عوامل مؤثر بر خودآرایی زنان در سبک زندگی مدرن (مطالعه موردی: شهر کاشان)
چکیده
خودآرایی مسئلهی اجتماعی است که کنشگران با زوال مرجعهای هویتی پیشین مانند مذهب و سنت به آن تمایل یافته و در میدان ناپایدار کنش متقابل روزمره، کسب هویت میکنند. در این میان، الگوهای مصرفی، ذائقههای فرهنگی و زبان بدنی، جایگزینهای اجتماعی دوران معاصر ما هستند. هدف از انجام پژوهش حاضر شناخت علل اثرگذار بر خودآرایی زنان است. روش به کار گرفته شده در پژوهش حاضر پیمایش بوده و از پرسشنامه برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. برای محاسبه ضریب پایایی پرسشنامة مورد نظر نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده و عدد به دست آمده (78/0) بیانگر پایایی مناسب پرسشنامه بوده است. جامعة آماری پژوهش نیز شامل تمام زنان ساکن در شهر کاشان است که بر طبق سرشماری سال 1390 تعداد آنان 159296 بوده است. حجم نمونه بر اساس فرمول کرجسی و مورگان شامل 390 نفر است که از میان زنان 15 تا 39 ساله انتخاب شدهاند. نمونة مورد مطالعه با استفاده از روش خوشهای چند مرحلهای از دو منطقة شهرداری کاشان انتخاب شده و مورد پرسش قرار گرفته است. یافتههای پژوهش حاضر، بیانگر آن است که بین اقدام به خودآرایی به عنوان متغیر وابسته و پذیرش اجتماعی، نگرش به زیبایی و نگرش به خودآرایی به عنوان متغیرهای مستقل رابطة معنادار و مثبت و بین گرایشهای مذهبی و خودآرایی رابطة معنادار و منفی وجود دارد (p=0.00). نتایج تحلیل واریانس نیز نشان داد که اختلاف میانگین معناداری بین گروههای مختلف سنی، تحصیلی و طبقة اجتماعی در متغیر وابسته اقدام به خودآرایی وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی نیز حاکی از آن است که متغیرهای اثرگذار در خودآرایی به ترتیب نگرش به خودآرایی، گرایش مذهبی، پذیرش اجتماعی و طبقة اجتماعی هستند.