بررسی موانع پیشرفت زنان و ارتباط عوامل اجتماعی با ارتقاء آنها به جایگاه مدیریت در سازمان

نویسنده

کارشناسی ارشد، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، تبریز- ایران

چکیده

در این پژوهش موانع پیشرفت زنان به جایگاه مدیریت و رابطه عوامل اجتماعی با این ارتقاء در سازمان مورد بررسی قرار گرفت. این مطالعه برحسب هدف از نوع کاربردی و از نظر نحوة اجرا، از نوع توصیفی و ارتباط سنجی بوده است، جامعه آماری این تحقیق کارکنان سازمان‌ها در حوزه ورزش و جوانان به تعداد 216 نفر بودند. نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان به طریق نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی 136 نفر انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه‌ موانع پیشرفت زنان مقیمی (1390) استفاده شد که روایی آن به‌وسیله 5 نفر از متخصصین تأیید و پایایی آن با آزمون آلفاکرونباخ 66/0 محاسبه شد. نتایج پژوهش نشان داد عوامل جنسیت، تبعیض جنسیت، حمایت مدیر، حمایت خانواده، روابط در کار، وجود سقف شیشه‌ای در پیشرفت زنان به جایگاه مدیریت تأثیر دارد؛ اما تأثیر تضاد بین کار و خانواده در پیشرفت زنان مشاهده نشد. همچنین نتایج نشان داد بین رفع کلیشۀ جنسیت، تبعیض جنسیت و بین رفع تضاد بین کار و خانواده و حمایت خانواده با ارتقاء زنان به مدیریت رابطه مثبت و معنی‌دار وجود دارد.
 
چکیده بلند:
مقدمه 
همواره زنان در پست­ هایی قرار گرفته­اند که ناگزیر بوده­ اند کارهای تکراری انجام دهند و پست­ هایی در سطوح پایین احراز کنند. اغلب آن­ها در پست­ های ستادی و به‌عنوان دستیار مدیران صفی انجام وظیفه کرده­ اند و به‌ندرت مسئولیت­ های مدیران صفی را بر عهده داشتند (افقهی، 1387). بااین‌حال، بانوان در حدود نیمی از منابع انسانی سازمان ­ها را تشکیل می­ دهند و به‌خصوص در ایران با توجه به تمایل بیشتر بانوان به ادامه تحصیل و اشتغال در سازمان ­های دولتی، احتمال حضور و فعالیت بانوان در سازمان­ ها رو به افزایش است. برداشت­ های سطحی و پیش­ داوری­ هایی که در مورد ویژگی­ های احساسی و رفتاری زنان وجود دارد، سبب می ­شود تا زنان نتوانند در سلسله‌مراتب سازمانی از سطوح خاصی بالاتر بروند. لذا با در نظر گرفتن ویژگی ­های جامعه ایرانی در این تحقیقی به بررسی موانع مؤثر در پیشرفت زنان به جایگاه ­های مدیریتی و تعیین ارتباط عوامل اجتماعی با ارتقاء زنان به مدیریت در سازمان­ ها پرداخته می ­شود.
 
ابزار پژوهش
این مطالعه برحسب هدف از نوع کاربردی و از نظر نحوة اجرا، از نوع توصیفی و ارتباط سنجی بوده است، جامعه آماری این تحقیق کارکنان سازمان‌ها در حوزه ورزش و جوانان به تعداد 216 نفر بودند. نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان به طریق نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی 136 نفر انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه‌ موانع پیشرفت زنان مقیمی (1390) استفاده شد که روایی آن به‌وسیله 5 نفر از متخصصین تأیید و پایایی آن با آزمون آلفاکرونباخ 66/0 محاسبه شد. از آزمون آماری کلموگرف اسمیرنف برای تعیین نرمال بودن داده ­ها استفاده شد و با توجه به نرمال بودن داده ­ها از روش­ های آماری پارامتریک ضریب همبستگی پیرسون و آزمون T استفاده شد. نتایج با استفاده از نرم‌افزار SPSS  مورد تحلیل قرار گرفت.
تجزیه‌وتحلیل یافته‌ها
نتایج پژوهش نشان داد عوامل جنسیت، تبعیض جنسیت، حمایت مدیر، حمایت خانواده، روابط در کار، وجود سقف شیشه‌ای در پیشرفت زنان به جایگاه مدیریت تأثیر دارد؛ اما تأثیر تضاد بین کار و خانواده در پیشرفت زنان مشاهده نشد. همچنین نتایج نشان داد بین رفع کلیشۀ جنسیت، تبعیض جنسیت و بین رفع تضاد بین کار و خانواده و حمایت خانواده با ارتقاء زنان به مدیریت رابطه مثبت و معنی‌دار وجود دارد.
نتیجه‌گیری
در راستای نتایج به دست آمده از بررسی رابطه ارتباط بین عوامل اجتماعی با ارتقاء زنان به مدیریت در سازمان ها پیشنهاد می شود در سازمان ها به زنان در واگذاری امور سخت اعتماد کرده و به تصمیمشان احترام گذاشته شود. بین زنان و مردان در هیچ‌یک از موارد مثل حقوق و پاداش،‌ مشارکت در تصمیم ­گیری و‌ فرصت آموزش تبعیض صورت نپذیرد فرصت و زمان بیشتری را برای زنان جهت حضور در خانواده اختصاص دهد به عبارتی از زمانی کاری ایشان کاسته شود بدون آنکه حقوق و پاداش شان کاهش یابد. سازمان فرصت ارتقاء را به زنان داده و ایشان را ازاین‌جهت حمایت کند به عبارتی شایسته‌سالاری در سازمان رواج داده شود و زمانی که یک زن شایسته ارتقاء تشخیص داده شد این کار صورت گیرد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study of barriers to women's progress and relationship between social factors with their promotion to a management position in the organization

نویسنده [English]

  • Nasimeh Ezami
M.Sc., Department of Sociology, Faculty of Humanities and Educational Sciences, Islamic Azad University of Tabriz, Tabriz, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the barriers of women's progress into management positions and relationship between social factors with promotion in the organizations. This study is practical descriptive. The research population comprises organization staff in the field of Youth and Sports to 216 people. The sample was selected using Morgan’s table in a relatively stratified random sampling to be 136 individuals. And questionnaire women's barriers to progress (mogimi, 1390) have been used and its validity was approved and the reliability was obtained through Cronbach’s alpha to be 0.658. The results indicate that gender, sexism, leader support, family support, and the existence of a glass ceiling has an impact on the progress of women into positions of management. But the effect of the conflict between work and family was not observed in the progress of women into positions of management. The results indicate that there is a positive significant relationship between gender and gender discrimination and women’s promotion to the position of management in organizations. In addition, there is also a positive significant relationship between the elimination of conflict between work and family and also family support and women’s promotion to management positions in organizations.
 
Long Abstract
Introduction
Women have always been in positions where they have had to do repetitive tasks and fill low-level positions. Most of them have worked in staff positions as assistant managers of line and rarely held the responsibilities of line managers (Afghahi, 2008). However, women make up about half of organizations' human resources and especially in Iran, due to the greater desire of women to continue their education and employment in government organizations, the possibility of women's presence and activity in organizations is increasing. Superficial perceptions and prejudices about women's emotional and behavioral characteristics, makes women unable to rise above certain levels in the organizational hierarchy. Therefore, considering the characteristics of Iranian society, in this study, effective barriers to the advancement of women to managerial positions are examined and the relationship between social factors and the promotion of women to management in organizations is investigated.
Research Tools
This study was applied in terms of purpose and descriptive and correlational in terms of implementation. The statistical population of this study was 216 employees of organizations in the field of sports and youth. Statistical sample was selected by using Morgan table through relative stratified random sampling of 136 people. Questionnaire of Moghimi on barriers to development of women (2011) was used as a research tool, which its validity was confirmed by 5 experts and its reliability was calculated to be 0.66 by Cronbach's alpha.
Data Analysis
The results showed that the factors of gender, gender discrimination, managerial support, family support, work relationships, the presence of a glass ceiling in the development of women have an impact on the position of management; but the effect of conflict between work and family on women's development was not observed. The results also showed that there is a positive and significant relationship between eliminating gender stereotypes, gender discrimination and between resolving the conflict between work and family and family support with the promotion of women to management.
Conclusion
In line with the results obtained from the study of the relationship between social factors and the promotion of women to management in organizations, it is suggested that organizations must trust women in delegating difficult tasks and respect their decisions. There should be no discrimination between men and women in any of the cases, such as salaries and bonuses, participation in decision-making, and opportunities for education. Allocate more time and opportunity for women to be part of the family. In other words, their working time should be reduced, without reducing their salaries and bonuses. Give women the opportunity to be promoted and support them in this regard. In other words, meritocracy should be promoted in the organization, and this should be done when a woman is deemed worthy of promotion.
reference
-      Ahmadi, H., Garrousi, S. (2004). Studying the effect of some social and cultural factors on gender inequality. Journalof Women's Studies. Year 2, pp. 5-29. (in persian)
-      Goudarzvand Chegini and Haggi (2010). The effect of organizational culture on employing women in managerial positions. Scientific research journal of women and thecommunity. Year 1. No. 4, pp. 97-112. (in persian)
-      Hassanzadeh R., Heshmati, N. (2011). Examining theacceptance
-      Kazemi, A., Dehghan pour, F. (2013). Identification and prioritization of the barriers to women’s presence in managerial positions in the oil industry. Journal of women indevelopment and politics. Volume 11, No. 3, pp. 209-221. (in persian)
-      Kohnaly, R, Ahmadi, M. R. and JaamJour, T. (2013). Improving the barriers of women's access to managerial positions from the perspective of female managers (qualitative study in Bandar Abbas). Women in developmentand policy. Volume 11, No. 3, Fall 1392, pages 333-349. (in persian)
-      Sedaqat Zadegan, Sh. (2006). Women and Sports. Thejournal of social education growth. Volume 10, No. 2. pp.29-35. (in persian)
-      Seyyedan, F., Khalifelou, A. (2008). Family and Women's Job Promotion: A study of the factors affecting the promotion of women employed in governmental offices of Oskou city, with an emphasis on the family. Journal ofWomen's Studies. Year 6. No. 2, pp. 89-110. (in persian)
-      Tavakoli Vala, J. (2008). Examining the social and cultural barriers to women's employment in recent decade in Iran. Internet Journal of New Season Social Sciences. Year II, No. 50. (in persian)
-      Women's Sports Foundation UK (2004), Women intosports leadership < /em>. Http://www.wsf.org.UK/informed/wsffact Leadership.
pdf.
-      Yazd khasti, B., Mirzaei H. A., Fathi, L. (2009). Study of the attitudes of employees in public organizations of East Azerbaijan Province towards getting the managerial positions by women. Journal of Women's Studies. Volume 7, No. 2, pp. 113-130. (in persian)

کلیدواژه‌ها [English]

  • women
  • management
  • progress
  • social factors