یکی از عوامل مهمی که در سبکزندگی مصرفی میتواند تاثیرگذار باشد، دینداری میباشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش دینداری بر میزان مصرفگرایی شهروندان شهر تبریز به انجام رسیده است. روش پژوهش پیمایش، روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و جامعه آماری آن تمامی شهروندان بالای 15 سال شهر تبریز میباشند که با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه آماری 483 نفر تعیین گردید. میزان مصرفگرایی شهروندان شهر تبریز در حد متوسط به پایین میباشد. نتایج محاسبه ضریب همبستگی پیرسون بین دینداری و میزان مصرفگرایی نشان میدهد، بین دینداری و همه ابعاد آن و میزان مصرفگرایی افراد رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش حاضر حاکی از نقش دینداری در کاهش میزان گرایش به مصرفگرایی میباشد و با تکیه بر این نتیجه میتوان گفت در صورتی که آموزشهای دینی بتواند به نحو موثری در باورهای مردم جای گیرد و در آن نهادینه شود و سپس با انجام فرایض دینی و شرکت در مناسک دینی و اجتماعی تقویت گردد، جامعه از گرایش به مصرفگرایی و در نتیجه اثرات مضر آن در امان خواهد بود.
گلابی, فاطمه, آقایاری هیر, توکل, & ساعی, مرضیه. (1394). بررسی رابطه دینداری با میزان مصرفگرایی شهروندان شهر تبریز و زمینه اجتماعی مرتبط با آن (مورد مطالعه: شهروندان بالای 15 سال شهر تبریز). جامعه شناسی سبک زندگی, 1(3), 175-205.
MLA
فاطمه گلابی; توکل آقایاری هیر; مرضیه ساعی. "بررسی رابطه دینداری با میزان مصرفگرایی شهروندان شهر تبریز و زمینه اجتماعی مرتبط با آن (مورد مطالعه: شهروندان بالای 15 سال شهر تبریز)". جامعه شناسی سبک زندگی, 1, 3, 1394, 175-205.
HARVARD
گلابی, فاطمه, آقایاری هیر, توکل, ساعی, مرضیه. (1394). 'بررسی رابطه دینداری با میزان مصرفگرایی شهروندان شهر تبریز و زمینه اجتماعی مرتبط با آن (مورد مطالعه: شهروندان بالای 15 سال شهر تبریز)', جامعه شناسی سبک زندگی, 1(3), pp. 175-205.
VANCOUVER
گلابی, فاطمه, آقایاری هیر, توکل, ساعی, مرضیه. بررسی رابطه دینداری با میزان مصرفگرایی شهروندان شهر تبریز و زمینه اجتماعی مرتبط با آن (مورد مطالعه: شهروندان بالای 15 سال شهر تبریز). جامعه شناسی سبک زندگی, 1394; 1(3): 175-205.