مطالعه جامعه‌شناختی سبک زندگی اسلامی- دینی: به مثابه بنیان‌های بیانیه گام دوم انقلاب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی

2 استادیار گروه حقوق، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 دکتری علوم سیاسی-روابط بین الملل mojtabaardabili95@gmail.com

4 دانشجوی دکترای جامعه شناسی فرهنگی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران

10.22034/sls.2025.66132.1500

چکیده

بیانیه گام دوم انقلاب، باهدف ترسیم محورهای توسعه، تحول و شکوفایی فرهنگی-اجتماعی جامعه ایرانی تنظیم‌شده که پایه آن متکی به تمدن اسلامی، مبانی مکاتب دینی-اسلامی،هویت فرهنگی-دینی، حکمرانی فرهنگی و تکیه‌بر الگوهای سبک زندگی دینی(حکمرانی اسلامی-دینی) است. سبک زندگی دینی به معنای زیست دینی، مشارکت مذهبی، داشتن الگو و معیارهای مبتنی برجهان بینی الهی است که افراد آن را اتخاذ می‌کنند، این سبک زنگی مبتنی دو مؤلفه بایدها (امربه‌معروف) و نبایدها (نهی از منکر) استوار است. در بیانیه گام دوم انقلاب یکی از محورهای مهم تقویت شاخص‌های سبک زندگی دینی توجه به سیاست‌گذاری اجتماعی، فرهنگی، روانی و اقتصادی با فهم شرایط، ساختار و بنیان‌های مؤثر بر آن است. روش تحقیق مبتنی بر مرور سامانمند پژوهش‌ها در فاصله زمانی 1379 الی 1401 از جامعه آماری 57 پژوهش جمع‌آوری‌شده؛ به روش غیر احتمالی 37 سند به رعایت ملاک ورود و خروج گزینش و تحلیل شدند. به‌طورکلی نتایج پژوهش گویای آن است که سرمایه فرهنگی-هنجاری، منابع مرجع دینی، سبک زیست مدرن، میزان دانش و تحصیلات فرهنگی، هویت فرهنگی، دین‌داری نهاد خانواده، میزان دوستان مذهبی-دینی، رسانه‌های اجتماعی (عوامل فرهنگی)؛ ناکامی اجتماعی، تعلق به هویت قومی، جامعه‌پذیری دینی، کنترل اجتماعی مبتنی بر دین و آرمان اخلاقی، نوگرایی اجتماعی، انسجام اجتماعی خانواده، اعتماد اجتماعی خانوادگی(عوامل اجتماعی)؛ مصرف‌گرایی-رفتار متظاهرانه، محرومیت اقتصادی-مالی؛ کیفیت زندگی، پایگاه اجتماعی- اقتصادی و طبقه زیستی فرد (عوامل اقتصادی)؛ بیگانگی اجتماعی-روانی، رضایت اجتماعی از زندگی، احساس بی‌عدالتی و تبعیض، احساس امنیت اجتماعی-روانی (عوامل روانی) در گرایش به سبک زندگی دینی تأثیرگذار بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A sociological study of Islamic-religious lifestyle: As the Foundations of the Second Step of the Revolution Manifesto

نویسندگان [English]

  • Taha ashayeri 1
  • seyfollah modabber chaharborj 2
  • mojtaba shoae ardabili 3
  • tahereh jahanparvar 4
1 Assistant professor, University of Mohaghegh Ardabili,ardabil, Iran
2 Department of Law, Faculty of Literature and Humanities, University of Mohaghegh Ardabili
3 PhD in Political Science-International Relations mojtabaardabili95@gmail.com
4 PhD student in Cultural Sociology, Faculty of Social Sciences, Islamic Azad University, Tehran Branch
چکیده [English]

The statement of the second step of the revolution, with the aim of delineating the axes of development, evolution and socio-cultural prosperity of the Iranian society, which is based on Islamic civilization, the foundations of religious-Islamic schools, cultural-religious identity, cultural governance and relying on religious lifestyle models (Islamic-religious governance). Religious life style means religious life, religious participation, having a model and criteria based on the vision of God that people adopt. In the statement of the second step of the revolution, one of the important axes of strengthening the indicators of religious lifestyle is to pay attention to social, cultural, psychological and economic policies by understanding the conditions, structure and foundations affecting it.The research method is based on a systematic review of the researches in the period from 1379 to 1401 from the statistical population of 57 researches collected; In a non-probabilistic way, 37 documents were selected and analyzed in accordance with the entry and exit criteria.In general, the results of the research show that cultural-normative capital, religious reference sources, modern lifestyle, the level of cultural knowledge and education, cultural identity, the religiosity of the family institution, the amount of religious-religious friends, social media (cultural factors); Social failure, belonging to ethnic identity, religious socialization, social control based on religion and moral ideals, social modernization, family social cohesion, family social trust (social factors); Consumerism - ostentatious behavior, economic-financial deprivation; quality of life, socio-economic base and biological class of the person (economic factors); Socio-psychological alienation, social satisfaction with life, feeling of injustice and discrimination, feeling of social-psychological security (psychological factors) have been influential in religious lifestyle

کلیدواژه‌ها [English]

  • Statement of the second step of the Islamic revolution
  • religious lifestyle
  • religious socialization
  • Islamic-cultural governance
  • Islamic teachings

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 11 اسفند 1403
  • تاریخ دریافت: 09 اسفند 1403
  • تاریخ بازنگری: 10 اسفند 1403
  • تاریخ پذیرش: 11 اسفند 1403
  • تاریخ انتشار: 11 اسفند 1403