A phenomenological study of the experience of hysteresis of high school students in the field of education

Document Type : Original Research

Authors

1 Professor of Sociology, Department of Social Sciences, Faculty of Economics and Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

2 Associate Professor of Sociology, Department of Social Sciences, Faculty of Economics and Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.

3 Assistant Professor of Sociology, Department of Social Sciences, Faculty of Economics and Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.

4 PhD student, Department of Sociology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran,,

Abstract

مدرسه به عنوان میدانی اجتماعی که دانش‌آموزان در آن کنش‌گرند صرفاً فضایی با قواعد آشنا نیست. فهم تجربه‌ی آن‌ها در این فضا نیازمند مطالعه‌ی رابطه‌ی عادت‌واره‌شان با این میدان است. تحقیقات چندانی درباره‌ی شکاف میانِ عادت‌واره‌ی دانش‌آموز و شرایطِ اجتماعی غالب بر فضای مدرسه صورت نگرفته است. این مطالعه‌ی کیفی به تحلیل چگونگی تجربه‌ی ناسازی دانش‌آموزان متوسطه‌ی دوم شهر دزفول است. استراتژی پژوهش در این پژوهش پدیدارشناسی است. مشارکت‌کنندگان در این مطالعه به‌صورت هدف‌مند انتخاب شده و داده‌ها به‌صورت مصاحبه‌ی عمیق گردآوری شدند. برای تحلیل و کدگذاری داده‌ها از روش موستاکاس استفاده شده است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که بسیاری از دانش‌آموزان پیش از آن‌که بتوانند عادت‌واره‌ی اولیه‌شان را در شرایط میدان مدرسه بازسازی کنند تجاربی از یأس و سرخوردگی، یعنی ناسازی، از سر گذرانده‌اند. نتیجه آن‌که، زمینه‌های تجربه‌ی ناسازی دانش‌آموزان از مدارس مختلف یکسان نیست؛ و هنگامی که عادت‌واره‌ی دانش‌آموزان به چالش کشیده می‌شود، با وجود تجربه‌‌ی ناسازی، پتانسیلِ امکانِ بازسازیِ عادت‌واره و عاملیت وجود دارد.

Keywords

Main Subjects


Volume 10, Issue 3 - Serial Number 3
November 2025
Pages 53-83
  • Receive Date: 09 May 2025
  • Revise Date: 03 June 2025
  • Accept Date: 20 July 2025
  • Publish Date: 23 October 2025