بررسی رابطه بین آنومی و نگرش به وجود فساد اخلاقی در فضای مجازی در بین شهروندان یزدی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضوهیات علمی/دانشگاه یزد

2 گروه جامعه شناسی دانشگاه یزد، یزد، ایران

10.22034/sls.2020.19644

چکیده

هدف پژوهش بررسی رابطه بین آنومی و نگرش به سبک زندگی نامناسب در فضای مجازی در بین شهروندان یزدی است. این پژوهش از نظر روش اجرا پیمایشی و از نظر زمانی مقطعی و از نوع توصیفی است. جامعه آماری 411051 نفر از شهروندان یزدی بوده‌اند که با استفاده از فرمول کوکران نمونه‌ای 384 نفری به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای سه مرحله‌ای مورد بررسی قرار گرفته‌اند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بوده، که اعتبار آن از طریق صوری و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ بدست آمده است. یافته‌های نشان دادکه بیشترین نوع استفاده از فضای مجازی به ترتیب مربوط به برنامه اینستاگرام(85/2)، تلگرام(13/2)، واتس آپ(89/1) و وب‌سایت‌ها(07/1) و کمترین میزان استفاده از این فضا به ترتیب مربوط به برنامه سروش(02/0)، ویچت(04/0) و لاین(08/0) می‌باشد. میزان نگرش به سبک زندگی نامناسب در فضای مجازی در بین شهروندان یزدی در سطح متوسطی(93/35) قرار دارد و بین‌ آنومی اجتماعی و مجازی با نگرش به سبک زندگی نامناسب در فضای مجازی رابطه مثبت و معنی‌داری(0001/0) وجود دارد. همچنین تحلیل رگرسیونی نشان داد که 32 درصد از واریانس نگرش به سبک زندگی نامناسب در فضای مجازی توسط متغیر آنومی در فضای تبیین می‌شود. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی یکی از اصلی ترین عوامل تغییرات ساختاری جوامع، شبکه‌های اجتماعی مجازی هستند، که موجب تغییر سریع ساختار‌های اجتماعی می‌شوند و این امر با وحود آنومی در فضای مجازی و اجتماعی می‌تواند آسیب زا باشد. که با آموزش‌های کاربردی می‌توان نقش سازنده‌ای در تغییر آن داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Investigation of the Relationship between Anomie and the Attitude toward Moral Corruption in Cyberspace among Yazd Citizens

نویسندگان [English]

  • hadi akbari 2
  • meysam gholami 2
1
2 Department of Sociology, Yazd University, Yazd, Iran
چکیده [English]

New communication technologies have played a very important role in changing people's lifestyles, a wide range of media and virtual networks have been able to change people's lifestyles, and completely overshadow people's views. The purpose of this study is to investigate the relationship between anomie and attitudes toward inappropriate lifestyle in cyberspace among Yazdi citizens. This research is a survey in terms of method and cross-sectional and descriptive in terms of time. The statistical population was 411051 Yazdi citizens who were examined using Cochran's formula of 384 samples by three-stage cluster sampling. . The research tool was a researcher-made questionnaire, the validity of which was obtained through formal and its reliability was obtained through Cronbach's alpha. Findings showed that the most types of cyberspace use are related to Instagram (2.85), Telegram (2.13), WhatsApp (1.89) and websites (1.07), respectively, and the lowest use of this The space is related to Soroush (0.02), WeChat (0.04) and Line (0.08), respectively. . The level of attitude towards inappropriate lifestyle in cyberspace is moderate among Yazdi citizens (35.93) and the relationship between social and virtual anomie and attitude towards inappropriate lifestyle in cyberspace has a positive and significant relationship (0.0001). Regression analysis also showed that 32% of the variance of inappropriate lifestyle attitudes in cyberspace is explained by the anomie variable in space. It seems that in the current situation, one of the main factors in the structural changes of societies are virtual social networks, which cause a rapid change in social structures, and this can be harmed by the anomie in cyberspace and social space. Be fertile. With practical training, we can play a constructive role in changing it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • virtual anomie
  • anomaly
  • cyberspace
  • life style
  • تاریخ دریافت: 09 آبان 1399
  • تاریخ بازنگری: 08 دی 1399
  • تاریخ پذیرش: 05 اردیبهشت 1399
  • تاریخ انتشار: 01 شهریور 1399