بررسی عوامل مؤثر بر سبک زندگی اقتصادی اصناف و عدم تمایل به پرداخت عوارض: مطالعه‌ای از دیدگاه کارکنان و اصناف شهرداری منطقه‌ ۸ کلانشهر تبریز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

چکیده

سبک زندگی برجسته کردن تمایزهای رفتاری افراد در گروه‌ها یا جامعه می‌باشد. از طرفی وصول عوارض از شهروندان در قبال خدماتی که از شهرداری دریافت می‌کنند؛ از منابع درآمدی پایدار شهرداری‌ها محسوب می‌شود. لذا هدف پژوهش حاضر، مطالعه‌ی دلایل عدم تمایل اصناف به پرداخت عوارض شهرداری از دیدگاه کارکنان و اصناف است. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ زمانی، مقطعی و از نظر گردآوری داده‌ها، یک بررسی پیمایشی میدانی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش‌نامه محقق ساخته است که اعتبار آن از طریق اعتبار صوری و توسط متخصصان امر و پایایی آن از آلفای کرونباخ محاسبه و تأیید شد. جامعه‌ی آماری، کارشناسان شهرداری (۳۷ نفر) با گزینش هدفمند و اصناف مراجعه کننده به شهرداری منطقه‌ی ۸ (۱۴۱۸۶ نفر) می‌باشد که با استفاده از فرمول کوکران، ۳۷۴ نفر از اصناف به ‌صورت نمونه‌ی آماری در دسترس گزینش شدند. طبق ضریب بتای حاصل از نتایج تحقیق، متغیرهای میزان استفاده از رسانه‌های جمعی (۲۷۷/۰-)، صدور و توزیع فیش عوارض (۲۲۰/۰-)، رضایتمندی (۱۷۲/۰-)، قدرت بازدارندگی و ضمانت اجرایی (۱۵۰/۰-)، فرهنگ‌سازی و تبلیغات مناسب رسانه‌ای (۱۳۴/۰-) و قانون‌گرایی (۱۲۵/۰) بر عدم تمایل اصناف به پرداخت عوارض مؤثر است؛ اما تأثیر متغیر اعتماد نهادی بر متغیر وابسته معنی‌دار نشد. با توجه ‌به نتایج آزمون همبستگی پیرسون، می‌توان گفت بین عدم تمایل اصناف به پرداخت عوارض و فرهنگ‌سازی و تبلیغات مناسب رسانه‌ای رابطه معنادار و منفی وجود دارد. بدین معنی که با بالا رفتن فرهنگ‌ سازی و تبلیغات مناسب رسانه‌ای، عدم تمایل اصناف به پرداخت عوارض پایین می‌آید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Factors Influencing the Economic Lifestyle of Guilds and Their Reluctance to Pay Municipal Fees: A Study from the Perspective of Employees and Guilds in District 8 of Tabriz Metropolis

نویسندگان [English]

  • Hassan Ahmadzadeh 1
  • Hossein Maleki 2
1 Associate Professor, Department of Geography and Urban Planning, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
2 Master's degree graduate in Social Communications, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

The lifestyle highlights the behavioral distinctions among individuals within groups or society. On the other hand, the collection of fees from citizens in exchange for services received from municipalities is considered a stable source of income for local governments. Therefore, the aim of the current study is to examine the reasons behind the reluctance of businesses to pay municipal fees from the perspective of employees and businesses. This research is applied in nature, cross-sectional in terms of time, and employs a field survey method for data collection. The data collection tool is a researcher-designed questionnaire, the validity of which was confirmed through face validity by specialists in the field, and its reliability was assessed and verified using Cronbach's alpha.

The statistical population comprises municipal experts (37 individuals) selected through purposeful sampling and businesses visiting the municipality of District 8 (14,186 individuals). Using Cochran's formula, 374 businesses were selected as an accessible sample. According to the beta coefficients obtained from the research results, the variables influencing the reluctance of businesses to pay fees include: media use (β = -0.277), issuance and distribution of fee bills (β = -0.220), satisfaction (β = -0.172), deterrent power and enforcement guarantees (β = -0.150), effective media culture and advertising (β = -0.134), and adherence to the law (β = -0.125). However, the impact of institutional trust on the dependent variable was not found to be significant.

Based on the results of the Pearson correlation test, it can be said that there is a significant negative relationship between the reluctance of businesses to pay fees and effective media culture and advertising. This means that as media culture and effective advertising increase, the reluctance of businesses to pay fees decreases.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Businesses
  • Fees
  • Internal Factors
  • External Factors
  • Municipality
  • Tabriz Metropolis

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 01 تیر 1403
  • تاریخ دریافت: 05 اسفند 1403
  • تاریخ بازنگری: 06 اسفند 1403
  • تاریخ پذیرش: 06 اسفند 1403