مطالعه تغییر در فرهنگ یاریگری در فضای بازار با رویکرد کیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز - دانشکده حقوق و علوم اجتماعی

2 گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز

10.22034/sls.2025.66106.1499

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی تحول فرهنگ یاریگری در فضای بازار بزرگ تبریز، میزان مشارکت اجتماعی در گذشته و حال، و موانع تغییر آن از منظر تاریخی و تجربی انجام شده است. روش تحقیق کیفی و مبتنی بر نظریه زمینه‌ای با رویکرد سیستماتیک استراوس و کوربین است. جامعه آماری شامل افراد آگاه به همیاری گذشته، اعضای هیئت‌مدیره صندوق‌های خیریه و واسطه‌گران امور خیریه است که به روش گلوله برفی انتخاب شده‌اند. اطلاعات از طریق مصاحبه‌های عمیق گردآوری شد و پس از 13 مصاحبه، اشباع نظری حاصل شد. داده‌ها با سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. یافته‌ها نشان می‌دهد که در گذشته، سرمایه اجتماعی (اعتماد، سرمایه دینی و مشارکت) نقشی کلیدی در همیاری داشته است. شاخص‌های مؤثر شامل اعتماد در بین اصناف و واسطه‌های خیریه، اعتقاد و عمل به اصول دینی، مشارکت بزرگان در امور خیریه و آیین‌های مذهبی، و اجتماعی‌شدن مبتنی بر همیاری در خانواده، مدرسه و محیط کار بوده است. همچنین، همیاری اقتضایی (مانند حمایت از افراد در شرایط سخت)، شبکه ارتباطی شفاف و فضای همیاری گسترده در بین اصناف از دیگر عوامل تقویت این فرهنگ بودند. زندگی همسطح نیز با رفتارهایی مانند پوشش و تغذیه مشترک سرمایه‌داران و کارکنان حجره‌ها، موجب تقویت انسجام اجتماعی می‌شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Studying Changes in the Culture of Altruism in the Market Space: A Qualitative Approach

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Golabi 1
  • Mohammad Abbaszadeh 2
  • Mohammad Partovi Asl 2
1 University of Tabriz
2 University of Tabriz
چکیده [English]

The This study examines the transformation of the culture of mutual aid in the Grand Bazaar of Tabriz, the extent of social participation in the past and present, and the barriers affecting its change from a historical and empirical perspective. The research employs a qualitative method based on grounded theory using Strauss and Corbin's systematic approach. The statistical population includes individuals knowledgeable about past mutual aid practices, board members of charitable funds, and intermediaries of charitable affairs, selected through the snowball sampling method. Data were collected through in-depth interviews, reaching theoretical saturation after 13 interviews. The analysis was conducted using open, axial, and selective coding. The findings indicate that, in the past, social capital (trust, religious capital, and participation) played a crucial role in fostering mutual aid. Key factors included trust among tradespeople and charity intermediaries, adherence to religious principles, participation of community elders in charitable activities and religious ceremonies, and socialization based on mutual aid within families, schools, and workplaces. Additionally, situational mutual aid (such as support during financial hardships), transparent communication networks, and the widespread engagement of tradespeople in mutual aid strengthened this culture. The practice of living at an equal level, reflected in shared clothing styles and communal dining among merchants and workers, further reinforced social cohesion.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mutual aid
  • Culture
  • Bazaar
  • Qualitative study
  • Cooperation
  • Social capital

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 18 تیر 1404
  • تاریخ دریافت: 09 اسفند 1403
  • تاریخ بازنگری: 24 فروردین 1404
  • تاریخ پذیرش: 20 اردیبهشت 1404
  • تاریخ انتشار: 18 تیر 1404