مطالعۀ جامعه‌شناختی سبک زندگی اسلامی- دینی: به مثابه بنیان‌های بیانیۀ گام دوم انقلاب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 1. استادیار گروه حقوق، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 2. استاد یار و عضو هئت علمی گروه تاریخ و جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی

3 3. دکتری علوم سیاسی-روابط بین الملل، گروه علوم اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران، مرکزی، تهران، ایران

4 4. دانشجوی دکترای جامعه شناسی فرهنگی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران، تهران، ایران

10.22034/sls.2021.19916

چکیده

بیانیة گام دوم انقلاب، با هدف ترسیم محورهای توسعه، تحول و شکوفایی فرهنگی-اجتماعی جامعة ایرانی تنظیم ‌شده و متکی به تمدن اسلامی، مبانی مکاتب دینی- اسلامی، هویت فرهنگی- دینی، حکمرانی  فرهنگی و تکیه‌ بر الگوهای سبک زندگی دینی(حکمرانی اسلامی- دینی) است. سبک زندگی دینی به معنای زیست دینی، مشارکت مذهبی، داشتن الگو و معیارهای مبتنی بر جهان بینی الهی است که افراد آن را اتخاذ می‌کنند. این سبک زندگی بر دو مؤلفة بایدها(امربه‌معروف) و نبایدها(نهی از منکر) استوار است. در بیانیة گام دوم انقلاب، یکی از محورهای مهم، تقویت شاخص‌های سبک زندگی دینی، توجه به سیاست‌گذاری اجتماعی، فرهنگی، روانی و اقتصادی با فهم  شرایط، ساختار و بنیان­های مؤثر بر آن است. روش تحقیق مبتنی بر مرور سامان‏مند پژوهش‌هایی است که در فاصلة زمانی سال 1379 تا 1401 از جامعة آماری 57 پژوهش جمع‌آوری‌شده و به روش غیراحتمالی 37 سند با رعایت ملاک ورود و خروج، گزینش و تحلیل شدند. به‌طورکلی نتایج پژوهش، گویای آن است که سرمایة فرهنگی- هنجاری، منابع مرجع دینی، سبک زیست مدرن، میزان دانش و  تحصیلات فرهنگی، هویت فرهنگی، دین‌داری  نهاد خانواده،  میزان دوستان مذهبی- دینی، رسانه‌های اجتماعی(عوامل فرهنگی)، ناکامی اجتماعی، تعلق به هویت قومی، جامعه‌پذیری دینی، کنترل اجتماعی مبتنی بر دین و آرمان اخلاقی، نوگرایی اجتماعی، انسجام اجتماعی خانواده، اعتماد اجتماعی  خانوادگی(عوامل اجتماعی)، مصرف‌گرایی- رفتار متظاهرانه، محرومیت اقتصادی- مالی،کیفیت زندگی، پایگاه اجتماعی- اقتصادی و طبقة زیستی فرد(عوامل اقتصادی)، بیگانگی اجتماعی-روانی، رضایت اجتماعی از زندگی، احساس بی‌عدالتی و تبعیض، احساس امنیت اجتماعی-روانی(عوامل روانی) در گرایش به سبک زندگی دینی تأثیرگذار بوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Sociological Study of Islamic-Religious Lifestyle: As the Foundations of the Second Step Statement of the Revolution

نویسندگان [English]

  • Seyfolah Modabber Chaharborj 1
  • Taha Ashayeri 2
  • Mojtaba Mojtaba Shoa Ardabili 3
  • Tahereh Jahanparvar 4
1 1. Department of Law, Faculty of Literature and Humanities, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil,, Iran
2 2. Department of History and Sociology, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili
3 3. PhD in Political Science-International Relations mojtabaardabili95@gmail.comDepartment of Social Sciences , Faculty of Social Sciences, Communicaation & Media, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran.
4 PhD student in Cultural Sociology, Faculty of Social Sciences, Islamic Azad University, Tehran Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

The Second Step of the Revolution Statement aims to delineate the axes of development, evolution, and socio-cultural prosperity for Iranian society, grounded in Islamic civilization, religious-Islamic schools, cultural-religious identity, cultural governance, and reliance on religious lifestyle models (Islamic-religious governance). A religious lifestyle entails religious living, participation, and adopting models and criteria based on a divine vision. Within this statement, a key axis for strengthening indicators of the religious lifestyle involves attention to social, cultural, psychological, and economic policies by understanding the conditions, structure, and foundational factors affecting it. The research method employed a systematic review of studies published between 2000 and 2022. From a statistical population of 57 studies collected non-probabilistically, 37 documents meeting inclusion/exclusion criteria were selected and analyzed. Overall, results indicate that cultural-normative capital, religious reference sources, modern lifestyle, cultural knowledge/education level, cultural identity, family religiosity, religious peer groups, and social media (cultural factors); social failure, ethnic identity belonging, religious socialization, religious/moral social control, social modernization, family social cohesion, and family social trust (social factors); consumerism-ostentatious behavior, economic-financial deprivation, quality of life, socio-economic status, and biological class (economic factors); socio-psychological alienation, life satisfaction, perceived injustice/discrimination, and socio-psychological security (psychological factors) significantly influence the religious lifestyle.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Statement of the second step of the Islamic revolution
  • religious lifestyle
  • religious socialization
  • Islamic-cultural governance
  • Islamic teachings