بررسی تعیین کننده‌های سرمایه ای مسئولیت پذیری سلامت (مطالعه موردی دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر شیراز)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 فارغ التحصیل/دانشگاه تهران

2 عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی/دانشگاه تهران

10.22034/sls.2015.19634

چکیده

میزان مسئولیت پذیری سلامت نوجوانان و جوانان نقش بسزایی در تعیین وضعیت سلامت آن‌ها در دوره‌های آتی زندگی آن‌ها دارد. امروزه، سرمایه‌ها به عنوان دارایی‌های افراد فراتر از داشته‌های اقتصادی است. سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی در کنار سرمایه اقتصادی نقش عمده‌ای را در رفتارهای اجتماعی افراد بازی می‌کند. هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیر سرمایه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دانش آموزان بر میزان مسئولیت پذیری سلامت آنها می‌باشد. چارچوب نظری به کار گرفته در تحقیق حاضر، ترکیبی از نظریه سرمایه بوردیو و سبک زندگی گیدنز است. جامعه آماری، دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر شیراز است و نمونه آماری 391 نفری پسر و دختر با استفاده از فرمول کوکران مورد بررسی قرار گرفته است. روش نمونه گیری، روش طبقه‌ای چند مرحله‌ای بوده است با استفاده از آمار آموزش و پرورش شیراز اعمال شده است. نتایج تحقیق نشان داده است که به طور کلی میزان مسئولیت پذیری سلامت دانش آموزان نامناسب است. میزان مسئولیت پذیری سلامت دانش آموزان به لحاظ جنسیت، وضع تحصیلی و تجربه بیماری خاص تفاوت معناداری ندارد. سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی به صورت مستقیم و سرمایه اقتصادی به صورت غیرمستقیم و به واسطه سرمایه فرهنگی، بر میزان مسئولیت پذیری سلامت تاثیر مثبت دارند. به طور کلی تحقیق حاضر، اهمیت سرمایه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در تبیین مسئولیت پذیری سلامت دانش آموزان نشان می دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

بررسی تعیین کننده‌های سرمایه ای مسئولیت پذیری سلامت (مطالعه موردی دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر شیراز)