رابطه شبکه های اجتماعی مجازی و مصرف‌گرایی با سبک پوشش دانش‌آموزان (مورد مطالعه: دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان ماهشهر)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 جامعه شناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران

2 گروه علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران

3 گروه روان شناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

10.22034/sls.2018.19633

چکیده

امروزه تحت تأثیر عصرمدرن و دسترسی آسان و جهانی به فناوری‌های جدید ارتباطی، در نگرش سنتی نسبت به سبک پوشش تغییراتی رخ داده است. بنابراین هدف اصلی این مقاله بررسی رابطه استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی و مصرف‌گرایی با سبک پوشش دانش‌آموزان دختر می‌باشد. دیدگاه‌های نظری وبلن، زیمل، بودریار، کاستلز، مک‌لوهان و گربنر در چارچوب نظری استفاده شده است.
این تحقیق از نوع کمی و پیمایشی با ابزار پرسشنامه محقق‌ساخته بوده است. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دختر متوسطه مدارس دولتی و غیردولتی شهرستان ماهشهر به تعداد 100012 نفر می‌باشد که ازطریق فرمول نمونه‌گیری کوکران 400 نفر به عنوان نمونه تعیین و با استفاده از روش طبقه‌ای متناسب با حجم انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ضریب پایایی از طریق محاسبه روش آلفای کرونباخ برای مفاهیم سبک پوشش 0.70و مصرف‌گرایی 93/0 برآورد شده است. میانگین متغیرهای اصلی تحقیق شامل سبک پوشش03/40، مدت استفاده از شبکه‌های اجتماعی 12/4، میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی 16/6 و مصرف‌گرایی 56/76 به‌دست آمده است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان می‌دهند بین مدت‌زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و سبک پوشش از یکسو، بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و سبک پوشش از سوی دیگر، و نهایتا بین مصرف-گرایی و سبک پوشش رابطه مستقیم، مثبت و معنی‌داری وجود دارد.همچنین،نتایج تحلیل رگرسیونی، اثر متغیر مصرفگرایی را با 316/0درصد به عنوان تنها متغیر پذیرفته شده و تأثیرگذار بر سبک پوشش نشان می‌دهد. درنهایت از طریق آزمون T رابطه معنادار بین متغیر مقطع تحصیلی و سبک پوشش تأیید شد و بین متغیر نوع مدرسه و سبک پوشش رابطه معناداری وجود نداشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship of virtual social networks and consumerism with students clothes style: (Case Study: High School girl Students in Mahshar City)

نویسندگان [English]

  • zahra shirazi 1
  • katim rezadoost 2
  • seyed esmaeil hashemi sheikh shabani 3
1 Sociology Department, Chamran martyr of ahvaz university, Ahvaz, Iran
2 Sociology Department, Chamran martyr of ahvaz university, Ahvaz, Iran
3 Industrial Psychology Department, Chamran martyr of ahvaz university, Ahvaz, Iran
چکیده [English]

Consumerism is a feature of western lifestyles that has emerged since the industrial revolution. Consumerism has become a global phenomenon under the influence of the process of globalization and the global media. On the other hand, considering that the concern of higab and covering is inherent and is emphasized in all divine religions, especially islam, and in fact it is considered a divine command, it can be seen that in the society, some girls do not observe the appropriate dress of the society, which is related to the entry into the modern era and easy and universal access to new communication technologies. Therefore, the main purpose of this article is to investigate the relationship between virtual social networks and consumerism with the clothing style of female students in the statistical population.
This research is a quantitative and survey type and a questionnaire technique has been used to collect deta. The statistical society of the study includes all female high school students in public and non-public schools in mahshahr. Through the Cochran sampling formula, 400 people were determined as the sample size. They were randomly selected and examined using the stratified method according to the volume. Overall, the results of statistical activity, using pearson correlation coefficient, the significant relationship between the variables of duration of use virtual networks, the use of virtual networks, the use of virtual networks and consumerism with the style of coverage has been confirmed. Also, the results of stepwise regression analysis show the effect of the consumerism variable with 0/316% as the only accepted variable and affect the coverage style.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cover style
  • Consumerism
  • Social Networks
  • تاریخ دریافت: 08 آذر 1399
  • تاریخ بازنگری: 04 بهمن 1399
  • تاریخ پذیرش: 13 تیر 1399
  • تاریخ انتشار: 01 اسفند 1396