بررسی جامعه‌شناختی سبک زندگی با تأکید بر شبکه اجتماعی اینستاگرام در سال 97

نویسنده

دانشکده علوم اجتماعی.دانشگاه آزد تهران مرکز .

چکیده

امروزه جذابیت شبکه‌های اجتماعی مختلف نظیر اینستاگرام موجب استقبال چشمگیر آن در میان کاربران ایرانی شده که تغییرات بسیاری در شیوه و سبک زندگی این افراد پدید آورده است. از همین رو مقالۀ حاضر به بررسی جامعه‌شناختی سبک زندگی با تأکید بر شبکه اجتماعی اینستاگرام در سال 97 می‌پردازد و تلاش می‌کند به این سؤالات پاسخ دهد: محتوای صفحات اینستاگرامی چیست؟ چه سبکی از زندگی در این شبکه در حال انتشار است؟ برای پاسخ به این سؤالات با بهره‌گیری از رویکرد ترکیبی مناسب و مروری بر پژوهش‌های پیشین، 30 صفحه پرطرفدار اینستاگرامی انتخاب شده و در مرحلۀ بعد این صفحات با روش تحلیل محتوای کیفی مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که در میان سبک‌های مختلف در فضای اینستاگرام دو سبک بیشتر در حال اشاعه و ترویج است اول: سبک زندگی متظاهرانه که توسط دلقک‌ها یا شاخ‌های مجازی اداره می‌شوند؛ این افراد درصدد نمایش مصرف، خرید و اسراف کالاها هستند. هدف این افراد جذب مخاطب و کسب درآمد از طریق فضای مجازی است. دوم: سبک زندگی واقعی افرادی که از این سبک بهره می‌گیرند، درصدد آن هستند که یک تصویر واقعی از خود، اجتماع و محیط پیرامون در معرض نمایش گذارند و اغلب پست‌های که این افراد به اشتراک می‌گذارند شامل محتوای اطلاع‌رسانی درباره مسائل فردی و اجتماعی و کاری است. از سوی دیگر در این پژوهش نشان داده شد که آزادی موجود در فضای اینستاگرام امکان دستیابی اطلاعات روشن‌تری از زوایای پنهان زندگی افراد جامعه را برای محققان فراهم می‌آورد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Sociological study of lifestyle with an emphasis on the social network of Instagram in 97.

نویسنده [English]

  • Parnia Razipour
Faculty of Social Sciences.Azad University Tehran Center.