تاثیر الگوهای مصرف فرهنگی و اقتصادی خانواده بر ذائقۀ موسیقایی نوجوانان دبیرستانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مشهد. میدان آزادی. دانشگاه فردوسی مشهد. دانشکده ادبیات و علوم انسانی د

2 میدان آزادی - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی - گروه علوم اجتماعی

10.22034/sls.2025.68058.1553

چکیده

این پژوهش به بررسی چگونگی تأثیر مصرف فرهنگی و اقتصادی خانواده بر ذائقۀ موسیقایی ۴۰۹ نوجوان دبیرستانی در شهرستان طرقبه و شاندیز می‌پردازد. با به‌کارگیری نظریۀ سرمایۀ فرهنگی بوردیو و چارچوب مصرف نمایشی وبلن، این پیمایش‌ کمی چهار گونه‌ ذائقۀ موسیقایی را شناسایی کرده است: اعتراضی (رپ، سیاسی-اجتماعی)، عامه‌پسند (پاپ، رمانتیک)، سنتی (موسیقی محلی ایرانی)، و متمایزکننده/فاخر (راک، کلاسیک). نتایج نشان می‌دهد که مصرف فرهنگی خانواده (مانند خرید کتاب) به‌طور معناداری بر ترجیحات ژانرهای سنتی (بتا = ۰.۲۲۵) و تمایزطلب (بتا = ۰.۲۰۱) موثر است، درحالی‌که هزینه‌کرد نمایشی (مانند خرید لباس‌های مد روز) بر ذائقه‌های جریان اصلی یعنی موسیقی عامه پسند (بتا = ۰.۱۶۰) موثر است. سلیقه موسیقایی اعتراضی تاثیرپذیری حداقلی از الگوهای مصرف نشان می‌دهد که این امر حاکی از انگیزه‌های خرده‌فرهنگی یا سیاسی است. به لحاظ نظری این مطالعه با برجسته‌سازی تقش مصرف های فرهنگی و اقتصادی خانواده در شکل دهی به مصرف موسیقی نوجوانان، دریچه ای به روی تحلیل اثر کلیدی موقعیت اجتماعی بر سلیقه فرهنگی می گشاید و نشان می دهد که فراتر از توجیه های فردی برای انتخاب موسیقی، این پایگاه خانوادگی است که تا حدی زیادی می تواند تبیین کننده سلیقه موسیقایی باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Influence of Families’ Cultural and Economic Consumption Patterns on High School Students’ Musical Taste

نویسندگان [English]

  • Soheil Hamidi 1
  • Ahmadreza Asgharpourmasouleh 2
  • Hossein Mirzaei 2
1 Faculty of Humanities and Literature, Ferdowsi University of Mashhad
2 Faculty of Humanities and Literature, Ferdowsi University of Mashhad
چکیده [English]

This study examines how families’ cultural and economic consumption influence the musical taste of 409 high school students in Torghabeh and Shandiz. Drawing on Bourdieu’s theory of cultural capital and Veblen’s framework of conspicuous consumption, this quantitative survey identifies four types of musical taste: protest (rap, political–social), popular (pop, romantic), traditional (Iranian folk music), and distinctive/highbrow (rock, classical). The findings indicate that families’ cultural consumption (such as purchasing books) significantly affects preferences for traditional (β = 0.225) and distinctive (β = 0.201) genres, while conspicuous spending (such as buying fashionable clothes) influences mainstream tastes, namely popular music (β = 0.160). Protest-oriented taste shows minimal responsiveness to consumption patterns, suggesting motivations rooted in subcultural or political orientations. Theoretically, by highlighting the role of families’ cultural and economic consumption in shaping adolescents’ musical preferences, this study opens a window for analyzing the crucial impact of social position on cultural taste and demonstrates that, beyond individual justifications for music choices, family background plays a substantial role in explaining musical preferences.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Adolescence
  • Consumption
  • Cultural Capital
  • Musical Taste

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 28 مهر 1404
  • تاریخ دریافت: 18 تیر 1404
  • تاریخ بازنگری: 07 مهر 1404
  • تاریخ پذیرش: 28 مهر 1404
  • تاریخ انتشار: 28 مهر 1404