ارزشیابی معیارهای هویت اسلامی- دینی مبتنی بر سبک زندگی اسلامی از منظر مقام معظم رهبری در محتوای برنامة درسی رشتههای علوم انسانی
چکیده
هدف کلی از انجام پژوهش حاضر، ارزشیابی معیارهای هویت اسلامی-دینی مبتنی بر سبک زندگی اسلامی از منظر مقام معظم رهبری در محتوای برنامة درسی رشتههای علوم انسانی است. این پژوهش جزء پژوهشهای ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی و مدل الگوسازی بوده که در دو مرحلة کیفی و کمی اجرا شده است. در مرحلة کیفی سؤالات بیستگانة مقام معظم رهبری در چهار بعد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و فردی در زمینه سبک زندگی اسلامی-دینی تقسیمبندی شدهاند. بر این اساس پرسشنامه تنظیم گردیده و در مرحلة کمی به بررسی میزان تناسب محتوای برنامة درسی دورة کارشناسی رشتههای علوم انسانی با هر یک از این ابعاد پرداخته شده است. جامعة آماری بخش کمی مطالعه حاضر را تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی رشتههای علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در سال تحصیلی 93-1392 به تعداد 4181 نفر تشکیل دادهاند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 352 نفر برآورد شده است. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای و با در نظرگرفتن احتمال عدم مشارکت برخی از دانشجویان، تعداد 500 پرسشنامه در بین دانشجویان توزیع گردید که از این تعداد، 400 پرسشنامه بازگردانده شدند که از اطلاعات همگی آنها در تحلیلها استفاده شده است. نتایج نشان داد که تناسب محتوای برنامة درسی دورة کارشناسی رشتههای علوم انسانی در هر یک از ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و فردی معیارهای هویت اسلامی-دینی از منظر مقام معظم رهبری، کمتر از حد مطلوب است. همچنین محتوای برنامة درسی دورة کارشناسی رشته های علوم انسانی با بعد اجتماعی معیارهای هویت اسلامی-دینی از منظر مقام معظم رهبری، بالاترین و با بعد فردی کمترین تناسب را داشت.
. (1394). ارزشیابی معیارهای هویت اسلامی- دینی مبتنی بر سبک زندگی اسلامی از منظر مقام معظم رهبری در محتوای برنامة درسی رشتههای علوم انسانی. جامعه شناسی سبک زندگی, 1(1), 177-211.
MLA
. "ارزشیابی معیارهای هویت اسلامی- دینی مبتنی بر سبک زندگی اسلامی از منظر مقام معظم رهبری در محتوای برنامة درسی رشتههای علوم انسانی". جامعه شناسی سبک زندگی, 1, 1, 1394, 177-211.
HARVARD
. (1394). 'ارزشیابی معیارهای هویت اسلامی- دینی مبتنی بر سبک زندگی اسلامی از منظر مقام معظم رهبری در محتوای برنامة درسی رشتههای علوم انسانی', جامعه شناسی سبک زندگی, 1(1), pp. 177-211.
VANCOUVER
. ارزشیابی معیارهای هویت اسلامی- دینی مبتنی بر سبک زندگی اسلامی از منظر مقام معظم رهبری در محتوای برنامة درسی رشتههای علوم انسانی. جامعه شناسی سبک زندگی, 1394; 1(1): 177-211.