جامعه شناسی احساسات و رفتارهای نشاط بخش مبتنی بر پاداش روش ترکیبی در بین شهروندان شهر مشهد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

پژوهشگر مسئل اجتماعی و مدرس دانشگاه

10.22034/sls.2019.19679

چکیده

نشاط بخشی رفتاراحساسی مثبتی است که فرد از ابراز آن پاداش میگیرد.این پژوهش در جهت رویکرد احساسات اجتماعی ترنر مبتنی بر روش ترکیبی(کیفی- کمی- فضایی)به مطالعه رفتارهای نشاط بخش پرداخته است.جامعه مورد مطالعه شهروندان بالای 18 سال مناطق شهری مشهد بوده که متناسب با نمونه گیری(موردی نوعی، تصادفی ساده متناسب با حجم هر منطقه و مکانی-نقطه ای)مشارکت کنندگان و پاسخگویان انتخاب شده اند.ابزار(مصاحبه‌ نیمه عمیق،پرسشنامه مصاحبه ای و ترسیم نقشه)بوده و جمع‌آوری یافته ها مبتنی بر تحلیل مضامین،توصیف، تبیین و تحلیل فضایی صورت گرفته است.در این پژوهش مصاحبه با مشارکت کنندگانی که در محافل صمیمی به ابراز نشاط بخشی پرداخته اند اطلاعات متنی و کیفی جمع آوری شده است؛ سپس با انجام کدگزاری مقوله ها،مولفه ها و سوالات پرسشنامه محقق ساخته تدوین شده است.میزان آلفای پرسشنامه برابر با 78/0 بدست آمده است.نتایج بخش کیفی این است که مقوله محوری پاداش ها برای بهره مندی از تشویق،تایید کردن،حس خوشایند و موفقیت در راستای بیان احساسات و مبادله عواطف شکل می گیرد.در بخش کمی،میانگین متوسط روبه بالای انواع پاداش ها در سطح مناطق شهری بدست آمده و براساس تحلیل فضایی واحد تحلیل خانوارهایی بوده اند که در مناطق کم برخوردار شهری کمتر پاداش دریافت کرده اند و مناطق برخوردار از امکانات بیشترین پاداش دریافت شده است.نتایج خوشه بندی پاداش های نشاط بخش به دو خوشه تقسیم شده که مناطق هر خوشه باحفظ همجواری مکانی به این اشاره می کند که خوشه اول نسبت به خوشه دوم از نظر دریافت پاداش های نشاط بخش از میانگین کمتر از حد متوسط بر خوردار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Sociology of Emotions and reward-based promoter happiness behaviors A mixed-methodof among citizens of urban areas of Mashhad

چکیده [English]

Promoter happiness is the positive sensory behavior that one receives from being rewarded.This study investigates the promoter happiness behaviors of Turner's social emotion approach based on Mixed Methode (qualitative-quantitative-spatial).The study population consisted of citizens over 18 years old in Mashhad urban areas who were selected according to sampling (case type, simple random according to the size of each area and point-location) participants and respondents. The tools were (semi-in-depth interview, interview questionnaire and map drawing) and the findings were collected based on themes analysis, description, explanation and spatial analysis. In this study, interviews were conducted with participants who promoter happiness in intimate circles, providing qualitative and contextual information, then coding the categories, components and questions of the researcher-made questionnaire. The alpha of the questionnaire was 0.78. The results of the qualitative section indicate that the central category of rewards is formed to benefit from encouragement, endorsement, pleasure, and success in expressing emotions and exchanging emotions. In the quantitative sector, the above average averages of the types of rewards were obtained at urban level and were based on the spatial analysis of households that received less rewards in less urban areas and those receiving the most rewards. The clustering results of the promoter happiness rewards are divided into two clusters where the areas of each cluster with respect to spatial proximity indicate that the first cluster was less than average in relation to the second cluster. Finally, the rewards of being promoter happiness as an emotional arousal from the structure are exchanged as a pleasant emotional experience and become an unmatched asset to enhance the quality of life.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Promoter happiness
  • Emotions
  • Rewards
  • Mixed Method
  • Mashhad
  • تاریخ دریافت: 29 آبان 1399
  • تاریخ بازنگری: 14 آذر 1399
  • تاریخ پذیرش: 16 شهریور 1399
  • تاریخ انتشار: 01 شهریور 1398