رابطه مؤلفه‌های مهارت‌های زندگی با سلامت اجتماعی(مورد مطالعه: زنان ۲۰ تا ۴۵ ساله شهر فردوس)

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری، گروه جامعه شناسی، مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور

2 دانشآموخته کارشناسی ارشد، گروه جامعه شناسی، دانشگاه پیام نور

3 دانشآموخته کارشناسی ارشد، گروه جامعه شناسی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مؤلفه‌های مهارت زندگی با سلامت اجتماعی است. بهره‌مندی از مبانی نظری کییز (سلامت اجتماعی) و نظریه یادگیری اجتماعی باندورا (مهارت زندگی) مورد نظر بوده است. رویکرد کمی و روش پیمایش (توصیفی و همبستگی) بین زنان ۲۰ تا ۴۵ ساله شهر فردوس در خراسان جنوبی صورت گرفته است. حجم نمونه ۳۰۴ نفر به‌دست‌آمده که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای مبتنی بر تصادفی ساده بوده و با تکیه بر پرسشنامه استانداردشده اطلاعات جمع‌آوری شده است. یافته‌ها بر اساس نرم‌افزار Spss22 و آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرارگرفته است. میزان آلفای کرونباخ مهارت زندگی (۰/۷۴۰) و سلامت اجتماعی (۰/۷۱۶) به‌دست‌آمده است. نتایج نشان می‌دهد که میانگین مهارت زندگی(۳/۲۶۱) و سلامت اجتماعی (۳/۲۸۱) بالاتر از حد متوسط بوده است در بین مؤلفه‌های متغیر سلامت اجتماعی شکوفایی کمترین و پیوستگی بیشترین و در بین متغیر مهارت زندگی مؤلفه‌های حل مسئله و کنترل احساسات و هیجانات بیشترین و کمترین مقدار را داشته‌اند. درنهایت میزان همبستگی بین متغیر مهارت زندگی و متغیر سلامت اجتماعی با شدت ضعیف ۰/۲۴۵ در سطح معناداری ۰/۰۰۰ به‌دست‌آمده است. نتایج رگرسیون بیانگر این است که خرده مؤلفه حل مسئله و تصمیم‌گیری، کنترل احساسات و هیجانات روابط بین فردی، تفکر انتقادی و خلاق و خودآگاهی به ترتیب بیشترین تأثیر بر متغیر سلامت اجتماعی را داشته‌اند. درمجموع متغیرهای حاضر در مدل رگرسیونی در حدود (۱۸/۸ درصد) توانسته‌اند به تبیین سلامت اجتماعی بپردازند؛ بنابراین می‌توان با برنامه‌های اقدام پژوهانه و کاربردی در قالب آموزش‌های فرهنگی، اجتماعی و روانشناختی جامعه مورد مطالعه به استمرار پایدار رابطه مؤثر آموزه‌های مهارت زندگی بر سلامت اجتماعی تأکید کرد.
 
چکیده بلند:
مقدمه
 خانواده به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای اساسی جامعه نقش مؤثری در توسعه و پیشرفت جامعه دارد (فیروز بخت و همکاران، 1396: 187).  سلامت اجتماعی می‌تواند در جهت افزایش کارکردهای نشاط، وفاق، تعامل، همبستگی، رضایت از زندگی، مسئولیت‌پذیری، مشارکت، کارآمدی، کاهش آسیب‌ها و جرائم و...در بین زنان بسیار حائز اهمیت باشد و سهم مهمی در ارتقاء کیفیت زندگی آنان داشته باشد (شربتیان و ایمنی، 1396). از عوامل مرتبط با حوزه سلامت اجتماعی، مهارت‌ زندگی و مؤلفه‌های آن است. با توجه به تحولات جهانی‌، تغییرات اجتماعی، گسترش ارتباطات انسانی، پیچیده‌تر شدن زندگی روزمره و افزایش رفتارهای استرس‌زا بهره‌مندی از مهارت‌های زندگی در مواجهه با مسائل در ساختار سلامت انسانی امری مهم تلقی می‌گردد
حال نظر به اینکه آموزش مهارت‌های زندگی عاملی مؤثر بر سلامت پایدار خانواده است و با توجه به فعالیت سازمان‌های دولتی و غیردولتی (مردم‌نهاد) در شهر فردوس در راستای استحکام خانواده نوشتار حاضر به‌صورت بین‌رشته‌ای (روانی- اجتماعی) در پی ارزیابی نتایج رابطه مهارت‌ زندگی و مؤلفه‌های آن بر سلامت اجتماعی زنان است تا از طریق نتایج به تدوین سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های حوزه سلامت پایدار خانواده پرداخت. پس پژوهش حاضر در پی به این سؤال پاسخ دهد که: سلامت اجتماعی زنان شهر فردوس تا چه حد در ارتباط با مهارت زندگی و مؤلفه‌های آن قرار می‌گیرد؟ وجود این رابطه در جهت حمایت روانی و اجتماعی زنان به چه کاربست‌های اجتماعی منجر به می‌گردد؟
 
روش‌شناسی
در این تحقیق، از روش پیمایش برای گردآوری اطلاعات استفاده‌شده است. همچنین هدف این پژوهش کاربردی و مقطعی است. با توجه به ماهیت موضوع پژوهش، جامعه آماری موردمطالعه در این پژوهش کلیه زنان 20 تا 45 ساله در شهر فردوس واقع در استان خراسان جنوبی بوده است. مطابق سرشماری سال 1395 تعداد کل این گروه‌های سنی در حدود 6845 نفر بوده است. در اینجا از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای مبتنی بر تصادفی ساده استفاده‌شده است؛ و زنان بین سنین 20 تا 45 ساله به‌عنوان واحد تحلیل و مشاهده انتخاب شده‌اند و از طریق پرسشنامه مصاحبه‌ای اطلاعات جمع‌آوری شده است؛ که با توجه به بودجه و محدودیت زمانی 304 نفر به‌عنوان پاسخگویان نهایی بر اساس فرمول کوکران انتخاب شده‌اند. در این پژوهش برای متغیر سلامت اجتماعی از سؤالات پرسشنامه استاندارد شده کییز مبتنی بر 33 سؤال استفاده شده است و برای متغیر مهارت زندگی از پرسشنامه استاندارد شده ساعتچی و همکاران مبتنی بر مقیاس 27 گویه ای مورد سنجش قرارگرفته است. در ادامه جهت اندازه‌گیری اعتبار صوری از نظرات اساتید بهره برده شده است. همچنین به‌منظور تعیین اعتبار سازه‌ای متغیرها از تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم‌افزار آموس استفاده‌ شده است.
یافته‌های پژوهش
میزان آلفای کرونباخ مهارت زندگی (740/0) و سلامت اجتماعی (716/0) به‌دست‌آمده است. نتایج نشان می‌دهد که میانگین مهارت زندگی (261/3) و سلامت اجتماعی (281/3) بالاتر از حد متوسط بوده است در بین مؤلفه‌های متغیر سلامت اجتماعی شکوفایی کمترین و پیوستگی بیشترین و در بین متغیر مهارت زندگی مؤلفه‌های حل مسئله و کنترل احساسات و هیجانات بیشترین و کمترین مقدار را داشته‌اند. درنهایت میزان همبستگی بین متغیر مهارت زندگی و متغیر سلامت اجتماعی با شدت ضعیف 245/0 در سطح معناداری 000/0 به‌دست‌آمده است. نتایج رگرسیون بیانگر این است که خرده مؤلفه حل مسئله و تصمیم‌گیری، کنترل احساسات و هیجانات روابط بین فردی، تفکر انتقادی و خلاق و خودآگاهی به ترتیب بیشترین تأثیر بر متغیر سلامت اجتماعی را داشته‌اند. درمجموع متغیرهای حاضر در مدل رگرسیونی در حدود (8/18 درصد) توانسته‌اند به تبیین سلامت اجتماعی بپردازند؛ بنابراین می‌توان با برنامه‌های اقدام پژوهانه و کاربردی در قالب آموزش‌های فرهنگی، اجتماعی و روانشناختی جامعه مورد مطالعه به استمرار پایدار رابطه مؤثر آموزه‌های مهارت زندگی بر سلامت اجتماعی تأکید کرد.
 
بحث و نتیجه‌گیری
برای سلامت اجتماعی جامعه مورد مطالعه در گام اول باید زنان احساس کنند که بخشی از اجتماعشان هستند و به آن تعلق دارند و همه جنبه از سوی جامعه حمایت می‌شوند و سهمی در پیشرفت آن دارند؛ در گام بعدی زنان بیاموزند که این مهارت می‌تواند آن‌ها را عضو حیاتی از اجتماع و خانواده‌شان کند، به‌واسطه همین امر زنان طوری مهارت‌ها را یاد گیرند که فعالیت‌های روزانه خود را با خانواده، اجتماع و جامعه با ارزش شمارند؛ به‌عبارت‌دیگر این افراد به‌صورت خودکارآمد رفتارهای معینی را انجام دهند و مقاصد خاصی را به اتمام رسانند و تعهدات مشخصی را در ارتباط با اجتماعشان انجام دهند (مشارکت اجتماعی). در گام نهایی مهارت زندگی زنان باید طوری باشد که با توجه به موقعیتشان در خانواده، اجتماع و جامعه‌شان جایگاه خود را درک و فهم کنند و با نگاهی مثبت و اعتماد بخش به دیگران در کنار آنان احساس راحتی کنند (پیوستگی و پذیرش اجتماعی).
 درنهایت یادگیری هر یک از مؤلفه‌های مهارت زندگی با هدف ایجاد توانایی‌های روانی، اجتماعی در زندگی امری ضروری برای زنان جامعه ما هست، بنابراین آموزش چنین مهارت‌هایی باعث می‌شود که افراد جامعه بتوانند راحت‌تر با مشکلات زندگی و جامعه انطباق یابند، با محیط اجتماع خودسازگار شوند، میزان مشارکت خود را در جامعه را بیشتر کنند؛ و با پذیرش خود در اجتماع نقش پررنگ و مهم‌تری در اجتماع ایفاء کنند (فرهمند و همکاران، 1395: 162). بر اساس نتایج به‌دست‌آمده می‌توان راهبردهایی برای ارتقاء مهارت زندگی و سلامت اجتماعی جامعه مورد مطالعه پیشنهاد داد.



 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Relationship between social health and life skills (Case Study: Women of 20-45 year old in Ferdows city)

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hasan Sharbatian 1
  • marziey rezazadeh 2
  • Samereh Alizadeh Khaneghahi 3
1 PhD student, Department of Sociology, Graduate Center of Payame Noor University
2 Graduated from the Department of Sociology, Payame Noor University
3 Graduated from the Department of Sociology, University of Mazandaran, Mazandaran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the relationship between life skills components and social health. Benefit from Keyes theoretical foundations (social health) and Bandura social learning theory (life skills). Quantitative approach and survey method (descriptive and correlation) has been conducted between women aged 20 to 45 years in Ferdows city in South Khorasan.the sample size of 304 people was obtained by cluster sampling based on simple random sampling and information was collected based on a standardized questionnaire.Have been analyzed based on Spss22 software and descriptive and inferential statistics.Cronbach''s alpha was obtained for life skills (0.740) and social health (0.716).The results show that the average life skills (3.261) and social health (3.281) were higher than average.Among the components of social health, Actualization was the lowest and Coherencewas the highest, and among the variables of life skills, problem-solving and control components. Emotions had the highest and lowest values. Finally, the correlation between life skills variable and social health variable with low intensity was 0.245 at a significant level of 0.000.The results of the hypotheses indicate that by strengthening life skills through components, social health can be increased in addition to the level of significance and positive relationships, but the intensity of this increase is weak. The results of regression show that the sub-components of problem solving and decision making, control of emotions and feelings of interpersonal relationships, critical and creative thinking and self-awareness had the greatest impact on the social health variable, respectively. In general, the variables present in the regression model about (18.8 percent) have been able to explain social health. Therefore, it is possible to emphasize the effective relationship of life skills teachings on social health with action research and practical programs in the form of cultural, social and psychological education of the studied community.
 
Long Abstract
Introduction
The family as one of the most important basic institutions of society has an effective role in the development and progress of society (Firooz Bakht et al., 2017: 187). Social health can be very important for increasing the functions of vitality, harmony, interaction, solidarity, life satisfaction, responsibility, participation, efficiency, reducing injuries and crimes, etc. among women and have an important role in improving their quality of life (Sharbatian and Safety, 2017s). One of the factors related to social health is life skills and its components. Due to the global developments, social change, the expansion of human communication, the complication of daily life and the increase in stressful behaviors, the use of life skills in the face of problems in the structure of human health is considered important.
Now, considering that life skills training is a factor affecting the sustainable health of the family and due to the activities of governmental and non-governmental organizations (NGO) in Ferdows city in order to strengthen the family, the present article seeks to evaluate the results of the relationship between life skills and its components on women''s social health in an interdisciplinary (psychosocial) manner, to be able to formulated policies and plans in the field of sustainable family health through the results. Therefore, the present study seeks to answer the question: to what extent is the social health of women in Ferdows related to life skills and its components? What social applications does the existence of this relationship lead to the psychological and social support of women?
Methodology
In this research, the survey method has been used to collect information. Also, the purpose of this research is applied and cross-sectional. Due to the nature of the research topic, the statistical population studied in this research was all women aged 20 to 45 years in Ferdows city located in South Khorasan province. According to the 2016 census, the total number of these age groups was about 6845 people. Here, a simple random cluster sampling method is used; and women between the ages of 20 and 45 were selected as the unit of analysis and observation and information was collected through an interview questionnaire. Due to the budget and time limit, 304 people have been selected as the final respondents based on the Cochran''s formula. In this study, for the social health variable, the questions of the standardized questionnaire of Keys based on 33 questions have been used, and for the variable of life skills, the standardized questionnaire of Saatchi et al. based on the 27-item scale has been measured. In the following, the opinions of professors have been used to measure the formal validity. Confirmatory factor analysis using Amos software has also been used to determine the structural validity of the variables.
Research Findings
Cronbach''s alpha of life skills (0.740) and social health (0.716) were obtained. The results show that the mean of life skills (3.261) and social health (3.281) were higher than average. Among the components of social health, prosperity had the lowest and continuity had the highest, and among the variables of life skills, the components of problem solving and control of emotions had the highest and lowest values. Finally, the correlation between life skills variable and social health variable with low intensity was 0.245 at a significant level of 0.000. The results of regression indicate that the subcomponents of problem solving and decision making, control of emotions and feelings of interpersonal relationships, critical and creative thinking and self-awareness have the most impact on the social health variable, respectively. In total, the variables in the regression model (about 18.8%) have been able to explain social health; therefore, it is possible to emphasize the sustainable continuation of the effective relationship of life skills teachings on social health by action-oriented and practical programs in the form of cultural, social and psychological education of the under studied community.
Conclusion
For the social health of the studied society, in the first step, women should feel that they are a part of their society and belong to it, and that they are supported by the society in all aspects and have a share in its development. In the next step, women have to earn that this skill can make them a vital member of their community and family and in this way, women learn skills that make their daily activities valuable to the family, community and society. In other words, these people automatically perform certain behaviors and accomplish certain goals and fulfill certain commitments in relation to their community (social participation). In the final step, women''s life skills should be such that they understand their status according to their position in the family, community and society and feel comfortable with a positive and trusting look at others (social cohesion and acceptance).
Finally, learning each of the components of life skills with the aim of creating psychological and social abilities in life is essential for women in our society. Therefore, teaching such skills makes people in the community more easily adapt to the problems of life and society, adapt to the community environment, increase their participation in society; and by accepting themselves in society, they can play a more prominent and important role in society (Farahmand et al., 2016: 162). Based on the obtained results, strategies can be proposed to improve the life skills and social health of the under studied community.
reference
- Farhang Esfahani, A. R.; Farhang Esfahani, M. Mokhtari Yousefabad, S. E.; Ebadi, T. & Haghighat Sara.s (2016). “The effect of social skills training on mental health, quality of life and social adjustment of mothers with mentally retarded male students”, Journal of Social Psychology, Islamic Azad University of Ahvaz, Vol5,No46, pp: 15-25. (In Persian)
- Firouzbakht, M. Riahi, M.E, Tirga, A. (2017). “A Study of the Effective Factors on the Women’s Social Health: A Review Study in Persian Scientific Journals” Journal of Social Determinants of Health Research Center of Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Vol. 4, No. 3, pp:186-196. (In Persian)
- Habibi, A. Adav var, M. (2017). Structural equation modeling and factor analysis (LISREL software application training), Sixth Edition, Tehran, Publisher: Jahad Daneshgahi Organization.
- Sharbatiyan.M.H. (2019), A study of the social health indicators of women in Ferdows city, Scientific Quarterly of Khorasan Socio-Cultural Studies, Vol 14,No1, pp:23-47. (In Persian)

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social health
  • Life Skills
  • Women
  • Ferdows
  • Abdullah Tabar, H.;Kaldi, A.;Mohaghghe Kamal, S. H.;Setareh Forouzan, A. & Salehi, M.(2008). “Student Social Health Survey”, Social Welfare Quarterly, Vol 8, No30-31, pp: 171-190. (In Persian)
  • Albertyn, R. M. Kapp, C. A. & Croenewald, C. J. (2004). “Patterns of empower ment in individu-Alas through the course of a life skills program”. Journal of Studies in the Education of Adults. Vol33, No. 2, pp:760-780.
  • Bahari, S.; Shafiqpour, M. R. (2005). “The effect of life skills training on students' mental health, Journal of Educational Management Innovations”, Islamic Azad University, Roodehen Branch, Vol 1, No1, pp: 25-37. (In Persian)
  • Bokharaei, A. (2015).Social Work, First Edition, Tehran: Sociologists Publications. (In Persian)
  • Bokharaei, A., Sharbatiyan, M. H., Imeni, N. (2014).”Sociological study of women's social health and its effective factors (Case study: women in the four urban areas of Tehran)”, two quarterly journals of contemporary sociological research, Vol4, No7pp: 29-54. (In Persian)
  • Darkeh, B;Keramati, H; Amiri, H. (2013). “The effectiveness of life skills training in reducing the tendency to use drugs in Tehran”, Journal of Capital Police Disciplinary Knowledge, Year 6, Vol3, No18, pp: 89-112. (In Persian)
  • Farahmand, M.z; Khatami Sarvi, K.; Mohammad Hassani, R. (2016). “Comparison of social health, decision-making power, communication skills and self-esteem among working and housewives in Yazd”, Journal of Women and Society, Vol 7, No2, pp: 147-166. (In Persian)

 

  • Farhang Esfahani, A. R.;Farhang Esfahani, M.Mokhtari Yousefabad, S. E.;Ebadi, T. & Haghighat Sara.s(2016). “The effect of social skills training on mental health, quality of life and social adjustment of mothers with mentally retarded male students”, Journal of Social Psychology, Islamic Azad University of Ahvaz, Vol5,No46, pp: 15-25. (In Persian)
  • Farsinejad, M. (2004). The relationship between identity styles and social health and academic self-efficacy of second grade high school students in Tehran, M.Sc. Thesis in General Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tehran. (In Persian)
  • Fathi, M.; Ajamnejad, R.;Khakrangin, M. (2012). “Health related factorsSocial Teachers of Maragheh”, Social Welfare Quarterly, Vol12, No47, pp: 247-225. (In Persian)
  • Firouzbakht, M. Riahi, M.E, Tirga, A. (2017). “A Study of the Effective Factors on the Women’s Social Health: A Review Study in Persian Scientific Journals” Journal of Social Determinants of Health Research Center of Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Vol. 4, No. 3, pp:186-196. (In Persian)
  • Ghazi Moradi, H.(2014). An Introduction to Critical Thinking, Tehran: Akhtaran Publications. (In Persian)
  • Habibpour Gotabi, K. Safari Shali, R. (2011). Comprehensive Guide to Spss Application in Survey Research, Third Edition, Tehran: Loya Publishing and Motafkaran Publications. (In Persian)
  • Habibi, A. Adav var, M. (2017). Structural equation modeling and factor analysis (LISREL software application training), Sixth Edition, Tehran, Publisher: Jahad Daneshgahi Organization.
  • Hatami, P. (2010). A Study of Factors Affecting Students’ Social Health with Emphasis on Social Networks, M.Sc. Thesis, Faculty of Social Sciences and Communication, Allameh Tabatabaei University. (In Persian)
  • Hezarjaribi, J.Safari Shali, R.(2012). Anatomy of Social Welfare, First Edition, Tehran, Society and Culture Publications. (In Persian)
  • Hosseini, S. F. (2008). The study of social health and its effective factors in students of the Faculty of Social Sciences Allameh Tabatabai University, M.Sc. Thesis, Faculty of Social Sciences, Allameh Tabatabai University. (In Persian)
  • Hughes C. (2015). Social Understanding and Social Lives: From Toddlerhood through to the Transition to School (Essays in Developmental Psychology) 2st Edition, Psychology Press, Hove, East Sussex.
  • Jamali, S., Sabokdast, S., SharifNia, H., Goudarzian, A. H., Beik, S., & Allen, K. (2016). “The effect of life skills training on mental health of Iranian middle school students: A preliminary Study”, Iranian Journal of Psychiatry, 11(4):269-272.
  • Kang, R · Wu Y. Li, Z. Jiang, J. GAO, Q. Yu, Y,Gao K. Yan, Y.& He Y. (2016), “Effect of Community-Based Social Skills Training and Tai-Chi Exercise on Outcomes in Patients with Chronic Schizophrenia: A Randomized, One-Year Study” Psychopathology, Vol49, No. 5, pp:345-355.
  • Karimi, M. (2011). Theoretical literature on quality of life, Tehran: Roshd Publications. (In Persian)
  • Keramati, M.R. (2011). Life Skills for students. Tehran: samt Publication. (In Persian)
  • Keyes, C. L. M. (2004). “The nexus of cardiovascular disease and depression revisited: The complete mental health perspective and the moderating role of age and gender”. Journal of Aging and Mental Health, Vol8, No. 3, pp: 266-274.
  • Keyes, C.L.M; Shapiro, A. D. (2004). “Social well-being in the U. S.: A descriptive Epidemiology”. In Orville Brim, Healthing are you? A national study of well-being of Midlife. By Orville Gilbert Brim, -Carol D. Ryff, Ronald C. Kessler University of Chica.
  • Keyes, C. L. M. (1998).“Social well-being”. Social Psychology Quarterly, 61(2): 121-140.
  • Larson, J. (1996). “The Measurement of Social Well- being”, Social indicators Researc,Vol 8, pp: 285- 296.
  • Legleye S, Beck F, Peretti-Watel P, Chau N, Firdion J. (2009). “Suicidal ideation among young French adults: association with occupation, family, sexual activity, personal background and drug use”. Journal of Affect Discord; Vol 123, No. 1-3, pp:108-15.
  • Momeni Mahmoui, H.;Teymouri, S.;Rahmanpour, M. (2015). “The effect of life skills training on mental health and self-esteem of fifth grade female elementary school students”, Quarterly Journal of New Thoughts in Educational Sciences, Vol 6, No. 4, pp: 112-91. (In Persian)
  • Naseri, H. (2007). Life Skills, Tehran: Publications of the Deputy for Cultural Affairs and Prevention of the Welfare Organization. (In Persian)
  • Paknejad, M., Ghaedi, Mo. J. (2015). “The effect of life skills on social health of female students of Islamic Azad University, Roodehen Branch, 2013”, Social Research Quarterly, Vol7,No26,pp: 139-160.. (In Persian)
  • Parvizi, S., Qasemzadeh Kakroudi, F., Seyed Fatemi, N. & Naseri, F. (2009). “Social factors of women’s health living in Tehran: a qualitative research”, Quarterly Journal of Nursing Research, Vol 4, No15, pp: 6-15. (In Persian)
  • Pourhosseini, M. (2011). Life Skills, Hajar Publications. (In Persian)
  • Ranjdoost, S.; Alizadeh, L. (2018). “The effect of life skills training on social health and creativity of nurses”, Journal of Nursing Education, Vol7, No3, pp: 49-56. (In Persian)
  • Rayen R. M, Deci E. L. (2003). “On happiness and human potentials”, Annual Review of Psychology, Vol 52, pp: 141-166.
  • SamAram, E. (2013). Theories of Social Work, Second Edition, Tehran: Allameh Tabatabai University Press. (In Persian)
  • SamAram, E. (2009). “A Study of the Relationship between Social Health and Social Security with Emphasis on Community-Based Police Approach”, Social Order Research Quarterly, Vol1, No1, pp: 9-30. (In Persian)
  • Saviz, A.; Bakht Azma, M. H. (2005). Life and Family Skills Training, Tehran, University of Science and Technology Press. (In Persian)
  • Shahrakipour, H.;Shir Mohammadi; R., Nadri, K. (2010). “A study of life skills training on the social adjustment of first year middle school students in Aleshtar city from the perspective of teachers in this course”, Social Research Quarterly, Vol 3, No.7, pp: 159-185. (In Persian)
  • M.H. (2019), A study of the social health indicators of women in Ferdows city, Scientific Quarterly of Khorasan Socio-Cultural Studies, Vol 14,No1, pp:23-47. (In Persian)
  • Sharbatiyan, M.H. Alizadeh Khaneghahi, S. (2017) “The effect of life skills training on social health (Case study: youth 15- to 29-Year-Olds of Haji Abad City)” Social Work Research Journal, Vol 2, No .6, pp: 166-208. (In Persian)
    • M.H.Imani, N. (2017) “A Sociological Analysis of the Relationship between Social Capital and Women’s Social Health (Case Study: The Women Living in Tehran’s Fourth Municipal District), Social Development &Welfare planning Journal, Vol 8, No 30, pp: 105-141. (In Persian)
    • Sobhi-Gharamaleki.N. Rajabi; S. (2010). “Efficacy of life skills training on increase of mental health and self esteem of the students”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol 5, pp: 1818-1822.
    • Tarmian, F. (1999). Life Skills. Definitions and theoretical foundations, Tehran: Manadi Tarbiat Cultural Institute. (In Persian).
    • Turner, N. E. Macdonald, J. & Somerset, M. (2013). “Life skills, Mathematic all reasoning and critical thinking: Acurricul for prevention of problem gambling”. Journal of Gambling Studies New York, Vol24, No3, pp: 367- 380.
    • World Health Organization. (1999). “Partners in of Skills Education: Conclusions from A united nations Inter-Agency Meeting”. Geneva Department of Mental Health.page 245.
    • Yahya Zadeh H.; Arabgari, Z. (2015).”The Relationship between Social Skills Education and Social Health”, Quarterly Journal of Social Work, Vol1, No4, pp: 116-130. (In Persian).