مطالعۀ جامعه‌شناختی تصویر ذهنی مطلوب و عوامل مرتبط با آن در بین مشتریان (مورد مطالعه: شهروندان بالای 18 سال کرمانشاه)

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه جامعه‌شناسی، واحد اسلام آبادغرب، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام آباد غرب، ایران .

2 دانشیار، گروه جامعه‌شناسی، واحد اسلام آبادغرب ، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام آباد غرب، ایران.

چکیده

تصویر ذهنی مطلوب مؤلفه‌هایی ذهنی است که مصرف‌کنندگان با توجه به خواست ها و نیازهای خاص و منحصربه‌فرد خود (قیمت کالاها، میزان دسترسی به خرید، احساس امنیت مشتریان، تفریح و سرگرمی، کاربردی بودن و مد و برند بودن کالاها)، در یک کالا می‌بینند. هدف این پژوهش مطالعه جامعه‌شناختی تصویر ذهنی مطلوب و عوامل مرتبط با آن در بین مشتریان شهر کرمانشاه است. مبانی نظری این مطالعه برگرفته از دیدگاه‌های نظری اندیشمندانی مانند زیمل، بوردیو، وبلن و بودریار است که بر مباحث مرتبط با بازار و حوزه خرید توجه دارند. تحقیق حاضر از لحاظ روشی؛ کمی و از نظر راهبردی و گردآوری داده‌ها، همبستگی و توصیف از نوع پیمایشی است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته، جامعه آماری شهروندان بالای 18 سال شهر کرمانشاه به تعداد 1952434 نفر در سال 96 بوده است. حجم نمونه با فرمول کوکران 384 نفر به دست آمد و با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای پردازش داده‌ها، از نرم‌افزار SPSS استفاده گردید. مقدار آلفای کرونباخ برای متغیر تصویر ذهنی مطلوب برابر 923/0 است. تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که بین دو سازه طبقه اجتماعی افراد و تبلیغات رسانه‌ای در قالب دو بعد رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی با تصویر ذهنی مطلوب برای مشتریان رابطه وجود دارد. بین تصویر ذهنی مطلوب و متغیرهای تبلیغات رسانه‌ای (239/0=r)، رسانه‌های جمعی (256/0=r)، شبکه‌های اجتماعی (217/0=r) و طبقه اجتماعی (491/0=r) وجود دارد. نتایج ضریب رگرسیونی نشان می‌دهد که دو متغیر طبقه اجتماعی (473/0Beta=) و تبلیغات رسانه‌ای (205/0Beta=) وارد معادله شده و درمجموع 326/0 از واریانس متغیر وابسته را تبیین و توضیح کرده‌اند (326/0=R²). می‌توان استدلال کرد که ایجاد تصویر ذهنی مطلوب برای مشتریان مشتمل بر مواردی مانند قیمت کالاها، میزان دسترسی به خرید، احساس امنیت مشتریان، تفریح و سرگرمی، کاربردی بودن و مد و برند بودن کالاها است. این تصویر ذهنی می‌تواند از تبلیغات رسانه‌ای و طبقه اجتماعی افراد در جامعه مورد مطالعه نشئت گیرد.
 
چکیده بلند:
مقدمه
مشتریان و مصرف‌کنندگان، همواره در جستجوی عرضه‌کنندگانی هستند که کالا یا خدماتی به‌مراتب بهتر به آن‌ها ارائه کنند. شواهد و مدارک زیادی نیز نشان می‌دهند که در دنیای رقابتی امروز، کشف نیازها و خواسته‌های مشتریان و برآورده ساختن آن‌ها قبل از رقبا، یک شرط اساسی موفقیت برای شرکت‌هاست. ازاین‌رو سازمان‌ها و بنگاه‌های تجاری تلاش می‌کنند تا از طریق دستیابی به مزایای منحصربه‌فرد، نسبت به سایر رقبا به موقعیتی ممتاز دست یابند. یکی از متداول‌ترین روش‌ها جهت تعیین میزان ارضای نیازها و خواسته‌ها از طریق کالاها و خدمات ارائه‌شده توسط سازمان‌ها سنجش رضایت مشتری است. رضایت مشتری ازجمله اقدامات داخلی سازمان‌ها محسوب می‌شود که نمود جهت‌گیری آن‌ها به سمت ارضای خواسته‌های مشتری است و جهت ارتقا کیفیت محصولات و خدمات را نشان می‌دهد.
تصویر ذهنی مطلوب مؤلفه‌هایی ذهنی است که مصرف‌کنندگان با توجه به خواست‌ها و نیازهای خاص و منحصربه‌فرد خود (قیمت کالاها، میزان دسترسی به خرید، احساس امنیت مشتریان، تفریح و سرگرمی، کاربردی بودن و مد و برند بودن کالاها)، در یک کالا می‌بینند.
به‌طورکلی مسئله اصلی پژوهش حاضر مطالعه جامعه‌شناختی تصویر ذهنی مطلوب و عوامل مرتبط با آن در بین مشتریان با تأکید بر مراکز خرید کرمانشاه است. پس این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال است که چه عواملی با ایجاد تصویر ذهنی مطلوب برای مشتریان ارتباط دارد و یک تصویر ذهنی مطلوب برای مشتریان تحت تأثیر چه عواملی قرار می‌گیرد؟
 
روش‌شناسی پژوهش
تحقیق حاضر بر اساس نوع داده‌های جمع‌آوری و تحلیل شده، تحقیقی کمی است و راهبرد مورد استفاده در این پژوهش، توصیف از نوع پیمایشی و همبستگی است. جامعه آماری در این مطالعه شهر کرمانشاه است. بر اساس سرشماری سال 1395 تعداد کل جمعیت شهر کرمانشاه برابر 946651 نفر بودند. با توجه به اینکه جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش افراد بالای 20 سال بودند. تعداد افراد بالای 20 سال برابر 652651 شد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 384 نفر به دست آمد. برای انتخاب نمونه‌ها از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای که یکی از انواع نمونه‌گیری‌های احتمالی است، استفاده گردید. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق ساخته بود. از روایی صوری برای این پرسشنامه از متخصصان بهره برده شده است و درنهایت پرسشنامه مورد توافق اعضا قرار گرفت و مبنای جمع‌آوری داده‌ها قرار گرفت.
 
یافته‌های پژوهش
تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که بین دو سازه طبقه اجتماعی افراد و تبلیغات رسانه‌ای در قالب دو بعد رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی با تصویر ذهنی مطلوب برای مشتریان رابطه وجود دارد. بین تصویر ذهنی مطلوب و متغیرهای تبلیغات رسانه‌ای (239/0=r)، رسانه‌های جمعی (256/0=r)، شبکه‌های اجتماعی (217/0=r) و طبقه اجتماعی (491/0=r) وجود دارد. نتایج ضریب رگرسیونی نشان می‌دهد که دو متغیر طبقه اجتماعی (473/0Beta=) و تبلیغات رسانه‌ای (205/0Beta=) وارد معادله شده و در مجموع 326/0 از واریانس متغیر وابسته را تبیین و توضیح کرده‌اند (326/0=R²).
نتیجه‌گیری
ایجاد تصویر ذهنی مطلوب از مرکز خرید در ذهن مشتریان، یکی از عوامل مهم در جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی است که با اثرگذاری بر ارزش ادراک شده، رضایت و ترجیح مشتریان، تمایل به خرید را در مشتریان افزایش می‌دهد. هدف این پژوهش تحلیل جامعه‌شناختی عوامل مرتبط با ایجاد تصویر ذهنی مطلوب در مشتریان مراکز خرید کرمانشاه است.
می‌توان استدلال کرد که ایجاد تصویر ذهنی مطلوب برای مشتریان مشتمل بر مواردی مانند قیمت کالاها، میزان دسترسی به خرید، احساس امنیت مشتریان، تفریح و سرگرمی، کاربردی بودن و مد و برند بودن کالاها است. این تصویر ذهنی می‌تواند از تبلیغات رسانه‌ای و طبقه اجتماعی افراد در جامعه مورد مطالعه نشئت گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Sociological Study of Desired Mental Image and its Related Factors among Customers (Case study: Citizens over 18 years of age in Kermanshah)

نویسندگان [English]

  • maliheh shahbaxzi 1
  • Ali moradi 2
1 Master student, Department of Sociology, West Islamabad Branch, Islamic Azad University, Islamabad West, Iran.
2 Associate Professor, Department of Sociology, West Islamabad Branch, Islamic Azad University, West Islamabad, Iran.
چکیده [English]

A desirable mental image is a general blend of all the mental components (items such as the price of goods, the amount of access to purchase, the feeling of customer safety, fun and entertainment, the functionality and fashion of the goods.) They see in a commodity. The purpose of this study was to study the sociological desirable mental image and its related factors among Kermanshah customers. The theoretical foundations of this study are derived from the theoretical views of thinkers such as Simmel, Bourdieu, Weblen, and Baudrillard, who focus on market-related and purchasing issues. The present study is a quantitative approach and in terms of strategy and data collection, correlation and descriptive survey method. The data gathering tool is a researcher-made questionnaire. The statistical population of the population is 1824 people in Kermanshah city in the year 1952434. The sample size was 384 people with Cochran formula and were selected by multistage cluster sampling. SPSS software was used for data processing. Data analysis shows that there is a relationship between the two social class structures of media and media advertising in the form of two dimensions of mass media and social networks with a favorable mental image for customers. The amount of Cronbach's alpha for the desired mental image is 0.923 and in its various dimensions (reasonable price equal to 0.653, purchase access 0.055, security feeling 0.719, entertainment and recreation 0.742, service quality 0.734, functional 03.633 and fashion and brand 0.750, for social media is equal to 0.852 and social networks are equal to 0.826. Descriptive results show that the average score of the desired mental image is equal to 98.339 and in its various dimensions (reasonable price equal to 138.02, purchase access 102.622, feeling of security 13.303, recreation and entertainment 10.940, service quality 20.119, applicability of 10.187 and fashion and brand 13.82), for social media is equal to 25.99 and social networks is equal to 28.02.There were significant differences between favorable subjective image and media advertising variables (r = 0.223), mass media (r = 0.225), social networks (r = 0.221) and social class (r = 0.491). The results of regression coefficient show that two variables of social class (Beta = 0.473) and media advertising (Beta = 0.205) entered into the equation and explained and explained 0.326 of the dependent variable variance (0.326). It can be argued that creating a favorable mental image for customers includes items such as the price of goods, the amount of access to purchase, the feeling of customer safety, fun and entertainment, the functionality and fashion of the goods. This mental picture can be derived from media advertising and the social class of individuals in the study community.
 
Long Abstract
Introduction
Customers and consumers are always looking for suppliers who offer them a much better product or service. Evidence also shows that in today's competitive world, discovering the needs and wants of customers and meeting them before competitors, is an essential condition for success for companies. Hence, organizations and businesses strive to achieve a unique position over other competitors by achieving unique benefits. One of the most common methods for determining the degree of satisfaction of needs and wants through goods and services provided by organizations, is to measure customer satisfaction. Customer satisfaction is one of the internal actions of organizations, which shows their orientation towards satisfying customer demands and to improve the quality of products and services. Optimal mental image is the mental components that consumers according to their specific and unique wants and needs (price of goods, access to purchase, sense of customer security, fun and entertainment, practicality and fashion and branding of goods), see in a commodity. In general, the main issue of the present study is the sociological study of the desired mental image and its related factors among customers, with emphasis on shopping centers in Kermanshah. So this study seeks to answer the question of what factors are associated with creating a favorable mental image for customers and what factors affect a favorable mental image for customers?
Research Methodology
The present study is a quantitative research based on the type of collected and analyzed data and the strategy used in this research is a description of survey and correlation. The statistical population in this study is the city of Kermanshah. According to the 2016 census, the total population of Kermanshah was 946,651. Due to the fact that the statistical population studied in this research were people over 20 years old, the number of people over 20 years old was 652651. The sample size using Cochran's formula was 384 people. To select the samples, the multi-stage cluster sampling method, which is one of the types of possible sampling, was used. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. Specialists have been used for the formal validity of this questionnaire and finally, the questionnaire was agreed upon by the members and became the basis for data collection.
Research Findings
Data analysis shows that there is a relationship between the two structures of social class of individuals and media advertising, in the form of two dimensions of mass media and social networks with a favorable mental image for customers. There is a relationship between the desired mental image and the variables of media advertising (r = 0.239), mass media (r = 0.256), social networks (r = 0.217) and social class (r = 0.491). The results of regression coefficient show that the two variables of social class (Beta = 0.473) and media advertising (Beta = 0.205) have entered the equation and in total, have explained 0.326 of the variance of the dependent variable (R²= 0.326).
Conclusion
Creating a favorable mental image of the shopping center in the minds of customers is one of the important factors in attracting new customers and retaining old customers, which, by affecting the perceived value, customer satisfaction and preference, increases the desire in customers for shopping. The purpose of this study is a sociological analysis of factors related to creating a favorable mental image in customers of Kermanshah shopping centers. It can be argued that creating a favorable mental image for customers includes such things as the price of goods, the level of access to shopping, the sense of security of customers, fun and entertainment, practicality and fashion and branding of goods. This mental image can be derived from media advertisements and the social class of individuals in the study community.
reference
-  Azin Haji A.; Majedi, H.; Jahanshahlou, L. (2019), Effective Criteria for the Formation of Women's Mental Image from a Desirable Urban Space: A Case Study of Tehran, Journal of Urban Studies, 3(28), 3-16. (in Persian).
-  Davoodi, R. (2019), Investigating the Role of Social Networks in Creating a Model of Youth Mobility and Social Transformation (Case Study: Large Units of Fars Province Azad University), PhD Thesis, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Faculty of Economics and Management, Media Management Department, under the direction of Ali Akbar Farhangi. (in Persian).
-  Sanaei, A., Shafiei, R. (2014), A Model for Analyzing and Predicting Customer Buying Behavior Based on Attitude Function Theory, Business Research Journal, 30, 192-153 (in Persian).
-  Taylor S.A., Celuch K., Goodwin, S. (2004), The importance of brand equity to customer loyalty. Journal of Product & Brand Management, 13)4(, 217-22.
-  Zahednia, S. (1986), An Approach to Customer Satisfaction Models, Tehran: Mehraban Book Institute Publications, First Edition (in Persian).
-  Zokai M. S., Pourghalam A. Z. (2005), Subcultures or Cultural Consumption: A Study of Girls' Students in Tehran, Cultural Studies and Communication, 1(4), 1-25 (in Persian).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Desirable mental image
  • Goods’ brand
  • Being According to fashion
  • Advertising
  • Recreation and Entertainment