مطالعه ی کیفی تجارب دختران دانشگاهی از احساس غربت با تاکید بر سبک زندگی خوابگاهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 ..

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر واکاوی تجربه ی زیسته ی دانشجویان دختر از احساس غربت و نحوه ی سازگاری آنان با این احساس می باشد. در پژوهش حاضر از روش کیفی و رویکرد پدیدار شناسی استفاده شده است. مشارکت کنندگان این پژوهش دانشجویان غیر بومی ساکن خوابگاه دانشگاه تبریز بوده است. روش نمونه گیری، از نوع نمونه نظری بوده که با لحاظ استراتژی حداکثر تنوع با دانشجویان غیربومی ساکن خوابگاه دانشگاه تبریز مصاحبه ی عمیق انجام شده است. داده های پژوهش حاضر با استفاده از تکنیک مصاحبه گردآوری شد. یافته های مصاحبه در سه مرحله باز، محوری و گزینشی کدگذاری گردید. در تحقیق حاضر جهت اعتباریابی یافته های مصاحبه از تکنیک های خودبازبینی محقق و کنترل اعضا استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که عامل هسته ای در سازگاری با احساس غربت، دستیابی به تحصیلات عالی می باشد. همچنین بر اساس تجربه ی زیسته ی دانشجویان، خصوصیات شخصیتی، احساس مسئولیت، کسب تجربه و استقلال عمل، نقش هم اتاقی ها، تجانس فرهنگی، تأمین شدن هزینه های زندگی و حمایت مالی، گذر زمان و امکانات بالای محیط زندگی بیشترین نقش را در انطباق و سازگاری دانشجویان با احساس غربت ایفا می کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Qualitative Study of College Girls' Experiences of Homesickness With Emphasis on Dormitory Lifestyle

نویسندگان [English]

  • ALI boudaghi 1
  • akram sameh nasayeh 2
1 Assistant Professor of Sociology, Department of Social Sciences, Faculty of Economics and Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 ...
چکیده [English]

the aim of present investigation is to study experiences of girl students in the field and their strategies to cope with the problem. In the present study, the qualitative method and phenomenological approach have been used. The participants of this study were non-native students living in the dormitory of Tabriz University. The sampling method was theoretical sampling that in terms of maximum diversity strategy with non-native students living in dormitories of Tabriz universities in-depth interviews The data of the present study were collected using the interview technique. Findings The interview was coded in three stages: open, axial and selective. In the present study, researcher self-review and member control techniques were used to validate the interview findings.

Findings of present study indicated that the core Category of adaptation with homesickness is achieving higher educations. It was also observed that according to experience of student life, personality traits, responsibility taking, independency, gaining experience, providing living costs, financial support, accordance with time and higher facilities of living environment, have the most influence in adaptability and compatibility of students with sense of homesickness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Qualitative Method
  • Phenomenological Approach
  • Adaptability with Sense of Homesickness
  • Dormitory Lifestyle