معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزجامعه شناسی سبک زندگی2645-56411220150823سبک زندگی و مدیریت بدن (مورد مطالعه: جوانان 29 - 15 سال در شهر مرند)1504663FAJournal Article20150228در جوامع امروزی با گسترش تغییرات اجتماعی و رشد فرهنگ مصرفی رفتارهای معطوف به بدن، زیبایی و جذابیت بدنی و مدیریت بدن به عنوان سبکی از زندگی بهخصوص در بین جوانان از اهمیت زیادی برخوردار است. از اینرو، تحقیق حاضر به بررسی رابطة میان سبک زندگی و مدیریت بدن در بین جوانان شهر مرند میپردازد. برای بررسی این رابطه از نظریههای بوردیو و گیدنز استفاده شده است. این پژوهش با روش پیمایشی و با نمونهای به حجم 381 نفر و با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای در بین جوانان 29-15 سالة شهر مرند انجام گرفت. دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شد. بر اساس نتایج تحقیق مدیریت بدن در بین جوانان از اهمیت ویژهای برخوردار است. نتایج حاصل از آزمون فرضیات نشان میدهند که بین سبک زندگی، سبک فراغت، مصرف فرهنگی و سبک تغذیه با مدیریت بدن جوانان رابطة مثبت و معنیداری وجود دارد. این رابطه بین سبک زندگی مذهبی و مدیریت بدن معکوس و معنیدار است. میزان مدیریت بدن جوانان برحسب پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی آنان دارای تفاوت معنیداری است. همچنین بین سن افراد با مدیریت بدن رابطة معنیداری وجود ندارد. نتایج رگرسیون چندمتغیره نشان میدهد که متغیرهای سبک فراغت، مصرف فرهنگی و سبک تغذیه توانستهاند 3/41 درصد از تغییرات متغیر مدیریت بدن را تبیین کنند.https://sls.tabrizu.ac.ir/article_4663_6b580e39fcfd0628b770cd1dd7e8cde9.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزجامعه شناسی سبک زندگی2645-56411220150823بررسی ارتباط بین دینداری با سبک زندگی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان51854664FAJournal Article20150101امروزه مذهب از عناصر تأثیرگذار بر سبک زندگی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین دینداری و سبک زندگی کارکنان دانشگاهعلوم پزشکی اصفهان انجام شده است. روش پژوهش از نوع پیمایشی است و جامعة آماری پژوهش حاضر تمام کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1392 را شامل میشود که به وسیلة روش نمونهگیری تصادفی، یک نمونة 129 نفری (51 نفر زن و 78 نفرمرد) انتخاب شدهاند. ابزار مورد استفاده پژوهش، پرسشنامة سبک زندگی و پرسشنامة نگرشسنج مذهبی است. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از نرمافزار Spss19 استفاده شده است. نتایج بیانگر ارتباط بین دینداری و سبک زندگی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. از بین چهار بعد دینداری، تنها اخلاقیات و عقاید وارد معادله شده و 06/0 از تغییرات متغیر وابسته را تبیین میکند. https://sls.tabrizu.ac.ir/article_4664_2d97540e15529b93d7368b76fcbba18a.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزجامعه شناسی سبک زندگی2645-56411220150823بررسی تأثیر ارزشها بر سلامت اجتماعی جوانان (مورد مطالعه: جوانان 15 تا 29 سال استان آذربایجانشرقی)871284665FAJournal Article20150101سلامت اجتماعی مفهومی است که در کنار ابعاد جسمی و روانی سلامت به آن توجه شده و جنبة اجتماعی سلامت را با محور قرار دادن فرد بررسی میکند. عوامل زیادی بر روی سلامت جتماعی افراد تأثیر دارند که در این میان، ارزشهای اجتماعی نیز میتوانند تأثیر بسیاری در سلامت اجتماعی افراد داشته باشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش ارزشهای شوارتز بر سلامت اجتماعی جوانان انجام یافته است. روش پژوهش پیمایشی، شیوة نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و جامعة آماری آن تمامی افراد 15 تا 29 سال استان آذربایجان شرقی است که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونة آماری 594 تعیین گردید. نتایج محاسبة ضریب همبستگی پیرسون بین ارزشهای شوارتز و سلامت اجتماعی نشان میدهد که بین ارزشهای لذتگرایی، سنتگرایی، موفقیت، قدرتگرایی، امنیت و همنوایی با سلامت اجتماعی رابطة معنیدار در سطح اطمینان 99 درصد وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیونی مشخص میسازد که از بین ارزشهای 10 گانة شوارتز، 5 ارزش (سنتگرایی، لذتگرایی، برانگیختگی، همنوایی و جهانگرایی) وارد مدل رگرسیونی شده و در مجموع 15 درصد از تغییرات متغیر سلامت اجتماعی را تبیین میکنند. با توجه به نوع ارزشها میتوان نتیجه گرفت که در بین گونههای ارزشی شوارتز هم ارزشهای جمعگرا (جهانگرایی، سنت گرایی و همنوایی) و هم ارزشهای فردگرا (لذتطلبی و برانگیختگی) در میزان سلامت اجتماعی جوانان دخیل هستند.https://sls.tabrizu.ac.ir/article_4665_0d42200a7601a349f849a4f3ff541536.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزجامعه شناسی سبک زندگی2645-56411220150823بررسی رابطه سرمایه فرهنگی و سبک در بین مردان شهر زاهدان1291764666FAJournal Article20141229هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی بر سبک زندگی مدرن وسنتی در میان مردان رده سنی 20 تا 29 ساله شهر زاهدان در سال 1394 است. در کنار متغیر اصلی تحقیق، تاثیر متغیرهای دینداری و سرمایه اجتماعی به عنوان متغیرهای میانجی بر سبک زندگی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعه حاضر از نوع پیمایش است که بر روی 196 نفر از مردان در مناطق مختلف شهر و با روش نمونهگیری سهمیهای انجام شده است. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه محقق ساخته سرمایه فرهنگی، پرسشنامه سرمایه اجتماعی اونیکس و بولن وپرسشنامه محقق ساخته دینداری و نیز پرسشنامه محقق ساخته سبک زندگی است. ضریب پایایی از طریق محاسبه روش آلفای کرونباخ برای مفاهیم سرمایه فرهنگی 86/0، سرمایه اجتماعی 80/0، دینداری 87/0 سبک زندگی مدرن 91/0 و سبک زندگی سنتی 77/0 برآورد شده است. در این مطالعه سبک زندگی به دو نوع مدرن وسنتی تقسیم شده و با توجه به اینکه برخی از مصادیق سرمایه فرهنگی نیز متاثر از دنیای مدرناند سرمایه-فرهنگی نیز به دودسته مدرن وسنتی تقسیم شده است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون و تحلیلمسیر نشان میدهند بین سرمایه فرهنگی مدرن با سبک زندگی مدرن از یک سو و سرمایه فرهنگی سنتی با سبک زندگی سنتی از سوی دیگر، رابطه مستقیم، مثبت و معنیداری وجود دارد. صفت دینداری به عنوان متغیری واسط با سبک زندگی مدرن، رابطه غیر مستقیم و با سبک زندگی سنتی رابطه مستقیم دارد. از سوی دیگر سرمایه اجتماعی دارای رابطه معنی دار و مستقیم با سبک زندگی سنتی است اما رابطه آن با سبک زندگی مدرن معنی دار نبوده است.https://sls.tabrizu.ac.ir/article_4666_d0d885d28fe8f996599811cc1c6e4ed5.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزجامعه شناسی سبک زندگی2645-56411220150823بررسی رابطه بین میزان مصرف رسانههای ارتباط جمعی و مصرفگرایی در بین دانشجویان دانشگاه هرمزگان1772104667FAJournal Article20150101مطالعة حاضر به بررسی رابطة استفاده از رسانههای جمعی و مصرفگرایی و نقش رسانههای مختلف و جنس مخاطبان پیام در مصرفگرایی با استفاده از نظریة بوردیو و مدل ارتباطی اقناع پرداخته است. روش مورد مطالعه به شکل پیمایشی وجمعآوری اطلاعات با ابزار پرسشنامه انجام شده است. جامعة آماری نیز شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه هرمزگان بوده و تعداد نمونه هم بر اساس فرمول کوکران 362 نفر برآورد شده است. مشارکتکنندگان به شیوة نمونهگیری طبقهبندی متناسب و تصادفی ساده انتخاب شدهاند. همچنین برای استخراج نتایج آماری در این مطالعه از نرم افزار spss و با توجه به سطح اندازهگیری متغیرها از آزمون های t، همبستگی اسپیرمن و پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها نشان میدهند بین استفاده از رسانههای الکترونیکی و رسانههای چاپی ـ نوشتاری با مصرفگرایی رابطة معناداری وجود دارد. همچنین تفاوت میانگین نمادهای منزلتی بین دو جنس به لحاظ آماری معنادار است. اما در رابطه با الگوهای رفتاری، تفاوت معناداری دیده نشد. رابطة معناداری نیز بین درآمد خانواده با میزان مصرفگرایی وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون، معناداری کلی مدل را نشان میدهد به طوری که 16 درصد از تغییرات متغیر مصرفگرایی به وسیلة متغیرهای مستقل قابل تبیین هستند. با مقایسة ضرایب رگرسیونی استاندارد (Beta)، مشخص میشود که بیشترین تأثیر را متغیر رسانههای الکترونیکی با بتای 31/0 بر متغیر مصرفگرایی دارد و پس از آن، تأثیرگذاری متغیر درآمد خانواده با بتای 22/0 قرار دارد.https://sls.tabrizu.ac.ir/article_4667_ea4537e57d002eb9bcfd9984648c0de0.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزجامعه شناسی سبک زندگی2645-56411220150823بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی و اقتصادی بر مصرفگرایی (مورد مطالعه: زنان بالای 15 سال شهر ملایر)2112444668FAJournal Article20160101هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی و اقتصادی بر مصرف (و مصرفگرایی) به عنوان یکی از ابعاد سبک زندگی است. این پژوهش به روش پیمایشی صورت گرفته و جامعة آماری آن را زنان بالای 15 سال شهر ملایر در سال 1393، که تعداد آنها 41968 نفر بوده است، تشکیل میدهند. از این بین، 282 نفر بر اساس فرمول کوکران و تعدیل صورت گرفته، به عنوان نمونه تعیین و با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و نظرات آنها با استفاده از پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت. اعتبار پرسشنامه به روش اعتبار صوری حاصل شد و پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ ارزیابی گردید. نتایج رگرسیون نشان داد که متغیرهای مستقل تحقیق توانستند 5/14 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند. همچنین در میان متغیرهای مستقل مشارکت اجتماعی با مقدار بتای 308/0 بیشترین تأثیر را بر متغیر وابسته داشته است. نهایتاً، یافتهها نشان دهندة دخیل بودن عوامل دیگری در تبیین مصرفگرایی است که خود نیازمند تأمل بیشتر در نتایج و بررسیهای مفصلتر است.https://sls.tabrizu.ac.ir/article_4668_59c2cfec9ef51806ab35283699a87df8.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزجامعه شناسی سبک زندگی2645-56411220150823خامگیاهخواری به مثابه سبک زندگی پژوهشی پدیدارشناختی در میان اعضای انجمن تغذیه طبیعی شهر تهران2452954669FAJournal Article20141011مقاله حاضر تلاشی است تا از منظر مردم شناختی، خامگیاهخواری را به عنوان سبکی از اندیشیدن و زیستن روایت کند. سؤالهای این پژوهش از نوع چیستی و از جنس پدیدارشناسانه است. به طور مشخص، این مقاله به این بحث محوری میپردازد که چگونه خامگیاهخواری به ورای یک الگوی تغذیهای یا رژیم غذایی رفته و در خلال تجربه زیستة خامگیاهخواران در مقام یک فلسفه و سبک زندگی ظاهر میشود. از این رو، مهمترین هدف این مطالعه تلاش برای فهم و تبیین خامگیاهخواری به عنوان سبکی برای اندیشیدن و زیستن است. این مطالعه با انتخاب رویکرد روششناختی کیفی، روایتهای بیان شده و تجاربزیسته و فهم اعضای خامگیاهخوار انجمن تغذیه طبیعی (واقع در تهران) را مورد تحلیل قرار داده است. استراتژی نمونهگیری و نحوة جذب مشارکتکنندگان هدفمند بوده و برای گردآوری یا ساخت دادهها و شواهد از تکنیکهای مشاهدة مشارکتی و مصاحبة کیفی اپیزودیک- روایی با 23 مشارکت کننده خامگیاهخوار، البته با تجربة موفق از خامگیاهخواری، استفاده شده است. دادهها و شواهد به دست آمده از مشاهده و مصاحبه، پس از جمعآوری با توسل به روش تحلیل پدیدارشناسی تفسیری کدگذاری شده و پس از دستهبندی در قالب دو مقولة اصلی شامل «چالشهای زندگی روزمره» و «خلق هنجارها و ارزشهای زندگی روزمره»ارائه شده است. این مقاله در واقع گزارش روایتگونه از گذشته و حال، فلسفه و تجربه زیسته و احساسات خام گیاهخواران است که همگی در سبک زندگی و زندگی روزمرة آنها تجلی مییابد. نتایج این مطالعه مؤید آن است که در ایران کنونی، خامگیاهخواری در حال تبدیل به طریقتی برای اندیشیدن و زیستن است؛ طریقت یا سبکی که نه فقط به عنوان حلقة اتصال افراد یا مشارکتکنندگانی با گذشته و تجارب متفاوت عمل میکند، بلکه حتی به نیرویی برای انجام فعالیتهای معنیبخشی در زندگی روزمره بدل شده است.https://sls.tabrizu.ac.ir/article_4669_4e779c2691fecf2c541610bc774ef580.pdf