آیا علت گرایش به ورزش می‌تواند میل به ادامۀ آن را در دانش‌آموزان دختر نوجوان پیش‌بینی کند؟

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

3 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ بین علل گرایش به ورزش و میل به ادامه ورزش در دانش‌آموزان دختر نوجوان است. روش: روش تحقیق از نوع همبستگی و میدانی می‌باشد که با هدف کاربردی بودن انجام شد. بدین منظور،۲۲۱ نفر از دانش‌آموزان دختر نوجوان در استان آذربایجان شرقی با دامنه سنی۱۲ـ۱۸ سال، به‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و پرسشنامه‌های سنجش تمایل به ورزش کوپر و میل به ادامۀ ورزش را تکمیل کردند. داده‌های جمع‌آوری‌شده با روش رگرسیون چندگانه خطی، به‌وسیله نرم‌افزار spss24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان دادند که بین محیط و اطرافیان و نیز پر کردن اوقات فراغت به‌عنوان علل گرایش به ورزش و میل به ادامۀ ورزش رابطۀ مثبت و معنی‌داری وجود دارد. یافته‌ها همچنین نشان دادند که بین کسب سلامتی و نیز فرهنگ و رسانه با میل به ادامۀ ورزش رابطۀ معنی‌داری وجود ندارد. نتیجه‌گیری: بر این اساس و به‌صورت کلی می‌توان گفت که علت گرایش فرد به ورزش و اینکه افراد با چه هدف و انگیزه‌ای در فعالیت‌های بدنی شرکت می‌کنند، متغیر مهمی می‌باشد چراکه می‌تواند عاملی پیش‌بینی‌کننده برای تمایل به ادامۀ ورزش در افراد باشد.
چکیده بلند:
مقدمه
شناخت عوامل مؤثر و چگونگی جذب افراد برای انجام فعالیت‌های ورزشی می‌تواند کمک شایانی به کاهش بیماریها، ایجاد نشاط و شادابی و ارتقای سطح سالمت جامعه نماید (قره و همکاران، 1398). بر اساس تحقیقات انجام گرفته، افراد با علل و انگیزه‌های مختلف در فعالیت‌های ورزشی شرکت می‌کنند. یکی از مهم‌ترین علل گرایش به ورزش در افراد، حفظ سلامتی می‌باشد (عبدلشاهی، 1397). سایر پژوهشگران، کسب لذت و رفع نیازهای عاطفی، بهداشت روانی و گذران اوقات فراغت را برای افراد جوان و دانشجویان بیان کردند (رمضانی نژاد، رحمانی نیا و تقوی، 2010). در عصر اخیر ازجمله موضوعاتی که ارتباط نزدیکی با حوزه اوقات فراغت و نحوه گذران آن دارد ورزش و فعالیت‌های حرکتی می‌باشد (اسماعیلی و همکاران، 1390). بنابراین با توجه به اهمیت پرداختن به موضوع میل به ادامۀ ورزش در دانش‌آموزان به‌ویژه در نوجوانان دختر که نسبت به همسالان پسر خود فعالیت بدنی کمتری دارند و همین امر در سبک زندگی آیندۀ آنان که بانوان آینده را تشکیل می‌دهند تأثیر بسزایی خواهد داشت، در پژوهش حاضر به بررسی این مهم پرداخته شد که آیا علت گرایش فرد به ورزش، می‌تواند میل به ادامۀ آن را در آینده پیش‌بینی کند؟
 
ابزار پژوهش
روش تحقیق از نوع همبستگی و میدانی می‌باشد که با هدف کاربردی بودن انجام شد. بدین منظور،221 نفر از دانش‌آموزان دختر نوجوان در استان آذربایجان شرقی با دامنه سنی 18-12 سال، به‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و پرسشنامه‌های سنجش تمایل به ورزش کوپر و میل به ادامۀ ورزش را تکمیل کردند. روایی پرسشنامه‌ها مورد تایید استاید روانشناسی و تربیت‌بدنی قرا گرفت و و پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ، خوب ارزیابی شد.  همچنین به‌منظور تعیین رابطه از رگرسیون خطی چندگانه به روش استاندارد استفاده شد. داده‌های جمع‌آوری‌شده با روش رگرسیون چندگانه خطی، به‌وسیله نرم‌افزار spss24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند
 
یافته‌ها
با توجه به مقادیر بتا می‌توان گفت که از بین علل گرایش به ورزش، متغیر محیط و اطرافیان با 263/0=B، 974/3=t و 0001/0=p توانایی پیش‌بینی میل به ادامۀ ورزش را در جهت مثبت دارا بود. به این معنی که دانش‌آموزانی که علت گرایش به ورزش در آنها، محیط و نظر اطرافیان بوده است، میل به ادامۀ آن دارند. همچنین متغیر اوقات فراغت با 178/0=B، 871/2=t و 004/0=p توانایی پیش‌بینی میل به ادامه ورزش در جهت مثبت در افراد را نشان داد. به‌بیان‌دیگر، دانش‌آموزانی که علت گرایش به ورزش در آنها، فراغت بوده است، میل به ادامۀ آن را در ماه‌های آینده دارند. مقادیر بتا همچنین بیانگر این مهم بودند که عوامل محیطی و اطرافیان، قدرت پیش‌بینی بیشتری را در میل به ادامۀ ورزش دارد.
 
بحث و نتیجه‌گیری
نتایج پژوهش حاضر می‌تواند در تدوین برنامه‌های آموزش ورزش در مدارس دختران نوجوان و در جهت‌دهی این فرایند، مؤثر واقع شود. به‌این‌ترتیب که با شناخت علل گرایش دانش‌آموزان دختر نوجوان به ورزش و آگاهی به عواملی که در انگیزه انجام و نیز استمرار فعالیت بدنی در آنان نقش مهم‌تری دارند، تمایل برای ادامۀ ورزش در دختران نوجوان را در آینده و در فضای خارج از مدرسه نیز افزایش داده و بدین ترتیب سبک زندگی فعال را در بین نوجوانان امروز و بزرگسالان آینده، گسترش دهیم. نتایج تحقیق حاضر همچنین می‌تواند برای روانشناسان ورزشی علاقه‌مند به بررسی ورزش مدارس و همچنین جامعه‌شناسانی که به بررسی عوامل تأثیرگذار بر فعالیت همگانی افراد در میادین ورزشی علاقه‌مند می‌باشند، مفید واقع شود.
 
پیشنهادات تحقیق
پیشنهاد می‌شود پژوهش‌های دیگر به‌خصوص در جوامع متفاوت، ازجمله دانش‌آموزان پسر و دانش‌آموزان سایر مقاطع تحصیلی انجام شود. پیشنهاد می‌شود پژوهش‌های مشابه در فضاهای ورزشی غیر از مدرسه انجام گیرند. همچنین پژوهش حاضر به شیوۀ مقطعی انجام شد؛ بنابراین انجام پژوهش‌های طولی و به شیوۀ تجربی می‌تواند مفید واقع شود.
 
تشکر و قدردانی
از اداره‌های آموزش‌وپرورش مناطق خواجه و آذرشهر، تمامی پرسنل مدارس و دانش‌آموزان عزیزی که ما را یاری نموده و در این پژوهش شرکت نمودند، کمال تشکر و سپاس را داریم.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Can the reasons of tendency toward exercise predict the Intention to Continue Physical Activities in Adolescent Female Students?

نویسندگان [English]

  • الهام خداداده 1
  • Zahra Fathi Rezaei 2
  • Asma Ghazijahani 3
1 MS student, Department of motor behavior, Physical Activity and Sport Sciences faculty, University of Tabriz, Tabriz, Iran
2 Assistant Professor, Department of Motor Behavior, University of Tabriz, Tabriz
3 MSc Student, Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the relationship between, reasons of tendency toward exercise and Intention to Continue Physical Activities in female adolescent students. 221 female adolescent students of East Aderbayjan province aged 18-12 years in 2018-2019 were selected by multistage cluster sampling and completed exercise continuity and Measuring tendency toward exercise questionnaires. The collected data were analyzed by SPSS24 software. The findings showed that There is a positive and significant relationship between the environment and those around, as well as filling leisure time as reasons for the tendency to exercise and intention to continue physical activities. Or the Fatahs also showed that there is no significant relationship between gaining health as well as culture and media with the intention to continue physical activities. Based on this and in general, it can be said that the reason for a person's tendency to exercise and the purpose and motivation of people to participate in physical activities, can be a predictor of the desire to continue exercising.
 
Long Abstract
Introduction
Knowing the effective factors and how to attract people to do sports activities can help reduce diseases, create vitality and improve the health of society (Qareh et al., 2019). According to research, people with different reasons and motivations participate in sports activities. One of the most important reasons for the tendency to exercise in people is maintaining good health (Abdolshahi, 2018). Other researchers have reported gaining pleasure and meeting emotional needs, mental health, and leisure for young people and students (Ramezani Nejhad, Rahmani Nia, & Taghavi, 2010). In recent times, sports and physical activities are one of the topics that are closely related to the field of leisure and how to spend it (Ismaeili et al., 2011). Therefore, considering the importance of the desire to continue exercising in students, especially female adolescents who are less physically active than their male peers, and this will have a significant impact on the future lifestyle of those who make up the future women, in the present study, it was important to examine whether the cause of a person's tendency to exercise can predict the desire to continue in the future?
Research Tools
The research method is correlational and field which was done with the aim of being applied. For this purpose, 221 adolescent female students in East Azerbaijan province with an age range of 12-18 years were selected by multi-stage cluster sampling and completed the Cooper desire to exercise and desire to continue exercise questionnaires. The validity of the questionnaires was confirmed by professors of psychology and physical education and the reliability of the questionnaires was evaluated well using Cronbach's alpha method. Multiple linear regression was also used to determine the relationship by standard methods. The collected data were analyzed by linear multiple regression method using spss24 software.
Research Findings
Considering the beta values, it can be said that among the causes of the tendency to exercise, the variable of environment and surroundings with B = 0.263, t = 3.974 and p = 0.0001 has the ability to predict the desire to continue exercising in a positive direction. This means that students who have a tendency to exercise because of the environment and the opinion of those around them, want to continue. Also, the leisure variables with B = 0.178, t = 2.871 and p = 0.004 showed the ability to predict the desire to continue exercising in a positive direction in individuals. In other words, the students whose tendency to sports was leisure, in the coming months will have desire to continue. Beta values also indicated that environmental factors and surroundings have a greater predictive power in the desire to continue exercising.
Conclusion
The results of the present study can be effective in developing sports education programs in adolescent girls' schools and in directing this process. Thus, by recognizing the causes of adolescent female students' tendency to exercise and being aware of the factors that play a more important role in their motivation and continuation of physical activity, we can increase the tendency for adolescent girls to continue exercising in the future and outside school and also In this way, we can develop an active lifestyle among today's teenagers and future adults. The results of the present study can be useful for sports psychologists interested in studying school sports as well as sociologists who are interested in studying the factors affecting the public activity of people in sports fields.
Research Suggestions
It is suggested that other research be conducted, especially in different communities, including male students and students of other educational levels. It is suggested that similar research be conducted in non-school sports facilities. Also, the present study was conducted in a cross-sectional manner; therefore, longitudinal and empirical research can be useful.
Acknowledgments
We would like to thank the education departments of Khajeh and Azarshahr regions, all the school staff and students who helped us and participated in this research.
reference
-     Abdoshahi, M. (2018), Prediction of the Participation Motivation in Sport of Girls on the Basis of the Motivation of Physical Education Teachers, with the Self-Determination Theory Approach, Journal of Sport Psychology Studies, 24; pp: 1-18. In Persian. Doi: 10.22089/spsyj.2018.3321.1342.
-     Aghdasi, M.T., and Ahmadi, A. (2016), Relationships among controlling coach behaviors, psychological needs thwarting, sport devaluation and intention to continue sport participation in adolescent athletes, Journal of Sport Psychology Studies, 17; 57-70. (in Persian)
-     Gharah, M., Rezaee Sofi, M., Zardi, N. (2019), The Effectivness of Planned Pattern of Training Behavior in order to Adhere to General Sport Activities to Improve the Students’ Health, Quarterly Journal of Medical Education Development Center, 10: 54-66. (in Persian)
-     Ramezaninejad, R., Rahmaninia, F., & Taghavi, S. A. (2010), Study of socioeconomic status and motives of participants in sport for all, Sport management, 1(2), 5-19.(in Persian)
-     Esmaeili, M., Ehsani, M., Reazaei, Sh., Vaisi, K. (1390), Explore gender rolesas barriers to participate in recreational activities and sports in men and women, Papers complex book in sport recreation congress: 25-31. ( in Persian)

کلیدواژه‌ها [English]

  • girl adolescents
  • Intention to Continue
  • reasons of tendency
  • sport
  • Abdoshahi, M. (2018), Prediction of the Participation Motivation in Sport of Girls on the Basis of the Motivation of Physical Education Teachers, with the Self-Determination Theory Approach, Journal of Sport Psychology Studies, 24; pp: 1-18. In Persian. Doi: 10.22089/spsyj.2018.3321.1342.
  • Ahmadi, M., Amani, J., and Behzadnia., B. (2015), Autonomy-Supportive and Controlling Environment, Motivation, and Intention to Continue Sport Participation in Adolescents: Study of Self-determination Theory, Sport psychology studies, 3(10); Pp: 99-112. (in Persian)
  • Aghdasi, M.T., and Ahmadi, A. (2016), Relationships among controlling coach behaviors, psychological needs thwarting, sport devaluation and intention to continue sport participation in adolescent athletes, Journal of Sport Psychology Studies, 17; 57-70. (in Persian)
  • Arizi, F, Vahida, F, Parsamehr, M,. (2006), The Effect of Social Protection on Women's Participation in Sport Activities (Case Study: Mazandaran Province), Olympic Quarterly, Vol: 1, pp: 77-86. (in Persian)
  • Attarzadeh Hossini, SR. (2012), Assessment of Physical Activity Among Female Students of Tonekabon-Iran Based on Trans-theoretical Model, Thrita Journal of Medical Sciences1, 127-32. (in Persian)
  • Choi, W. S., Ellerbeck, E. F., Kaur, H., Nazir, N., & Ahluwalia, J. S. (2006), Factors associated with physician discussion of health behaviors with adolescents, Journal of youth and adolescence, 35(6), 969-975.
  • Ghaedi, H., Nobakht, R., Daneshju, A.H. (2010), The Effect of Social Support and Demographic Factors on Women's Participation in Sport Activities (Case Study: Lamerd Women), Quarterly Journal of women & hygiene, Vol: 2, pp: 1-19. (in Persian)
  • Gharah, M., Rezaee Sofi, M., Zardi, N. (2019), The Effectivness of Planned Pattern of Training Behavior in order to Adhere to General Sport Activities to Improve the Students’ Health, Quarterly Journal of Medical Education Development Center, 10: 54-66. (in Persian)
  • Gholizadeh, A., Seyyed Salehi, S. (2015), The role of sports network programs in promoting the sports culture of housewives in Tehran's fifth district, Journal of Cultural Management, 9(28), 23-49. (in Persian)
  • Hamidi, M ., Choobineh, S. (2017), How to spend the leisure time of the employees of the Ministry of Science, Research and Technology with emphasis on sports activities, Fourth National Conference on Physical Education and Sports Sciences, University of Guilan. (in Persian)
  • Hosseini, S., Anoosheh, M., Abbaszadeh, A., Ehsani, M. (2012), Adolescent girls and their parents’ perception of exercise habit barriers, Journal of Qualitative Research in Health Sciences, 1(2): 148-157. (in Persian)
  • Jalali, SF. (2011), Relationship between socio-economic status and motivations for participating in public sports, Master Thesis of Guilan University. (in Persian)
  • Kashef, M.M. (2011) Leisure and Recreation Management, Issue 1. Mobtakeran and Pishrovan publishing, Tehran, pp. 51-60. (in Persian)
  • Kiani, M., Shabanimoghadam, K., Nazari, L., Nabil, M. (2019), Relationship between Attitude toward Physical Education Course and Participation in School Sports Events Among Iraqi Kurdistan Students, Journal of Motor and Behavioral Sciences, 2(4): 272-282. (in Persian)
  • Kholousi, P., Tejari, F., Esmaili shazandi, M. (2018), Determining motivations and motivating factors for elderly participation in physical activity between Iranian men and women, Quarterly Journal of Strategic Studies in Sports and Youth, 17(40); 1-19. (in Persian)
  • Marandi, H. (1989), Introduction to Psychology, Ernest Hilgard, Tehran: University of Tehran Press, Volume One. (in Persian)
  • Masoudi, H., Asgharpour, A. (2018), Sociological study of the factors affecting the desire for sports in the organization, Case study: Khorasan Razavi Regional Electricity Company, Journal of Sports Management and Motor Behavior, 14(28):99-110. (in Persian)
  • Mahmoodi, H. (2020), The effect of serious leisure and specialized recreational behaviors on spatial attachment with the role of lifestyle mediation among student-athletes: A case study of Maragheh city, Sociology and lifestyle management, 5(14), pp: 373-399. (in Persian)
  • Netz, Y., & Raviv, S. (2004), Age Differences in Motivational Orientation Toward Physical Activity: An Application of Social-Cognitive Theory, The Journal of psychology, 138(1), 35-48.
  • Noorbakhsh, M., Frrokhi, A., Khakpour, S., Farahani, H. (2010), Comparison of motivation of elderly men and women in Tehran in physical activity, Development and motor-sports learning; 5:49-69. (in Persian)
  • Parsamehr, M., Eskandari Fard, A. M., Nick Nejad, M., Ghorbanzadeh saffron, S. G. (2013), Motivations related to participation in physical education among high school students (based on the theory of competence), Journal of Sport Management and Motor Behavior, 9(17), 105-16. (In Persian)
  • Piri, M., Ahar,S., Mahmoudi,A.(2015), Comparison of gender differences in the motivation of athletic participation of student-athletes. (in Persian)
  • Radio and Television Study Group (2002), Live satellite broadcast in the 21st century, Tehran: Soroush Publishing, p. 111.
  • Ramezaninejad, R., Rahmaninia, F., & Taghavi, S. A. (2010), Study of socioeconomic status and motives of participants in sport for all, Sport management, 1(2), 5-19.(in Persian)
  • Shabani Bahar, G., Erfani, N., Hekmati pour, Z. (2014), The relationship between sport motivation and career success rate among employees at General Organization of Education in Kermanshah Province, Applied Research of Sport Management, 3(7), pp: 11-22. (in Persian)
  • Sisson, S. B., & Katzmarzyk, P. T. (2008), International prevalence of physical activity in youth and adults, Obesity Reviews, 9(6), 606-614.
  • Smaeili, M., Ehsani, M., Reazaei, Sh., Vaisi, K. (1390), Explore gender rolesas barriers to participate in recreational activities and sports in men and women, Papers complex book in sport recreation congress: 25-31. ( in Persian)
  • Smith BA Handley P & A Eldredge DA. (2002), “Sex differences in exercise motivation & body – image satisfaction among college students”, Journal of Medicine Science and Sports Exercise, 34(7), pp.1087-1096.
  • World health organization, Physical Inactivity: A Global Public Health Problem, [Online]. (2011), Available from: URL:http://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_inactivity/en/index.html.
  • Zhang, J., Middlestadt, S. E., & Ji, C. Y. (2007), Psychosocial factors underlying physical activity, International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 4(1), 38.