بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی و اقتصادی بر مصرفگرایی (مورد مطالعه: زنان بالای 15 سال شهر ملایر)
چکیده
هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی و اقتصادی بر مصرف (و مصرفگرایی) به عنوان یکی از ابعاد سبک زندگی است. این پژوهش به روش پیمایشی صورت گرفته و جامعة آماری آن را زنان بالای 15 سال شهر ملایر در سال 1393، که تعداد آنها 41968 نفر بوده است، تشکیل میدهند. از این بین، 282 نفر بر اساس فرمول کوکران و تعدیل صورت گرفته، به عنوان نمونه تعیین و با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و نظرات آنها با استفاده از پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت. اعتبار پرسشنامه به روش اعتبار صوری حاصل شد و پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ ارزیابی گردید. نتایج رگرسیون نشان داد که متغیرهای مستقل تحقیق توانستند 5/14 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند. همچنین در میان متغیرهای مستقل مشارکت اجتماعی با مقدار بتای 308/0 بیشترین تأثیر را بر متغیر وابسته داشته است. نهایتاً، یافتهها نشان دهندة دخیل بودن عوامل دیگری در تبیین مصرفگرایی است که خود نیازمند تأمل بیشتر در نتایج و بررسیهای مفصلتر است.