رسانه‌های دیداری و سبک زندگی اسلامی

نویسندگان

دانشگاه الزهراء

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش است که رسانه­های دیداری چه نقشی در شکل دادن به سبک زندگی در سه بعد مدیریت مصرف، مدیریت اوقات فراغت و مدیریت بدن دارند. روش تحقیق پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش را نیز ساکنان شهر تهران تشکیل می‌دهند که از میان آنها 400 نفر به شیوة خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامة محقق ساخته به دست آمده است. اعتبار پرسشنامه به روش صوری و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ  مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته­های تحقیق نشان داد بین میزان استفاده از رسانه­های دیداری و سبک زندگی افراد همبستگی وجود دارد. همچنین بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام، ماهواره، اینترنت و تلویزیون 8/59 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین کرده و تلویزیون بیشترین تأثیر را در این زمینه داشته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات