نقش توانمندسازی در تبیین توسعه پایدار (مورد مطالعه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه تبریز

10.22034/sls.2020.19646

چکیده

توسعه پایدار جریانی پیچیده و چندبعدی بوده و در برگیرنده عرصه‌های زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی، و سیاسی است، به نحوی که این ابعاد با یکدیگر در تعامل و ارتباط متقابل هستند. عوامل متعددی در فراگرد توسعه پایدار نقش آفرینی کرده و قادرند جریان توسعه را تحت تاثیر قرار داده، دستیابی به آن را تسهیل و تسریع نمایند. اعتقاد بر این است که توانمندسازی جامعه از جمله محورهای اصلی توسعه پایدار به شمار می روند. از این رو، تحقیق حاضر درصدد ارزیابی و تحلیل اثرات توانمندسازی اعضاء جامعه بر تسهیل در دستیابی به توسعه پایدار می باشد. این پژوهش از نظر استراتژی، مطالعه موردی، از نظر فلسفه، اثبات گرا، و از نظر رویکرد، تبیینی (علت-معلولی) است. مدل عملیاتی پژوهش بر اساس مطالعات پیشین در داخل و خارج از کشور بنا شده است. داده‌های پژوهش از طریق پرسشنامه جمع‌آوری و با استفاده از تحلیل همبستگی و مدل معادلات ساختاری، با به کارگیری نرم‌افزارهای SPSS وLISREL آزمون شد. جامعه آماری پژوهش شامل 17853 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران می باشد که در در سال 1397 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بوده‌اند. به منظور گردآوری داده‌ها، از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی، از 450 دانشجوی تحصیلات تکمیلی نظرسنجی به عمل آمد است. بر مبنای تجزیه و تحلیل مسیر انجام شده، مشخص شد که توانمندسازی اعضاء جامعه از منظر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، و روانشناختی در دستیابی به توسعه پایدار از جنبه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، و زیست محیطی نقش آفرینی می کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of Empowerment in determining sustainable development (Case study: Higher education students in University of Tehran)

نویسنده [English]

  • Leila Nasrolahi Vosta
University of Tabriz
چکیده [English]

Sustainable development is a complicated and multi-dimension mainstream containing economic, political, social and environmental aspects, interacting each others. Various factors can play significant role in the sustainable development process and facilitate as well as accelerate the development achievement. It is believed that society empowerment is a major factor in the sustainable development. This study aims to evaluate and analyze the influence of empowerment on the process of sustainable development. This study is survey in terms of strategy, mono-method in terms of method, and descriptive in terms of approach. Operational model was originated from a comprehensive lieterature review. Data was collected through a questionnaire and analyzed by correlation analysis and structural equation modeling, using SPSS 22 and LISREL 8.54. Statistical population was higher education students in the University of Tehran. To collect data, stratified sampling was employed to survey 450 higher education students. According to the results of path analysis, it was revealed that society empowerment can accelerate sustainable development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sustainable development
  • Empowerment
  • Higher education
  • University of Tehran
  • تاریخ دریافت: 03 آبان 1399
  • تاریخ بازنگری: 22 آذر 1399
  • تاریخ پذیرش: 11 اردیبهشت 1399
  • تاریخ انتشار: 01 شهریور 1399