تحلیل رابطه رسانه‌های تحت نظارت و بدون نظارت با مدیریت بدن در بین زنان شهر میاندوآب

نویسندگان

1 دانشگاه تبریز

2 دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

در دهه‌های اخیر تلاش برای بازتعریف هویت فردی بر مبنای تصور افراد از شرایط بدنی و ظاهر خود و تلاش برای مدیریت بدن، موضوعی است که توجه پژوهشگران زیادی را به خود جلب کرده است. هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه رسانه‌های جمعی در دو شکل رسانه‌های تحت نظارت رسمی دولت شامل روزنامه و مجلات، رادیو، تلویزیون و رسانه‌های بدون نظارت یا کمتر قابل کنترل رسمی شامل ماهواره، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی مجازی، تلفن همراه، با مدیریت بدن است. برای بررسی این رابطه، از نظریه‌های جهانی‌شدن استفاده شده است. روش پژوهش پیمایشی و ابزار مورد استفاده پرسشنامه محقق‌ساخته است. حجم نمونه 384 نفر است که از بین زنان 15 تا 45 سال ‌شهر میاندوآب در سال 1393 نمونه‌گیری شده است. نمونه‌گیری به شیوه خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای انجام یافته است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که بین استفاده از رسانه‌های تحت نظارت و مدیریت بدن رابطه معنادار معکوسی وجود دارد. اما بین استفاده از رسانه‌های بدون نظارت با مدیریت بدن رابطه معنادار مستقیمی وجود دارد. علاوه بر این متغیرهای مستقل وارد شده در مدل رگرسیونی پژوهش توانسته‌اند 39 درصد از تغییرات مدیریت بدن پاسخگویان را تبیین کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات