بررسی تأثیر هوش مصنوعی بر رفتار مصرف پایدار و انتخاب سبک زندگی در بین مصرف‌کنندگان محصولات ورزشی : تحلیل مبتنی بر UTAUT2

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

10.22034/sls.2025.67108.1529

چکیده

در عصر تحول دیجیتال، هوش مصنوعی (AI) به یکی از نیروهای پیش‌برنده در بازتعریف رفتار مصرف‌کننده و سبک زندگی تبدیل شده است. این مطالعه یک مشارکت نظری و تجربی نوآورانه را با ادغام نظریه UTAUT2 در زمینه مصرف پایدار و انتخاب‌های سبک زندگی در بازار محصولات ورزشی ارائه می‌دهد. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل 265 نفر از خریداران فعال محصولات ورزشی بود که از طریق نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد شارما و شارما (2024) گردآوری و با مدل‌سازی معادلات ساختاری (PLS-SEM) تحلیل شدند. یافته‌ها نشان دادند که تمامی مؤلفه‌های مدل UTAUT2 شامل انتظار عملکرد، انتظار تلاش، تأثیر اجتماعی و شرایط تسهیل‌گر اثر معناداری بر قصد رفتاری برای استفاده از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی دارند. همچنین، قصد رفتاری مبتنی بر هوش مصنوعی به‌طور قوی و معنادار رفتار مصرف پایدار را پیش‌بینی کرد. نتایج حاکی از آن است که هم‌راستایی قابلیت‌های AI با ارزش‌ها و سبک زندگی مصرف‌کنندگان، می‌تواند پذیرش فناوری را تقویت کرده و به سمت انتخاب‌های سبزتر سوق دهد. یافته‌ها می‌توانند در طراحی سیستم‌های توصیه‌گر هوشمند، کمپین‌های بازاریابی سبز و سیاست‌گذاری فناورانه برای ترویج مصرف پایدار به‌ویژه در صنعت ورزش به‌کار گرفته شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Impact of Artificial Intelligence on Sustainable Consumption and Lifestyle Choices among Sports Product Consumers: A UTAUT2-Based Approach

نویسنده [English]

  • Sajjad Pashaie
Department of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran
چکیده [English]

In the age of digital transformation, Artificial Intelligence (AI) has become a major force in changing consumer behavior and lifestyle. This study presents a new theoretical and practical contribution by using the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology 2 (UTAUT2) to explore how AI affects sustainable consumption and lifestyle choices in the sports product market, a topic that has often been ignored in past research. This is an applied and correlational study. The data were collected from 265 active sports product consumers selected through random sampling. A standard questionnaire by Sharma and Sharma (2024) was used, and the results were analyzed using structural equation modeling (PLS-SEM). The results showed that all UTAUT2 components, performance expectancy, effort expectancy, social influence, and facilitating conditions had significant effects on behavioral intention to use AI technologies. Also, behavioral intention had a strong and meaningful effect on sustainable consumption behavior. These findings suggest that when AI technologies match consumer values and lifestyle, it can increase the acceptance of technology and guide consumers toward greener choices. The results have practical applications in designing smart recommendation systems, green marketing campaigns, and technology-related policies to promote sustainable consumption, especially in the sports industry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital Transformation
  • Sustainable Consumption Behavior
  • Lifestyle
  • UTAUT2
  • Behavioral Intention
  • Sports Marketing

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 11 تیر 1404
  • تاریخ دریافت: 12 اردیبهشت 1404
  • تاریخ بازنگری: 22 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش: 11 تیر 1404
  • تاریخ انتشار: 11 تیر 1404