از نوجویی تا خودنمایی، یک مطالعه کیفی از دغدغه چهره زیبا به مثابه کنشی تجملی در شهر یزد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه جامعه شناسی، دانشگاه یزد، کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی در دانشگاه یزد، یزد، ایران

2 گروه جامعه‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد ایران

10.22034/sls.2025.66955.1521

چکیده

در سال های اخیر با گسترش رسانه ها و شبکه های اجتماعی،معیار های زیبایی و فشار های اجتماعی مرتبط با ان به طور قابل توجهی تغییر یافته است.هدف از این تحقیق بررسی نگرش ها، احساسات و رفتار های جوانان یزدی در رابطه با زیبایی ظاهری و چگونگی تاثیر این دغدغه بر خودپنداره و سلامت روانی انان است. به‌همین دلیل پژوهش حاضر سعی داشته است به بررسی جوانانی که تحت تاثیر تصاویر ایده ال زیبایی در رسانه ها قرار دارند و این موضوع باعث افزایش اضطراب و نارضایتی از خود در انان شده است بپردازد. با استفاده از روش نظریه داده بنیاد با 20نفر از جوانان و نوجوانان دختر و پسر یزدی مصاحبه شدیافته‌ها در قالب مقولات نارضایتی از چهره،مسئله اعتمادبه‌نفس، هژمونی رفتاری ارزشی خانواده، کنترل‌گری در خانواده، توانایی کار آزاد، حسرت‌های ناشی از محدودیت/محرومیت، بسترهای خانوادگی و اجتماعی حقارت، تلاش برای تطهیر گذشته، خود سرزنش‌گری، خود مراقبتی، نصیحت ناپذیر‌ی فرزندان، گرایش‌های ضد تحصیلی، ترجیحات تفریحی برساخت شد. نتایج این مطالعه نشان داد تجمل‌دوستی و مصرف‌گرایی رابطه‌ای دوگانه دارند. مصرف‌گرایی به‌عنوان بخشی بزرگ از زندگی جوانان محسوب می‌شود و بسیاری از جوانان در تجمعات اجتماعی به‌طور بیش‌ازحد مصرف می‌کنند و حتی به مصرف نمایشی می‌پردازند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

From novelty to show-off, a qualitative study of the beautiful face as a luxurious act in the city of Yazd

نویسندگان [English]

  • Mohammadreza Zare Turanposhti 1
  • Ali Ruhani 2
1 M.A. in Social Research at Yazd University, Yazd, Iran
2 Sociology Department, Faculty of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
چکیده [English]

In recent years, with the expansion of media and social networks, the standard of beauty and the social pressures associated with it have changed significantly. The purpose of this study is to examine the attitudes, feelings, and behaviors of Yazdi youth regarding physical beauty and how this concern affects their self-concept and mental health. For this reason, the present study has attempted to examine young people who are influenced by ideal images of beauty in the media and this has increased their anxiety and dissatisfaction with themselves. Using the grounded theory method, 20 young men and women from Yazd were interviewed and the findings were structured in the form of categories of dissatisfaction with one's appearance, self-confidence issues, family value-behavioral hegemony, family control, ability to work independently, regrets resulting from limitations/deprivation, family and social contexts of humiliation, attempts to purify the past, self-blame, self-care, children's unadvisableness, anti-academic tendencies, and recreational preferences. The results of this study showed that luxury and consumerism have a dual relationship. Consumerism is considered a large part of young people's lives, and many young people consume excessively and even engage in conspicuous consumption in social gatherings.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-concept
  • social pressures
  • mental health
  • luxury and consumerism

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 18 آبان 1404
  • تاریخ دریافت: 04 اردیبهشت 1404
  • تاریخ بازنگری: 08 شهریور 1404
  • تاریخ پذیرش: 18 آبان 1404
  • تاریخ انتشار: 18 آبان 1404