شناسایی و اولویت‌بندی انگیزه مشتریان از خرید کالای ورزشی دست‌دوم در ایران

نویسندگان

دانشگاه تبریز

چکیده

در سال‌های اخیر افزایش تجارت بین‌المللی از یک‌سو و حضور شرکت‌های بین‌المللی از سوی دیگر، منجر به ظهور گسترده‌تر محصولات کشورهای مختلف در بسیاری از بازارهای جهانی شده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت‌بندی انگیزه‌ی مشتریان از خرید کالای ورزشی دست‌دوم در ایران انجام‌گرفته، که از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، پیمایشی می‌باشد. جامعه‌ی مورد مطالعه، مصرف‌کنندگان کالای ورزشی دست‌دوم در سطح کشور بود. با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری حدود400 نفر از مشتریان به روش نمونه‌گیری تصادفی و هدفمند انتخاب شدند. در پژوهش حاضر به منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه انگیزه خرید کالای دست‌دوم گیت و روکس، 2010،  الگوبرداری و به‌صورت آنلاین توزیع گردید که 324 پرسش‌نامه بازگشت داده شد. روایی پرسشنامه به تایید پنج تن از اساتید مدیریت بازاریابی ورزشی رسید. برای سنجش پایایی آن نیز، تعداد 30 پرسش‌نامه در قالب یک نمونه اولیه توزیع گردید که ضریب آلفای کرونباخ برابر 73/0 به دست آمد. از آزمون‌های همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیره به روش همزمان و همچنین برای اولویت‌بندی مؤلفه‌ها از آزمون فریدمن استفاده گردید. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد که مؤلفه‌های انگیزه خرید کالای دست‌دوم همچون برند، جست‌وجو برای یک قیمت عادلانه و انگیزه اقتصادی، کیفیت، تنوع کالا، مد روز بودن، اصالت، حس شکارچی بودن، تک و خاص بودن اجناس از مهم‌ترین مؤلفه‌های پیش‌بینی کننده و فاصله از سیستم مصرف، اخلاق و محیط‌زیست، خاطره‌انگیزی و ارتباطات اجتماعی کمترین تأثیر را بر انگیزه‌ی خرید کالای ورزشی دست‌دوم دارند، همچنین، نتایج آزمون فریدمن نشان‌دهنده اختلاف معنی‌دار در رتبه‌بندی مؤلفه‌های مذکور بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات