بررسی نقش سبک‌های اجتماعی شدن بر الگوپذیری کودکان از فرهنگ دیداری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 گروه آمار، دانشکده علوم، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 مدیر وزارت آموزش و پرورش

چکیده

اجتماعی شدن از کارکردهای مهم خانواده می باشد اما با توجه به سیر شتابان تغییرات و رشد تکنولوژی، شاهد پیدایش رقبای جدیدی در کنار خانواده نظیر رسانه های تصویری از جمله ماهواره هستیم که تاثیر قابل توجهی بر الگوی رفتاری کودکان دارند. هدف مطالعه حاضر، بررسی نقش سبک های اجتماعی شدن بر الگوپذیری کودکان از فرهنگ دیداری (انیمیشن و شبکه های ماهواره ای کودکان) است. این مطالعه، جزء تحقیقات نظری-کاربری و از انواع تحقیقات پیمایشی محسوب شده و با توجه به معیار زمان، مقطعی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل والدین شهرستان نقده است که حداقل دارای یک فرزند در بازه سنی بین 5 تا 7 سال می باشند. داده نموه نهایی 200 نفر می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شد. ابزار مطالعه پرسشنامه ساختار یافته بوده و داده ها با استفاده از آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیونی تحلیل گردید. یافته های تحقیق حاکی از آن است که الگوپذیری کودکان از انیمیشن با سبک استبدادی رابطه منفی و با سبک‌های دموکراتیک، فرزندسالارانه و آزاد رابطه مثبت دارد .

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the role of socialization styles on children's adoption of visual culture

نویسندگان [English]

  • Masoumeh Ghasemi 1
  • vahid carvani 2
  • naser gholizadeh 3
1 Department of Social Sciences, Faculty of Social Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran
2 Department of statistics, faculty of science, payam noor university, tehran, iran
3 Education Director
چکیده [English]

Socialization is one of the important functions of the family, but given the rapid pace of changes and technological growth, we are witnessing the emergence of new competitors alongside the family, such as visual media, including satellite, which have a significant impact on children's behavioral patterns.

The present study was conducted to investigate the role of socialization styles on children's role modeling of visual culture (here, animation and children's satellite networks). To investigate the aforementioned relationship, Albert Bandura's theories of socialization styles and social learning were used. For this purpose, 200 parents of Naqadeh County who have at least one child between the ages of 5 and 12 were selected using a multi-stage cluster sampling method and filled out a researcher-made questionnaire. The research method was a survey, and Pearson and regression tests were used to analyze the findings.

The research findings indicate that children's role modeling of animation has a negative relationship with the authoritarian style and a positive relationship with the democratic, filial, and free styles.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: socialization
  • role modeling
  • authoritarian style
  • democratic style
  • filial style
  • free style