بررسی رابطه بین ویژگی‌های جمعیت شناختی با ارزش ویژه برند پوشاک و تجهیزات ورزشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه آموزشی مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 استادیار گروه آموزشی مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رابطه ویژگی‌های جمعیت شناختی (جنس، سن، وضعیت تاهل، تحصیلات، میزان درآمد و مخارج ماهیانه) با برندسازی پوشاک و تجهیزات ورزشی، از منظر دانشجویان و فارغ التحصیلان تربیت بدنی و علوم ورزشی کشور انجام گرفت. روش پژوهش، پیمایشی و از نوع مطالعات همبستگی است. جامعۀ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ، دانشجویان و فارغ التحصیلان تربیت بدنی کشور بودند ﮐﻪ 805 ﻧﻔﺮ به روش نمونه گیری در دسترس با استفاده از پرسشنامۀ حضوری و آنلاین از کل کشور انتخاب گردید. ابزار گردآوری، پرسشنامۀ استاندارد ارزش ویژه برند یو و دونته (2001) و سوالات جمعیت شناختی بود که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ، 91/0 تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه) با نرم افزار20spss استفاده شد. یافته‌ها نشان داد تمامی ابعاد با ارزش ویژه برند رابطه مثبت و معناداری دارند؛ که در این بین آگاهی و تداعی برند بیشترین ارتباط را با ارزش ویژه برند داشت. همچنین نتایج نشان داد که از بین ویژگی‌های جمعیت شناختی، تنها رابطۀ بین متغیرهای جنس، سن و متوسط مخارج ماهیانه با ارزش ویژه برند معنادار بود و رابطه معناداری بین سایر متغیرها مشاهده نگردید. بنابراین به تولیدکنندگان صنعت تولید پوشاک و تجهیزات ورزش کشور توصیه می‌گردد در طراحی استراتژی‌های خود طبقات سنی مشتریان، تفاوت‌های جنسی و انتخاب محصول مناسب برای مناطق مختلف با توجه به میزان قدرت خرید آنها را در نظر گرفته و کالاهای خود را متناسب با آنها ارائه دهند.
 
Abstract
This research was carried out with the aim of investigating the relationship between demographic characteristics (sex, age, marital status, education, income and monthly expenses) and the special value of brand clothing and sports equipment from the perspective of students and graduates of physical education and sport science in Iran. The research method is survey and correlational study. The statistical population of the research was the students and graduates of physical education in the country, 805 of them were selected as the Available sampling method, using the online questionnaire from the whole country of Iran. The instrument for collecting was Yu and Donde (2001) and Demographic questionnaires for the standard brand value questionnaire whose reliability was determined using Cronbach's alpha of 0.91. The data were analyzed using descriptive and inferential statistics (Pearson correlation coefficient, independent t and one-way ANOVA) with 20 SPSS software. The findings showed that all dimensions with brand equity have a positive and significant relationship; in the meanwhile, brand awareness and brand association have the greatest relationship with brand equity. The results also showed that among the demographic characteristics, only the relationship between sex variables, age, and average monthly expenditure with brand equity was significant and there was no meaningful relationship between the other variables. Therefore, it is recommended to manufacturers of apparel and sports equipment industry in the country to design their strategies for the age classes of customers, sex differences and the selection of products suitable for different regions according to their purchasing power and consider their goods in proportion to them Present.
Keywords: Demographic characteristics, brand equity, clothing and sports equipment.

کلیدواژه‌ها

موضوعات