تاثیر تبلیغات غذایی رسانه‌ای بر مصرف غذای غیرخانگی در بین شهروندان تبریز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

تحقیق حاضر با هدف تاثیر استفاده از تبلیغات غذایی رسانه‌ای بر میزان مصرف غذاهای غیرخانگی و با استفاده از روش پیمایش (توصیفی- همبستگی) انجام شده است. از نظریه‌های رابرت مرتون، پل لازار سفیلد و گربنر نظریه تولید خانوار و نظریه بوردیو و دلورمیر استفاده گردید. جامعه آماری شامل تمامی شهروندان بالای 15 سال شهر تبریز بوده که 409 نفر به شیوۀ نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی براساس مناطق ده‌گانه شهر تبریز انتخاب شده‌اند. داده‌ها نیز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری گردید. اعتبار پرسشنامه به روش اعتبار صوری و پایایی آن نیز با استفاده از آماره آلفای کرونباخ، مورد تایید قرار گرفت. مطابق نتایج میانگین مصرف غذاهای غیرخانگی برابر با 48/1 بار در یک ماه اخیر بود و میزان تبلیغات غذایی رسانه‌ای برابر با 8/47 درصد و و مشغله کاری آنان نیز برابر با 4/47 درصد بود. براساس نتایج آزمون همبستگی پیرسون، ارتباط معنادار بین میزان مصرف غذاهای غیرخانگی با متغیرهای؛ استفاده از تبلیغات غذایی رسانه‌ای (بصورت مثبت) و مشغله کاری (بصورت مثبت) تأیید شده است (درسطح معناداری زیر 05/0 و شدت رابطه نیز بصورت ضعیف). همچنین طبق آزمون t-test میانگین مصرف غذاهای غیرخانگی براساس منطقه سکونت (به نفع مناطق برخوردار) به شکل معناداری متفاوت بوده است. براساس نتایج حاصل از برازش مدل مسیر، در بین سه متغیر دارای تأثیرات معنادار، منطقه سکونت (بصورت مستقیم و غیرمستقیم) به عنوان موثرترین شناسایی شده و استفاده از تبلیغات غذایی رسانه‌ایو مشغله کاری به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‏اند. متغیرهای مستقل تحقیق حدود 13 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کرده‏اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

the impact of Food-related Media Advertising on Food Consumed Away from Home among Tabriz Citizens

نویسنده [English]

  • Ebrahim Mohammadpour
PhD student of Sociology at Tabriz University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Present study aimed at investigating the impact of food-related media advertising on food consumed away from home, taking the moderating effects of time-intensive working condition and residence place as background variables, by the use of survey (Descriptive correlation) method the theories of Robert Merton, Paul Lazar Sefild and Grebner, the theory of household production and Bourdieu and Delourmir were used. Study population includes all 15 years and over population of Tabriz city, whom 409 of them are selected as the sample by the use of stratified sampling technique according to 10 urban zones of the Tabriz city. Data were collected using a researcher-made questionnaire. The validity and reliability of the questionnaire were confirmed by Cronbach's alpha statistic, which was acceptable. According to the results, the average Food Consumed Away from Home was 1.48 times in the last month and respondents' use of media food advertising was 47.8% and their occupation was 47.4%. Based on Pearson correlation test results, Findings are indicative of significant relationship between foods consumed away from home and food-related media advertising (positively) and time-intensive working condition (positively and Significantly lower than 0.05 and relationship severity weak). Furthermore T-test, foods consumed away from home was significantly higher in affluent parts of the city, comparing to disadvantaged parts. According to fitted path model, among three independent variables which shown significant effects, residence place identified (Directly and indirectly) as the most important factor, and food-related media advertising and time-intensive working condition come next in this regard. Independent variables could explain around 13 percent of variations in foods consumed away from home.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Food away from home
  • food-related media advertising
  • time-intensive working condition
  • residence place