مطالعه جامعه شناختی تصویر ذهنی مطلوب و عوامل مرتبط با آن در بین مشتریان (مورد مطالعه کرمانشاه)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام آبادغرب، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام آبادغرب، ایران

2 دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد اسلام آبادغرب، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام آبادغرب، کرمانشاه، ایران.

10.22034/sls.2020.19642

چکیده

تصویر ذهنی مطلوب آمیخته کلی از تمامی مؤلفه هایی ذهنی است که مصرف کنندگان با توجه به خواست ها و نیازهای خاص و منحصر به فرد خود، در یک کالا می بینند. هدف این پژوهش مطالعه جامعه شناختی تصویر ذهنی مطلوب و عوامل مرتبط با آن در بین مشتریان شهر کرمانشاه می باشد. مبانی نظری این مطالعه برگرفته از رویکردهای پوزیتیویستی با تأکید بر جامعه شناختی شهری و بازار مانند دیدگاه های زیمل، بوردیو، وبلن و بودریار است. تحقیق حاضر از لحاظ رویکردی؛ کمی و از نظر راهبردی و گردآوری داده ها، همبستگی و توصیف از نوع پیمایشی است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته، جامعه آماری شهروندان بالای 18 سال شهر کرمانشاه به تعداد 1952434 نفر در سال 96 می باشد. حجم نمونه با فرمول کوکران 384 نفر به دست آمد و با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای پردازش داده ها، از نرم افزار SPSS استفاده گردید. تحلیل داده ها نشان می دهد که بین دو سازه طبقه اجتماعی افراد و تبلیغات رسانه ای در قالب دو بعد رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی با تصویر ذهنی مطلوب برای مشتریان رابطه وجود دارد. بین تصویر ذهنی مطلوب و متغیرهای تبلیغات رسانه ای (239/0=r)، رسانه های جمعی(256/0=r)، شبکه های اجتماعی(217/0=r) و طبقه اجتماعی(491/0=r) وجود دارد. نتایج ضریب رگرسیونی نشان می دهد که دو متغیر طبقه اجتماعی(473/0Beta=) و تبلیغات رسانه ای(205/0Beta=) وارد معادله شده و در مجموع 326/0 از واریانس متغیر وابسته را تبیین و توضیح کرده اند(326/0=R²).

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Sociological Study of Desired Mental Image and its Related Factors among Customers (Kermanshah Case Study)

نویسندگان [English]

  • maliheh shahbaxzi 1
  • ali moradi 2
1 Department of Sociology, Eslam Abad-E-Gharb Branch, Islamic Azad University, Eslam Abad-E-Gharb, Kermanshah, Iran.
2 Associated Professor of Sociology, Eslam Abad-E-Gharb Branch, Islamic Azad University, Eslam Abad-E-Gharb, Kermanshah, Iran. ORCID: 0000-0002-1644-463X
چکیده [English]

A desirable mental image is a general blend of all the mental components that consumers see in a commodity according to their specific wants and needs. The purpose of this study was to study the sociological desirable mental image and its related factors among Kermanshah customers. The theoretical foundations of this study are derived from positivist approaches with emphasis on urban sociology and markets such as Simmel, Bourdieu, Veblen and Baudrillard. The present study is a quantitative approach and in terms of strategy and data collection, correlation and descriptive survey method. The data gathering tool is a researcher-made questionnaire. The statistical population of the population is 1824 people in Kermanshah city in the year 1952434. The sample size was 384 people with Cochran formula and were selected by multistage cluster sampling. SPSS software was used for data processing. Data analysis shows that there is a relationship between the two social class structures of media and media advertising in the form of two dimensions of mass media and social networks with a favorable mental image for customers. There were significant differences between favorable subjective image and media advertising variables (r = 0.223), mass media (r = 0.225), social networks (r = 0.221) and social class (r = 0.491). The results of regression coefficient show that two variables of social class (Beta = 0.473) and media advertising (Beta = 0.205) entered into the equation and explained and explained 0.326 of the dependent variable variance (0.326).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Desirable mental image
  • Goods’ brand
  • Being According to fashion
  • Advertising
  • Recreation and Entertainment
  • تاریخ دریافت: 24 بهمن 1398
  • تاریخ بازنگری: 19 تیر 1399
  • تاریخ پذیرش: 15 بهمن 1398
  • تاریخ انتشار: 01 اسفند 1398