پیمایش(توصیفی- همبستگی)،با تکیه ابزار پرسشنامه استانداردشده مبتنی بر طیف لیکرت در بین دبیران مقاطع متوسطه اول و دوم به تعداد 250 نفر، بهصورت نمونهگیری خوشه ای مبتنی بر تصادفی ساده در سطح ناحیه7 شهر مشهد یافتهها جمعآوریشده است.میزان آلفای کرونباخ متغیر سلامت محور برابر(825/0)و میزان روایی همگرای برابر با (521/0) و میزان آلفای سرمایه فرهنگی برابر با (751/0) و روایی همگرا برابر با (503/0)بهدستآمده است. نتایج آمار توصیفی و استنباطی مبتنی بر نرم افزار Spss یافته های مورد نظر را تجزیه و تحلیل کرده است.یافته های توصیفی حاکی است که میانگین های وضعیت سرمایه فرهنگی(30/4) و سبک زندگی سلامت محور(42/4) در بین شهروندان در حد متوسط روبه بالا بوده است و در بین مولفه های متغیرهای تحقیق مولفه روابط بین فردی (68/4)و مولفه سرمایه ضابطه مند(23/5) اهمیت بیشتری داشته است.متغیرهای،گروه سنی،گروه تحصیلی،پایگاه اقتصادی و اجتماعی(طبقه) با متغیرهای تحقیق رابطه معناداری داشتهاند. نتایج همبستگی اسپیرمن(588/0) رابطه بین متغیرهای اصلی را متوسط، مثبت و معنادار نشان می دهد.نتایج بتای رگرسیون حاکی است که سرمایه فرهنگی(535/0)، سرمایه عینیت یافته(336/0)،سرمایه تجسمیافته(231/0)، سرمایه ضابطهمند(201/0) به ترتیب همراه با مقدار ضریب همبستگی(589/0) توانسته اند در مجموع در حدود 33 درصد از تغییرات سبک زندگی سلامتمحور متغیر مستقل به همراه ابعادش متغیر وابسته را تبیین کرده اند.https://sls.tabrizu.ac.ir/article_16817_cebc7f38af650a1c7d61673a392bfcec.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزجامعه شناسی سبک زندگی2645-564181920220922Designing of the sport for all policy model in Iranطراحی مدل سیاستگذاری ورزش همگانی ایران21624116818FAعلیوفایی مقدمدکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، مازندران، بابلسرفرزامفرزاندانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه مازندرانسیدمحمدحسینرضویدانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانJournal Article20220416In view of the development of the sports industry in the world and also sport industry is crystallized in iran, Policy makers and managers in this country have grown up day to day in this industry. Including progress in the following areas, Developments in the field of sport for all is The research Given the importance of this issue sport for all policy model is designed. The method is mixed And in 4 phases simultaneously been. In the first phase of research based on a systematic review of research was the concepts and words sport for all. In the second phase of research was on the comparative study of policies conducted in the area of sport for all. Too, The third of Phase study is a systematic review of the factors in the development of sport for all (Motivations and obstacles) Were in different classes and in the final phase of research based on the Grounded theory that the Foundation has been qualitative interviews was sport of development paradigm model that Based on its output in the second part is a Quanty and Based on the questionnaire was distributed among 108 experts sport Model sport policy was applied. Policy Model of Research shows that sport for all policy-making process is composed of 8 variable Factor analysis has determined that serveing the status of sport for all serveing the obstacles, increased motivation, increase the attractiveness of the sport, increasing the pull factor, Development of strategies implemented by developed countries, and the flexible macro environment are embedded in the model. According to results, by This model can be easily the sport for all entered in style of life of different Segments.با در نظر گرفتن رشد و توسعهی روز افزون صنعت ورزش در دنیا و همچنین متبلور شدن این صنعت در ورزش ایران، سیاست-گذران و مدیران کشور را به این داشته تا روز به روز در این صنعت پیشرفت کنند. از جمله زمینههای پیشرفت در این بعد، پیشرفت در زمینهی ورزش همگانی است که این تحقیق با توجه به اهمیت این موضوع، به طراحی مدل سیاستگذاری این ورزش پرداخته است. روش تحقیق به صورت کمی انجام گردیده است. پس از مطالعات کتابخانه ای و گرداوری اطلاعات اولیه، بر اساس پرسشنامه محقق ساخته که در بین 108 نفر از متخصصین ورزش همگانی شامل اساتید دانشگاه، مسئولین ورزش بخصوص ورزش همگانی نظیر مسئولین فدراسیون و هیات های ورزشی و .. توزیع شد، مدل سیاستگذاری ورزش همگانی کشور ترسیم شد. مدل سیاستگذاری تحقیق نشان میدهد که فرایند سیاستگذاری ورزش همگانی از 8 متغیر تشکیل شده است که تحلیل عاملی مشخص کرده است بررسی وضعیت ورزش همگانی، بررسی موانع بازدارنده، افزایش انگیزانندهها، افزایش جذابیت ورزش همگانی، افزایش سوق دهندهها، توسعه راهکارها، تطبیق با کشورهای پیشرفته و در نهایت محیط انعطافپذیر کلان به ترتیب در مدل تعبیه شدهاند.با توجه به نتایج تحقیق، با این مدل به راحتی میتوان ورزش همگانی را در سبک زندگی اقشار مختلف وارد کرد.https://sls.tabrizu.ac.ir/article_16818_bc1b06f8520c531fabf6e444c50b0ecc.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزجامعه شناسی سبک زندگی2645-564181920220922The role of teacher's behaviors in psychological needs, motivation and well-being of students in physical education classنقش رفتارهای مربی در نیازهای روانشناختی، انگیزش و بهزیستی دانشجویان در کلاس تربیت بدنی24226216819FAمهتااسکندرنژاددانشیار رفتار حرکتی ورزشی، دانشگاه تبریز، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی،آذربایجان شرقی، ایران0000000221360465بهزادبهزادنیااستادیار رفتار حرکتی ورزشی، دانشگاه تبریز، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی،آذربایجان شرقی، ایرانزهرارنج کشدانشگاه تبریزJournal Article20220523The aim of this study was to test the effect of teachers, interpersonal behaviors on students, basic psychological needs, motivational regulations, and well-being in college physical education (PE) programs. The research design was correlational, and students filled out basic psychological need satisfaction and need frustration scale, motivational regulations in PE, and positive and negative affects, as well as students, body mass index (BMI) measured. Based on the Morgan method, 499 students who choose PE courses randomly selected and participated in this study at the University of Tabriz at 2019.The results showed that students, perceptions of their teachers, need-supportive behavior positively related to students, positive affect via students, experience of need satisfaction, whereas, teachers’ need-thwarting behaviors positively related to students’ negative affect and negatively related to students’ positive affect via students’ experience of need frustration of this study shows that need-supportive behaviors positively enhanced students relative autonomy and positive affect. To enhance students’ well-being, teachers’ need-supportive behaviors facilitate students’ need satisfaction and their autonomous motivational regulation in college PE programs.هدف تحقیق حاضر بررسی نقش رفتارهای بین فردی مربیان، بر نیازهای اساسی روانشناختی، تنظیمات انگیزشی و شاخصهای بهزیستی در دانشجویان واحدهای عمومی تربیت بدنی بود. که روش انجام این پژوهش از نوع همبستگی بود و دانشجویان پرسشنامههای نیازهای اساسی روانشناختی- فرم کوتاه، انگیزش در تربیت بدنی ، بهزیستی عواطف مثبت و منفی را تکمیل کردند و همچنین شاخص توده بدنی (BMI) آنها اندازهگیری شد. بر اساس روش مورگان، 499 نفر از دانشجویانی که در سال 1398 دروس رشته تربیت بدنی را انتخاب کرده بودند، انتخاب شدند و در تحقیق شرکت کردند. نتایج بیانگر آن بود که رفتار خنثی کننده نیاز مربی رابطه مثبت با عاطفه منفی دانشجویان و رابطه منفی با عاطفه مثبت دانشجویان داشت و رفتار حامی مربی میزان رضایت دانشجویان از نیازهای اساسی را افزایش داد. رفتارهای حمایتی مربیان با ارضای نیاز استقلال و داشتن تاثیر مثبت بر افزایش رفاه دانشجویان باعث تسهیل ارضای نیازهای اساسی دانشجویان وتنظیم انگیزش مستقل آنها در کلاسهای تربیت بدنی می شود.https://sls.tabrizu.ac.ir/article_16819_e91a4516853e9f8c91dd9863a1d2feec.pdf