تأثیر تمرینات EFT بر روی استرس دانشجویان دانشگاه افسری امام علی هنگام حضور در میدان تیر

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی ورزشی، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه امام علی، تهران، ایران

چکیده

تکنیک EFT یکی از ابزارهای کارآمد برای ایجاد تمرکز بهتر و کاستن از استرس است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تمرینات EFT بر استرس دانشجویان دانشگاه افسری امام علی هنگام حضور در میدان تیر بود. بدین منظور ۳۰ نفر از دانشجویان ورزشکار دانشگاه امام علی در این تحقیق شرکت کردند و به‌طور تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. در مرحله پیش‌آزمون دانشجویان «پرسشنامه استرس- اضطراب- افسردگی (DASS-۲۱)» را پر کردند. گروه تجربی به مدت 8 هفته به تمرینات EFT پرداختند و گروه کنترل نیز در این مدت فعالیت ورزشی خاصی انجام ندادند. پس از ۸ هفته تمرین EFT، بار دیگر هر دو گروه «پرسشنامه استرس- اضطراب - افسردگی (DASS-۲۱)» را پر کردند. تجزیه‌وتحلیل نتایج تحقیق با استفاده از روش‌های آمار توصیفی (فراوانی درصدی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون شاپروپیک، تی همبسته و مستقل) با نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۴ به‌دست آمد. نتایج تحقیق نشان داد، گروه تجربی بعد از هشت هفته تمرین، تفاوت معنی‌داری نسبت به گروه کنترل در نمرات استرس داشتند (۰۵/۰ p <). به‌طورکلی می‌توان نتیجه گرفت که انجام تمرینات EFT بر روی استرس دانشجویان دانشگاه امام علی هنگام حضور در میدان تیر تأثیر مثبت معناداری دارد و می‌توان از این تمرینات در جهت کاهش استرس در زمان حضور در میدان تیر استفاده کرد.
چکیده بلند:
مقدمه
ورزش رقابتی خصوصاً در سطوح بالا و حرفه‌ای آن فشار روانی بسیاری را بر ورزشکاران تحمیل می‌کند.  روش رهایی ذهن که به نام ضربه زدن یا ضربات EFT نیز شناخته می‌شود ابزاری جهانی برای سلامت بخشی است و می‌تواند در مسائل جسمانی و احساسی و همین‌طور مشکلات عملکردی نتایج اثربخشی به بار آورد. از جمله مشاغلی که با استرس زیاد همراه است، مشاغل مرتبط با امور نظامی است. ازآنجاکه خطرات احتمالی و غیرمنتظره که عامل استرس شغلی هستند، در شغل‌های نظامی بیش‌تر از سایر فعالیت‌های کاری است، نظامیان نسبت به افراد عادی استرس شغلی بیش‌تری را تجربه می‌کنند، هرچند بررسی‌های متنوع و فراوانی درزمینة استرس شغلی در جوامع عمومی صورت گرفته، اما این بررسی‌ها درزمینة شغل‌های نظامی کم‌تر بوده است، از طرف دیگر سازمان‌های متفاوت به خاطر نوع ساختارهای کاری خود دارای عوامل استرس‌زای متناسب با فعالیت خود هستند که باید درصدد شناسایی، اصلاح، رفع یا کاهش آن برآیند؛ بنابراین برای جلوگیری از اثرات منفی استرس آموزش تکنیک EFT لازم و ضروری است تا اثرات منفی استرس را تعدیل کرده و به دنبال آن عملکرد ورزشی دانشجویان را بهبود بخشد. با توجه به مطالب ذکر شده آیا تمرین تکنیک EFT تأثیری در کاهش استرس دانشجویان دانشگاه افسری امام علی هنگام حضور در میدان خواهد داشت؟
ابزار پژوهش
تعداد 30 نفر از دانشجویان دانشگاه امام علی (ع) به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. نمونه به‌صورت تصادفی در دو گروه تمرین (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. گروه تمرین (تمرینات EFT) تحت مداخله قرار گرفتند. برای جمع‌آوری اطلاعات جمعیت شناختی از یک فرم دربرگیرنده سؤالات مربوط به اطلاعات فردی، رضایت‌نامه و توضیح کامل پژوهش، برای سنجش میزان استرس از فرم کوتاه مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (لووی باند، 1995) استفاده شد. آزمودنی­های گروه تمرین، به مدت 8 هفته به تمرین تکنیک EFT پرداختند. پس از جمع‌آوری داده‌ها آن‌ها را به نرم‌افزار 24-SPSS وارد کرده و از آمار توصیفی برای محاسبه میانگین، انحراف‌ استاندارد، فراوانی و فراوانی درصدی استفاده شد. سپس از آزمون شاپیروویلک جهت بررسی نرمال بودن توزیع دادها استفاده شد. برای هر کدام از فرضیه‌ها از آزمون تی همبسته برای تعیین میزان تغییرات درون‌گروهی از پیش آزمون تا پس‌آزمون و از آزمون تی مستقل به‌منظور تعیین میزان تأثیر متغیر مستقل (EFT) بر متغیر وابسته (استرس) استفاده شد. همچنین سطح معناداری، 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته‌ها
نتایج تحقیق نشان داد، گروه تجربی بعد از هشت هفته تمرین، تفاوت معنی‌داری نسبت به گروه کنترل در نمرات استرس داشتند (05/0< P). به‌طورکلی می‌توان نتیجه گرفت که انجام تمرینات EFT بر روی استرس دانشجویان دانشگاه امام علی هنگام حضور در میدان تیر تأثیر مثبت معناداری دارد و می‌توان از این تمرینات در جهت کاهش استرس در زمان حضور در میدان تیر استفاده کرد.
بحث و نتیجه‌گیری
به‌طورکلی، ورزشکاران حرفه‌ای از نظر آمادگی جسمانی تا حد زیادی در یک سطح می‌باشند و دلیل اصلی و تعیین‌کننده تفاوت در نتایج و عملکرد ورزشکاران را آمادگی ذهنی-روانی آن‌ها تعیین می‌کند، بر این اساس، روش تمرینی EFT بسیار در این مورد جای بررسی دارد. ازاین‌رو، با توجه به نتایج تحقیقات پیشین و نتایج تحقیق حاضر، این‌گونه می‌توان نتیجه گرفت که تمرین تکنیک EFT، کاهش استرس در زمان حضور در میدان تیر را به دنبال دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of EFT exercises on stress of Imam Ali Officer University students while attending shooting field

نویسندگان [English]

  • Hadi Nojavan 1
  • Abbas Shakibi Rad 2
1 M.Sc., Sports Psychology, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Assistant Professor of Sports Management, Department of Physical Education and Sports Science, Imam Ali University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The EFT technique is one of the most effective tools for better concentration and stress relief. The aim of the present study was to investigate the effect of EFT exercises on stress of Imam Ali Officer University students while attending shooting field. For this purpose, 30 student-athletes of Imam Ali University participated in this study and were randomly divided into experimental and control groups. In the pre-test phase, students completed the Stress-Anxiety-Depression Inventory (DASS-21). The experimental group practiced EFT for 8 weeks and the control group did not perform any specific exercise during this period. After 8 weeks of EFT training, both groups again completed the Stress-Anxiety-Depression Inventory (DASS-21). Analysis of research results was performed using descriptive statistics (percentage frequency, mean and standard deviation) and inferential statistics (Shapiro-Wilk test, dependent and independent t-test) with SPSS software version 24. The results showed that the experimental group had a significant difference in stress scores after eight weeks of training compared to the control group (P <0.05). In general, it can be concluded that EFT exercises have a significant positive effect on the stress of Imam Ali University students while attending the shooting field and these exercises can be used to reduce stress while attending the shooting field.
 
Long Abstract
Introduction
Competitive sports, especially at high professional levels, put a lot of stress on athletes. The method of liberating the mind, also known as EFT, is a universal tool for health and can have effective results in physical and emotional issues as well as functional problems. Military-related jobs are among the most stressful jobs. Since the possible and unexpected risks, which cause job stress, exist in military jobs more than other jobs and activities, the military experience more job stress than normal people. Although there have been many studies on job stress in the general public, there have been fewer studies on military jobs. On the other hand, different organizations, due to the type of their work structures, have stressors appropriate to their activities that they should seek to identify, improve, eliminate or reduce. Therefore, to prevent the negative effects of stress, training EFT technique is necessary to moderate the negative effects of stress and subsequently improve students' athletic performance. According to the mentioned contents, will practicing the EFT technique have an effect on reducing the stress of Imam Ali Officer University students while on the field?
Research Tools
A total of 30 students of Imam Ali University were selected by convenience sampling. Samples were randomly divided into two groups of exercise (n = 15) and control group (n = 15). Exercise group (EFT exercises) were intervened. To collect demographic information, a form containing questions related to personal information, consent form and full explanation of the research was used, and to measure the amount of stress, the short form of Depression, Anxiety and Stress Scale (Lovibond, 1995) was used. The subjects in the exercise group practiced the EFT technique for 8 weeks. Data after being collected, were entered into SPSS 24 software and descriptive statistics were used to calculate the mean, standard deviation, frequency and percentage frequency. Then Shapiro–Wilk test was used to check the normality of data distribution. For each of the hypotheses, correlated t-test was used to determine the extent of intra-group changes from pretest to posttest, and independent t-test was used to determine the effect of independent variable (EFT) on dependent variable (stress). Also, the significance level was considered 0.05.
Research Findings
The results showed that the experimental group had a significant difference in stress scores after eight weeks of training compared to the control group (P <0.05). In general, it can be concluded that EFT exercises have a significant positive effect on the stress of Imam Ali University students while attending the shooting range and these exercises can be used to reduce stress while in the shooting range.
Conclusion
In general, professional athletes are largely on the same level in terms of physical fitness, and the main and determining reason for the difference in the results and performance of athletes is determined by their mental and psychological fitness. Accordingly, the EFT training method is very much worth considering in this case. Therefore, according to the results of previous research and the results of the present study, it can be concluded that practicing EFT technique reduces stress while in the shooting range.
reference
-     Awkins, Taffy Z. (2020), “The Perceptions of Coaches, Athletic Trainers and Rehabilitation Professionals Concerning the Use of Mental Imagery Practice to Counter the Psychological Effects of Injury in Sport”. H.Ashford University, ProQuest Dissertations Publishing, 2020. 27741535.
-     Besharat, M.A., Ghahremani, M.H. (2016), “Predicting sport achievement in contact and noncontact sports in terms of sport stress coping styles”. Journal of Exercise Psychology, 1 92): 107 -115.
-     Gary Archer, R. (2018), “How to beat workplace stress”. New Scientist, 238 (3177): 3177: 16-17.
-     Jafarzadeh Baghan. Ab., peeri. M., Azarbayjani, M.A. (2020), “The Effect of 4 Weeks of Voluntary Training on Depression-Like Behavior Induced by Childhood Stress and Oxidative Stress in Rats”. Sports Life Sciences, 11 (1): 63 -81. [In Persian].
-     Kim, K.J., Chung, J.W., Park, S., & Shin, J.T. (2009), “
-     Mosavi, F., Nowzari, V., Alam. S., Zarghami, M. (2019), “The Relationship between Stress and Job Burnout on Mental Health of Staffs in Tehran Province’s Sport and Youth”. Journal of the School of Medicine, 61 (6): 1638 -1648. [In Persian].
-     Naji, A., Rahimian Boogar, I., Talepasand, S. (2018), “Effectiveness of Cognitive Readiness Training on Decision Making Skill and Shooting Performance with Moderating Effect of Competitive State Anxiety”. Journal ofPolice Medicine, 7(1):7-12. [In Persian].
-     Pensgaard, A. M., Ivarsson, A., Nilstad, A., Solstad, B. E., Steffen, K. (2018), “Psychosocial stress factors, including the relationship with the coach, and their influence on acute and overuse injury risk in elite female football players”. BMJ open sport & exercise medicine, 4(1).
-    Stapleton, P., Crighton, G., Sabot, D., O'Neill, H. M. (2020). “Reexamining the effect of emotional freedom techniques on stress biochemistry: A randomized controlled trial”. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • EFT technique
  • Anxiety
  • Shooting
  • Competitive stress
  • Aitken, A., Crawford, L. (2007), “Coping with stress: Dispositional coping and Burnout”. Plymouth, UK: Rowman and Littlefield Publishers.
  • Anshel, M. H. Sutarso, T. (2007), “Relationships between sources of acute stress and athletes’ coping style in competitive sport as a function of gender”. Journal of Psychology of Sport and Exercise, 8(1): 1-24.
  • Awkins, Taffy Z. (2020), “The Perceptions of Coaches, Athletic Trainers and Rehabilitation Professionals Concerning the Use of Mental Imagery Practice to Counter the Psychological Effects of Injury in Sport”. H.Ashford University, ProQuest Dissertations Publishing, 2020. 27741535.
  • Besharat, M.A., Ghahremani, M.H. (2016), “Predicting sport achievement in contact and noncontact sports in terms of sport stress coping styles”. Journal of Exercise Psychology, 1 92): 107 -115.
  • Boath, E., Stewart, A., Carryer, A. (2013), “Tapping for success: A pilot study to explore if emotional freedom techniques (EFT) can reduce anxiety and enhance academic performance in university students. Innovative Practice in Higher Education, 1(3): 12- 25.
  • Church, D., Piña, O., Reategui, C., Brooks, A. (2012), “Single-session reduction of the intensity of traumatic memories in abused adolescents after EFT: A randomized controlled pilot study”. Traumatology, 18(3): 73-79.
  • Clond, M. (2016), “Emotional freedom techniques for anxiety: a systematic review with meta-analysis”. The Journal of nervous and mental disease, 204(5): 388-395.
  • Gary Archer, R. (2018), “How to beat workplace stress”. New Scientist, 238 (3177): 3177: 16-17.
  • Jafarzadeh Baghan. Ab., peeri. , Azarbayjani, M.A. (2020), “The Effect of 4 Weeks of Voluntary Training on Depression-Like Behavior Induced by Childhood Stress and Oxidative Stress in Rats”. Sports Life Sciences, 11 (1): 63 -81. [In Persian].
  • Kim, K.J., Chung, J.W., Park, S., & Shin, J.T. (2009), “Psychophysiological stress response during competition between eliteand non-elite Korean junior golfers”. International Journal of Sports Medicine, 30(7): 503-508.
  • Kim, K.J., Chung, J.W., Park, S., Shin, J.T. (2009), “Psychophysiological stress response during competition between eliteand non-elite Korean junior golfers”. International Journal of Sports Medicine, 30(7): 503-508.
  • Lovibond, S. H., Lovibond, P.F. (1995), “The Structure of Negative Emotional States: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories”. Behaviour Research and Therapy, 33, 335-343.
  • Mosavi, F., Nowzari, V., Alam. S., Zarghami, M. (2019), “The Relationship between Stress and Job Burnout on Mental Health of Staffs in Tehran Province’s Sport and Youth”. Journal of the School of Medicine, 61 (6): 1638 -1648. [In Persian].
  • Naji, A., Rahimian Boogar, I., Talepasand, S. (2018), “Effectiveness of Cognitive Readiness Training on Decision Making Skill and Shooting Performance with Moderating Effect of Competitive State Anxiety”. Journal ofPolice Medicine, 7(1):7-12. [In Persian].
  • Patterson, S. L. (2016), “The effect of emotional freedom technique on stress and anxiety in nursing students: A pilot study”. Nurse education today, 40: 104-110.
  • Pensgaard, A. M., Ivarsson, A., Nilstad, A., Solstad, B. E., Steffen, K. (2018), “Psychosocial stress factors, including the relationship with the coach, and their influence on acute and overuse injury risk in elite female football players”. BMJ open sport & exercise medicine, 4(1).
  • Ramezani nezhad, R., Panahi, M. Reyhan,M. (2011), “Comparison of stress coping methods in individual athletes of Iranian national teams”. Olympics, 2 (54): 155 -169. [In Persian].
  • Rowe, J. E. (2005), “The Effects of EFT on Long-Term Psychological Symptoms”. Counseling & Clinical Psychology Journal, 2(3): 15-26.
  • Sajedi, H. (2016), “Study of the effect of exercise on stress in handball players of the selected high school team". The Second National Conference on School Psychology”. Mohaghegh Ardabili University, Faculty of Educational Sciences and Psychology, pp. 1-5. [In Persian].
  • Souter, G., Lewis, R., Serrant, L. (2018), “Men, mental health and elite sport: A narrative review”. Sports medicine-open, 4(1): 57.
  • Stapleton, P., Crighton, G., Sabot, D., O'Neill, H. M. (2020). “Reexamining the effect of emotional freedom techniques on stress biochemistry: A randomized controlled trial”. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy.