تبیین وضعیت و عوامل مؤثر بر مصرف کتاب به عنوان مؤلفه سبک زندگی (مورد مطالعه: شهروندان شهرستان کاشان در سال 1392)
چکیده
مصرف کالاهای فرهنگی به عنوان یکی از گویاترین شاخصهای بررسی سبک زندگی افراد و گروههای اجتماعی است. در این ارتباط، کتاب به عنوان کالای فرهنگی و کتابخوانی به عنوان یک فعالیت فرهنگی از شاخصهای مهم میزان مصرف فرهنگی هر جامعه محسوب میشود که به یک نوع سبک مصرف منجر میگردد. در این میان، مصرف کتاب بخشی از سبک زندگی و در تعامل با آن قرار دارد. هدف اساسی این مقاله بررسی وضعیت مصرفی کتاب و نیز عوامل مؤثر بر آن در بین شهروندان است. جهت تبیین وضعیت مصرفی کتاب به عنوان یکی از مؤلفههای سبک زندگی در بین شهروندان از نظریه بوردیو استفاده شده است. مطالعه از نوع پیمایش است و برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه و تکنیک مصاحبه استفاده شده است. جامعة آماری تحقیق تمام شهروندان 15 سال به بالای شهر کاشان در سال 1392 است که بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 294 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین و به روش تصادفی انتخاب گردیدهاند. نتایج تحقیق نشان میدهد که مصرف کتاب بر مبنای انگیزة مصرف کتاب متفاوت بوده و انگیزة لذت بردن از کتاب مهمترین عامل در ایجاد تفاوت مصرف کتاب در جامعة مورد بررسی است. همچنین نتایج مقادیر آمارههای ضریب تعیین پزودو بیانگر تبیین 69 تا 87 درصد از واریانس میزان مصرف کتاب در سبکهای مصرفی دانشمحور و فراغتمحور توسط عوامل مؤثر مورد بررسی در بین شهروندان است.
. (1394). تبیین وضعیت و عوامل مؤثر بر مصرف کتاب به عنوان مؤلفه سبک زندگی (مورد مطالعه: شهروندان شهرستان کاشان در سال 1392). جامعه شناسی سبک زندگی, 1(1), 213-264.
MLA
. "تبیین وضعیت و عوامل مؤثر بر مصرف کتاب به عنوان مؤلفه سبک زندگی (مورد مطالعه: شهروندان شهرستان کاشان در سال 1392)". جامعه شناسی سبک زندگی, 1, 1, 1394, 213-264.
HARVARD
. (1394). 'تبیین وضعیت و عوامل مؤثر بر مصرف کتاب به عنوان مؤلفه سبک زندگی (مورد مطالعه: شهروندان شهرستان کاشان در سال 1392)', جامعه شناسی سبک زندگی, 1(1), pp. 213-264.
VANCOUVER
. تبیین وضعیت و عوامل مؤثر بر مصرف کتاب به عنوان مؤلفه سبک زندگی (مورد مطالعه: شهروندان شهرستان کاشان در سال 1392). جامعه شناسی سبک زندگی, 1394; 1(1): 213-264.