ارتباط عملکرد ورزشی تیم‌های ملی با هویت ملی دانشجویان

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملارد، تهران، ایران

2 مدیر گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران ، ایران

3 استادیار ، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملارد، تهران، ایران.

چکیده

هدف اصلی این پژوهش بررسی تجربی کم و کیف رابطه عملکرد ورزش ملی و هویت ملی دانشجویان است. برای این هدف چهار موقعیت عملکردی شامل ‌موفقیت در عین انتظار موفقیت، موفقیت در عین انتظار شکست، شکست در عین انتظار موفقیت و شکست در عین انتظار شکست‌ تشخیص داده شد. همچنین برای هویت ملی چهار حالت یا وضعیت شامل ‌هویت ملی خودگرای تقویت‌یافته: سربلندی ملی‌، ‌هویت ملی خودگرای تضعیف‌شده: شرمساری ملی‌، ‌هویت ملی غریبه ستیز تقویت‌یافته: غرور ملی‌ و ‌هویت ملی غریبه ستیز تضعیف‌شده: سرافکندگی ملی‌ در نظر گرفته شد. پژوهش از نوع همبستگی- مقطعی است. برای تعیین اعتبار پرسشنامه  از ‌اعتبار محتوایی‌ بهره گرفته شد و برای احراز پایایی آن از روش ‌پایایی همسانی درونی‌ و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. جامعه آماری شامل دانشجویان دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب است که ۳۱۸ نفر از آنان با استفاده از روش نمونه‌گیری احتمالی از نوع طبقه‌ای نامتناسب با حجم انتخاب شدند. نتایج نشان داد که اولاً موفقیت یا شکست ورزش ملی در هر حالتی به ترتیب موجب تقویت یا تضعیف هویت ملی می‌شود. ثانیاً تقویت یا تضعیف مضاعف هویت ملی بستگی به چارچوب تفسیری مسلط از عملکرد ورزش ملی دارد به‌طوری‌که موفقیت‌ها یا شکست‌های ‌دور از انتظار‌ ورزش ملی بیش از موفقیت‌ها یا شکست‌های ‌قابل‌انتظار‌ زمینه تقویت یا تضعیف هویت ملی را فراهم می‌کنند؛ بنابراین مبحث هویت ملی از‌جمله مسائل و ابعاد مهم در زندگی اجتماعی است که می‌تواند به‌طور مستقیم تحت تأثیر عملکرد ورزشی تیم‌های ملی دچار تغییر گردد.
 
چکیده بلند:
مقدمه
دانشجویان نسبت به دیگران بیشتر در معرض تغییر و تحولات مربوط به هویت ملی قرار دارند؛ زیرا نسبت به دیگر اقشار جامعه روابط اجتماعی وسیع‌تر و گسترده‌تری داشته و با وسایل و مسائل تجدد و نوگرایی و نوسازی، جهانی‌شدن، افکار و اندیشه‌ها و هویت‌های نو برخورد و آشنایی بیشتری دارند. دانشجویان در تغییر و تحولات حال و آینده جامعه نیز جایگاه خاصی داشته و نقش مهمی ایفا می‌کنند؛ بنابراین با توجه به درصد بالای جمعیت دانشجویان و نقش تعیین‌کننده آنها در سرنوشت کشور بررسی عوامل تأثیرگذار بر هویت ملی آنها و به‌خصوص موضوع مورد پژوهش حاضر که تاکنون مطالعه در این ارتباط خاص صورت نگرفته است، می‌تواند در شناخت ما از مسائل هویتی و پیامدهای آن مفید باشد.
برای این هدف چهار موقعیت عملکردی شامل ‌موفقیت در عین انتظار موفقیت، موفقیت در عین انتظار شکست، شکست در عین انتظار موفقیت و شکست در عین انتظار شکست‌ تشخیص داده شد. همچنین برای هویت ملی چهار حالت یا وضعیت شامل ‌هویت ملی خودگرای تقویت‌یافته: سربلندی ملی‌، ‌هویت ملی خودگرای تضعیف‌شده: شرمساری ملی‌، ‌هویت ملی غریبه ستیز تقویت‌یافته: غرور ملی‌ و ‌هویت ملی غریبه ستیز تضعیف‌شده: سرافکندگی ملی‌ در نظر گرفته شد.
ابزار پژوهش
این پژوهش از نوع پژوهش‌های توصیفی- همبستگی است و به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب است که در سال 1394 در دو دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در حال تحصیل بودند. تعداد این دانشجویان در حدود 24000 نفر است. برای تعیین حجم نمونه لازم از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران استفاده شد. حداقل حجم نمونه لازم برای این پژوهش تعداد 318 نفر محاسبه شد. روش نمونه‌گیری «احتمالی» از نوع «طبقه‌ای نامتناسب با حجم» است. طبقه موردنظر محقق «گروه تحصیلی» دانشجویان است که طبق آن دانشجویان چهار دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، علوم پایه، هنر و معماری و روانشناسی موردتحقیق قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها «پرسشنامه محقق‌ساخته» است که در دو مرحله ساخته شد. در مرحله اول، اقدام به استخراج مصادیق موقعیت‌های چهارگانه شد. برای این منظور ابتدا، فهرستی از نتایج ورزش کشور در دو سال اخیر در میادین آسیایی و جهانی استخراج شد. سپس تعدادی از متخصصین، ورزشکاران، صاحب‌نظران و مدیران ورزش کشور به‌عنوان داور انتخاب شده و از آنها تقاضا شد تا 5 مورد از نتایج ورزشکاران را برای موقعیتهای چهارگانه تعیین نمایند. سوم، نظرات داوران استخراج و در SPSS وارد شد.
تجزیه و تحلیل یافته‌ها
نتایج نشان داد که اولاً موفقیت یا شکست ورزش ملی در هر حالتی به ترتیب موجب تقویت یا تضعیف هویت ملی می‌شود. ثانیاً تقویت یا تضعیف مضاعف هویت ملی بستگی به چارچوب تفسیری مسلط از عملکرد ورزش ملی دارد به‌طوری‌که موفقیت‌ها یا شکست‌های ‌دور از انتظار‌ ورزش ملی بیش از موفقیت‌ها یا شکست‌های ‌قابل‌انتظار‌ زمینه تقویت یا تضعیف هویت ملی را فراهم می‌کنند.
نتیجه‌گیری
یافته‌های پژوهش نشان داد بین عملکرد ورزشی تیم‌های ملی با هویت ملی دانشجویان ارتباط مثبتی وجود دارد و موفقیت یا شکست ورزش ملی در هر حالتی به ترتیب موجب تقویت یا تضعیف هویت ملی می‌شود. همه کشور‌ها از ورزش برای تقویت هویت ملی، همبستگی و ایجاد شورونشاط در بین افراد جامعه استفاده می‌کنند.
بنابراین مبحث هویت ملی از‌جمله مسائل و ابعاد مهم در زندگی اجتماعی است که می‌تواند به‌طور مستقیم تحت تأثیر عملکرد ورزشی تیم‌های ملی دچار تغییر گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between National Teams' Sports Performance and National Identity of Students

نویسندگان [English]

  • Javad Baghaei Sarabi 1
  • bahram ghadimi 2
  • Behzad Soheili 3
1 M.A. in Sport Sociology, Malard Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Director of Sociology Department, Faculty of Humanities and Social Sciences, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Sport Management, Malard Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The main objective of this research was to investigate the empirical relationship between the performance of national sport and national identity of the students. For this purpose, four performance positions were diagnosed, including success while expecting success, success while expecting failure, failure while expecting success, and failure while expecting failure. For national identity also was considered four modes or status: "Self-centered reinforced national identity: national glory, "Self-centered weakened national identity: national shame, Anti-stranger reinforced national identity: national pride, and Anti-stranger weakened national identity: national embarrassment. Content validity was used to determine the validity of the researcher-made questionnaire, and internal consistency reliability and Cronbach's alpha coefficient were used to determine its reliability. The statistical population includes undergraduate and graduate students of Islamic Azad University, South Tehran Branch, 320 of whom were selected using non-proportional stratified sampling method. The results showed that, firstly, the success or failure of national sports in any case, respectively, strengthens or weakens national identity. Second, the double strengthening or weakening of national identity depends on the dominant interpretive framework of national sports performance, so that successes or failures far beyond the expectations of national sports provide the basis for strengthening or weakening national identity more than expected successes or failures. Therefore, the issue of national identity is one of the important issues and dimensions in social life that can be directly affected by the sport performance of national teams.
 


Long Abstract
Introduction
Students are more exposed to changes in national identity than others; because they have wider and expanded relations than other stratums of the society and are more familiar with the tools and issues of modernity and modernization, globalization, new thoughts and ideas and identities. Students have a special place and play an important role in the present and future changes of society; so, considering the high percentage of students and their decisive role in the fate of the country, the study of factors affecting their national identity and especially the subject of the present study, which has not been studied in this regard, can be useful in our understanding of identity issues and their consequences. For this purpose, four functional positions were identified, including success while expecting success, success while expecting failure, failure while expecting success, and failure while expecting failure. Also, four states or conditions for national identity, including "enhanced nationalist identity": national pride; “Self-centered weakened national identity”: national shame; “enhanced anti-stranger national identity”: national pride and “weakened anti-stranger national identity”: national shame, were considered.
Research Tools
This research is a descriptive-correlational research and has been conducted in the field. The statistical population of the study includes all students of the Islamic Azad University, South Tehran Branch, which in 2015 were studying in grades of Bachelor and Masters. The number of these students is about 24,000. The Cochran sample size determination formula was used to determine the required sample size. The minimum sample size required for this study was 318 people. The "probabilistic" sampling method is of the "class disproportionate to volume" type. The category of the researcher is the "study group" of students, according to which the students of four faculties of physical education and sports sciences, basic sciences, art and architecture, and psychology were studied. The data collection tool is a "researcher-made questionnaire" which was developed in two stages. In the first stage, examples of four situations were extracted. For this purpose, first, a list of the country's sports results in the last two years in the Asian and world arenas was extracted. Then, a number of experts, athletes, experts and sports managers of the country were selected as referees and they were asked to determine 5 of the results of athletes for the four positions. Third, the referee’s opinions were extracted and entered in SPSS.
Data Analysis
The results showed that, first, the success or failure of national sports in any case strengthens or weakens national identity, respectively. Second, the double strengthening or weakening of national identity depends on the dominant interpretive framework of national sports performance. So that the successes or failures far from the expectations of the national sport, provide the ground for strengthening or weakening the national identity more than the expected successes or failures.
Conclusion
Findings showed that there is a positive relationship between sports performance of national teams and students' national identity and the success or failure of national sports in any case, respectively, strengthens or weakens national identity. All countries use sports to strengthen national identity, solidarity and create a vibrant atmosphere among members of society. Therefore, the issue of national identity is one of the important issues and dimensions in social life that can be directly affected by the athletic performance of national teams.
reference
-     Ahmadpour, I., Khabiri, M., Rajabi, H. (2017). Modeling the Role of Sport in The Process of National Identity Formation. National Studies, 18(72), 41-58. (in persian).
-     Akbari, A. (2020). Evaluation of Iranian-Islamic Components in the Intellectual System of the Supreme Leader. National Studies, 21(83), 45-64. (in persian).
-     Al-Bakhati, M., Yoosefy, B., Shabanimoghadam, K. (2020). Structural Equation Modeling of the Role of National Team Performance in University Students’ National Identity. Sport Physiology & Management Investigations, 12(2), 145-156. (in persian).
-     Baninosrat, A., Hussein pour, B., Giyami Rad, A., Muhammad pour, H. (2013). The relationship between wrestlers’ performance levels and their personal and social identity. Journal of Sociology Studies, 5(17), 91-105. (in persian).
-     Mahtab, N., Ghafouri, F., Sahabi, J., Yektayar, M. (2019). The Role of Sport and Art Activities on National Pride with Conceptual Model. National Studies, 20(80), 51-71. (in persian).
-     Moaddel, M., Tessler, M., Inglehart, R. (2008). Foreign Occupation and National Pride: The Case of Iraq. Public Opinion Quarterly, 72(4), 677–705.
-     Popović, S., and Bjelica, D. (2014). Do Significant Achievements of National Football Team Can Strengthen National Identity in Montenegro?. Monten. J. Sports Sci. Med, 3(1), 31–33.
-     Ray, S. (2018). Ethnic inequality and national pride. Political Psychology, 39(2), 263-280.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sports Performance
  • National Teams
  • Failure
  • Success
  • National Identity
  •  

    • Ahmadi, S., Firouzi, M. R., Navaei, S. (2016). A Comparative Analysis of the National Pride of Citizens before and after the Success of Iran National Football Team in Advancing to 2014 World Cup. Sport Physiology & Management Investigations, 8(2), 45-55. (in persian).
    • Ahmadpour, I., Khabiri, M., Rajabi, H. (2017). Modeling the Role of Sport in The Process of National Identity Formation.National Studies, 18(72), 41-58. (in persian).
    • Akbari, A. (2020). Evaluation of Iranian-Islamic Components in the Intellectual System of the Supreme Leader. National Studies, 21(83), 45-64. (in persian).
    • Akhavan Kazemi, M., Shahqlh, S. (2013). A Regard to Effects of Football on National Identity Components. Journal of Culture-Communication Studies, 14(23), 115-135. (in persian).
    • Al-Bakhati, M., Yoosefy, B., Shabanimoghadam, K. (2020). Structural Equation Modeling of the Role of National Team Performance in University Students’ National Identity. Sport Physiology & Management Investigations, 12(2), 145-156. (in persian).
    • Azad Armaki, Taghi (2012). Iranian Culture and Identity and Globalization, Tehran: Iranian Civilization Publications. (in persian).
    • Baninosrat, A., Hussein pour, B., Giyami Rad, A., Muhammad pour, H. (2013). The relationship between wrestlers’ performance levels and their personal and social identity. Journal of Sociology Studies, 5(17), 91-105. (in persian).
    • Berument, H., Yucel, E. M. (2005). Long live Fenerbahce: The production boosting effects of football. Journal of economic Psychology, 26, 842-861.
    • Chung K., Choe H. (2008). South Korean national pride: determinants, changes, and suggestions. Asian perspective, 32(1), 99-127.
    • Collinson, J. A., & Hockey, J. (2007).  ‘Working Out’ Identity: Distance Runners and the Management of Disrupted Identity. Leisure Studies, 26(4), 381-398.
    • Emamjomezadeh, J., Rahbargazi, M., Mahmoodgholi, R., Abbaszade, A. (2012). Styding the relationship between national pride and political participation among the youth of Isfahan. Pakistan Journal of Social Sciences, 9(3), 155-160.
    • Eydi, H., Abbasi, H., Fadaei, M. (2014). Normalization of National Pride Questionnaire with Emphasis on Sport.Scientific Journal of Organizational Behavior Management in Sport Studies, 1(3), 37-53. (in persian).
    • Fadaeii, M., Eydi, H., Abbasi, H. (2016). Designing National Pride Model with an Emphasis on Sport. Journal of Sport Management, 8(2), 235-249. (in persian).
    • Hashemianfar A, jalali M, Hashemi S. (2011). Thinking on what are National Pride and Some Effective Factors on it. MJSS, 3(1), 23-50. (in persian).
    • Mahtab, N., Ghafouri, F., Sahabi, J., Yektayar, M. (2019). The Role of Sport and Art Activities on National Pride with Conceptual Model. National Studies, 20(80), 51-71. (in persian).
    • Moaddel, M., Tessler, M., Inglehart, R. (2008). Foreign Occupation and National Pride: The Case of Iraq. Public Opinion Quarterly, 72(4), 677–705.
    • Nazari, A. A. (2012). Culture, Identity and Civilization from the Perspective of Cultural Iran, Tehran: National Studies Publications, Iranian Civilization. (in persian).
    • Popović, S., and Bjelica, D. (2014). Do Significant Achievements of National Football Team Can Strengthen National Identity in Montenegro?. J. Sports Sci. Med, 3(1), 31–33.
    • Ray, S. (2018). Ethnic inequality and national pride. Political Psychology, 39(2), 263-280.
    • Salehi Amiri, S. R,. Nobakht Haghighi, M. B., Zareparast Mlalekzade. (2014). Factors Affecting the Enhancement of University Students' National Identity (Case study: Students of Cultural Affairs Management in University of Applied Science & Technology, Rasht city). Socio-Cultural Research Journal of Rahbord, 3(11), 97-116. (in persian).
    • Shafeefar, M., Khalil Tahmasebi, N. (2016). Archaism and National Identity; Modernism and Enlightened Despotism in view of Hassan Taghizade and Kaveh Magazine. Political Science Quarterly, 12(35), 27-52. (in persian).
    • Smith, T. W., Kim, S. (2006). National pride in cross-national and temporal perspective. International Journal of Public Opinion Research, 18, 127-136.