1
هیآت علمی و استاد گروه جامعه شناسی دانشگاه کاشان، ایران
2
دانشجوی دکتری جامعه شناسی گرایش بررسی مسائل اجتماعی، دانشگاه کاشان، ایران
چکیده
الگو و تبلیغات جدید درباره مواد مخدر در سالهای اخیر رشد میزان اعتیاد در زنان عموما در موارد پرخطری چون مواد روانگردان و محرک را باعث شده است. برخی توزیع و تبلیغ مواد مخدر صنعتی در در سالنهای زیبایی و ورزشی را از عوامل این افزایش دانستهاند. این مطالعه با هدف بررسی این مدعا به واکاوی زمینهها، دلایل، استراتژیها و پیامدهای اعتیاد در زنان به واسطه محیطهای نامبرده شده پرداخته است. روش: تحقیق حاضر با رویکرد کیفی و با استفاده از روش نظریه زمینهای انجام شده است. زنان مبتلا به مصرف مواد به واسطه اماکن نامبرده شده، ساقیان مواد مخدر و مربیان و آرایشگران سه گروه شرکت کننده در این مطالعه بودهاند که با استفاده از سه روش نمونهگیری هدفمند، گلولهبرفی و نظری مجموعا با 42 نفر از آنها مصاحبه شده است. مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه داشته است و برای تحلیل دادهها از مدل پارادایمی اشتراوس-کوربین استفاده شده است. یافتهها: زنان به دلایل غلبه هنجارهای مردانه، اضطراب اجتماعی، دیدگاه ظاهرگرایانه، جامعهپذیری جنسیتی، پایگاه پایینتر در جامعه و تاثیرپذیری از رسانههای جمعی به واسطه محیطهای زنانه به مصرف مواد گرایش پیدا کردهاند. در این میان استفاده ابزاری از بدن به عنوان سرمایه و کسب هویت زنانه به عنوان زمینه تسهیلگر و جمعهای زنانه، بازار پررونق و موانع و محدودیتهای به مثابه شرایط مداخلهگر عمل کردهاند. راهبردهای دختران و زنان جوان در مصرف مواد بر دست کم گرفتن مواد، مصرف خودسرانه مواد، سهولت مصرف مواد و استفاده ابزاری از مواد دلالت دارد. این وضعیت پیامدهایی نظیر تشدید و تغییر الگوی مصرف، طرد و بیاعتباری و احساس گناه را برای آنان در پی داشته است. نتیجهگیری: برای توفیق در حوزه مقابله، کنترل و پیشگیری از اعتیاد زنان و دختران باید ریشهها و عوامل موثر در ظهور و بروز این معضل مورد توجه قرار گیرد، در غیر این صورت با افزایش جمعیت زنان و دختران معتاد، چالشی جدیدتر برای جامعه ایجاد خواهد شد که رفع آن مستلزم انجام هزینههای بسیاری خواهد بود.
نیازی, محسن, & نوروزی, میلاد. (1396). تحلیل تجارب زیسته زنان مصرفکننده مواد بهواسطه سالنهای زیبایی و ورزشی: پژوهش کیفی. جامعه شناسی سبک زندگی, 3(10), 163-217.
MLA
محسن نیازی; میلاد نوروزی. "تحلیل تجارب زیسته زنان مصرفکننده مواد بهواسطه سالنهای زیبایی و ورزشی: پژوهش کیفی". جامعه شناسی سبک زندگی, 3, 10, 1396, 163-217.
HARVARD
نیازی, محسن, نوروزی, میلاد. (1396). 'تحلیل تجارب زیسته زنان مصرفکننده مواد بهواسطه سالنهای زیبایی و ورزشی: پژوهش کیفی', جامعه شناسی سبک زندگی, 3(10), pp. 163-217.
VANCOUVER
نیازی, محسن, نوروزی, میلاد. تحلیل تجارب زیسته زنان مصرفکننده مواد بهواسطه سالنهای زیبایی و ورزشی: پژوهش کیفی. جامعه شناسی سبک زندگی, 1396; 3(10): 163-217.