بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی و اقتصادی بر مصرف‌گرایی (مورد مطالعه: زنان بالای 15 سال شهر ملایر)

چکیده

هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی و اقتصادی بر مصرف (و مصرف‌گرایی) به عنوان یکی از ابعاد سبک زندگی ‌است. این پژوهش به روش پیمایشی صورت گرفته‌ و جامعة آماری آن را زنان بالای 15 سال شهر ملایر در سال 1393، که تعداد آنها 41968  نفر بوده ‌است، تشکیل می­دهند. از این بین، 282 نفر بر اساس فرمول کوکران و تعدیل صورت گرفته، به عنوان نمونه تعیین و با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب و نظرات آنها با استفاده از پرسش­نامه مورد ارزیابی قرار گرفت. اعتبار پرسش­نامه به روش اعتبار صوری حاصل شد و پایایی پرسش­نامه به روش آلفای کرونباخ ارزیابی گردید. نتایج رگرسیون نشان داد که متغیرهای مستقل تحقیق توانستند 5/14 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند. همچنین در میان متغیرهای مستقل مشارکت اجتماعی با مقدار بتای 308/0 بیشترین تأثیر را بر متغیر وابسته داشته است. نهایتاً، یافته‌ها نشان دهندة دخیل بودن عوامل دیگری در تبیین مصرف‌گرایی است که خود نیازمند تأمل بیشتر در نتایج و بررسی‌های مفصل­تر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات