مطالعه مقایسه ای شیوه های فرزند پروری والدین و کم رویی بین دانش‌آموزان ورزشکار و غیر ورزشکار (مورد مطالعه: دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دورۀ اول شهر سراب)

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب

2 دبیر اداره آموزش و پرورش شهرستان سراب

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مقایسه شیوه ­های فرزند پروری والدین و کمرویی دانش‌آموزان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار مقطع متوسطه اول شهر سراب اجرا گردید. سبک‌های فرزند پروری نشان‌دهنده نحوه تعامل والدین با فرزندان بوده و کمرویی به مفهوم احساس ناراحتی از بودن در جمع است. روش تحقیق علی– مقایسه‌ای بود. جامعه آماری تحقیق مشتمل بر کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوره اول شهر سراب به تعداد 1134 نفر بود که پس از شناسایی 68 دانش­آموز ورزشکار واجد شرایط، به همان تعداد دانش ­آموز غیر ورزشکار به روش نمونه ­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. مقادیر آلفای کرونباخ برای متغیر کمرویی با تکیه بر پرسشنامه استاندارد شده استنفورد (1977) برابر با (72/0) و برای متغیر سبک‌های سهل‌گیر (67/0) مستبد (71/0) و قاطع (72/0) با تکیه بر پرسشنامه استانداردشده سبک فرزند پروری بامریند (1991) به دست آمد. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج نشان داد در شیوه­ های فرزند پروری مستبد و قاطع بین دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (01/0=P)، به‌طوری‌که میانگین نمرات ورزشکاران در مقایسه با غیر ورزشکاران در شیوه مستبد کمتر (57/15) اما در شیوه قاطع (72/32) بیشتر بود. در شیوه سهل­گیر بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد (26/0=P). بین دو گروه در میزان کم رویی تفاوت معنی­داری وجود داشت (03/0=P)، به‌طوری‌که میزان کم رویی در ورزشکاران کمتر از غیر ورزشکاران بود (79/77).
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A comparative study of parenting styles and shyness between athletic and non-athletic students (Case study: Sarab city high school female students)

نویسندگان [English]

  • Ghasem Elyasi 1
  • Lila Eyzadi Sarabi 2
1 Assistant Professor Sarab Islamic Azad University
2 Secretary of Sarab County Education Department
چکیده [English]

The aim of this study was to compare the parenting styles of parents and the shyness of female athletes and non-athletes in Sarab junior high school. Parenting styles reflect how parents interact with their children, and shyness means feeling uncomfortable being in a group. The research method was causal-comparative. The statistical population of the study included all female high school students in Sarab in the first year of Sarab was 1134. After identifying 68 eligible student students, the same number of non-athlete students were selected by simple random sampling. Cronbach's alpha values for the shyness variable based on the standard Stanford (1977) questionnaire are equal to (0.72) and for the variable of easy styles (0.67) authoritarian (0.71) and decisive (0.72) based on the questionnaire A standardized Bamrind (1991) parenting style was obtained. Data were analyzed using multivariate analysis of variance (MANOVA). The results showed that there was a significant difference between the two groups in authoritarian and decisive parenting methods (P = 0.01), so that the average scores of athletes were lower than non-athletes in authoritarian methods (15.57) but in decisive methods ( 72/32) was more. There was no significant difference between the two groups in the facilitative method (P = 0.26). There was a significant difference between the two groups in the rate of shyness (P = 0.03), so that the rate of shyness in athletes was less than non-athletes (77.79).

کلیدواژه‌ها [English]

  • parenting styles
  • shyness
  • athlete
  • non-athlete
  • آزادی، شهدخت؛ درویزه، زهرا و حسینی، سیده مونس (1389). تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر کاهش کمرویی دانش آموزان، اولین همایش ملی بهداشت خانواده و اصلاح شیوه زندگی، اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
  • اسعدی، سید محمد؛ شاه منصوری، نازیلا؛ محمدی، محمدرضا؛ رضاعی، فرزین و سمتانا، جودیت جی (1384). رابطه متغیرهای فرهنگی- اجتماعی و نحوه تعامل والدین با نوجوانان در ایران. تازه­های علوم شناختی، 4، 27-35.
  • اقدسی، محمد­تقی و قربانزاده، بهروز (1393). مقایسه میزان پرخاشگری و گوشه­گیری نوجوانان بی­سرپرست ورزشکار و غیر ورزشکار. مطالعات روان­شناسی ورزشی، 10، 89-98.
  • پرچم، اعظم؛ فاتحی­زاده، مریم و اللهیاری، حمیده (1391). مقایسه سبک‌های فرزند پروری بامریند با سبک‌های فرزند پروری اسلام. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 14، 115-138.
  • پروین، مریم؛ موحدی، احمدرشا و فرامرزی، سالار (1394). تأثیر بازی‌های کودکانة جسمانی بر بهبود کمرویی دانش آموزان دختر دبستانی. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی، 7(2)، 187-201.
  • حسینی، سید وحیده، انوشه، منیژه؛ عباسزاده، عباس و احسانی، محمد (1393). شرایط علی مؤثر بر گرایش دختران نوجوان به انجام فعالیت­های ورزشی. تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 3، 331-339.
  • شعاع کاظمی، مهرانگیز و مؤمنی جاوید، مهرآور (1390). بررسی مقایسه­ای و رابطه رفتار جرأتمندانه، عزت‌نفس و جهت‌گیری مذهبی دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 12، 169-190.
  • طباطبایی، سید­علی؛ فضلی، رخساره و یار علی، جواد (1393). بررسی رابطه سبک‌های فرزند پروری والدین با پیشرفت تحصیلی و اختلال رفتاری. خانواده و پژوهش، 18، 7-22.
  • عبدی­مقدم، سعید و بهروزی، ایوب و رمضانی­نژاد، رحیم (1392). رابطة شیوة فرزند پروری والدین با میزان فعالیت بدنی فرزندان، مجله مطالعات روان­شناسی ورزشی، 6، 36-25.
  • غیاثی زاده، مهدی. (1392). اثربخشی بازی‌درمانی به شیوه شناختی-رفتاری مایکنبام در کاهش کمرویی و گوشه‌گیری اجتماعی دانش آموزان دبستانی. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 21(6)، 96-105.
  • یعقوبی، حسن؛ ذاکر­فرد، منیرالسادات و افرا، زهرا (1396). مقایسه سبک‌های فرزند پروری، دلبستگی و بهزیستی روان‌شناختی والدین بر گرایش به ورزش‌های گروهی و انفرادی دانش‌آموزان. اصول بهداشت روانی، 19(3)، 139-145.
  • یوسفی، بهرام؛ عظیمی نژاد، جواد و ملکیان، علی (1393). ارتباط شیوه‌های فرزند پروری والدین با مشارکت ورزشی دانش آموزان دختر. مطالعات روانشناسی، 3(9): 55- 66.
  • Alemda, c. alemda, s., & özkara, a. B. (2017). Parti̇ci̇pati̇on in physi̇cal acti̇vi̇ty and shyness accordi̇ng to gender. Education and sport, 12(2), 115-120.
  • Brand, s., gerber, m., beck, j., kalak, n., hatzinger, m., pühse, u., & holsboer-trachsler, e. (2011). Perceived parenting styles differ between genders but not between elite athletes and controls. Adolescent health, medicine and therapeutics, 2, 9- 14.
  • Cooper, H. (May 2019). Parenting Styles and Their Relationship to the Physical Activity Levels of Preschool-Aged Children (Honors Thesis, East Carolina University). Retrieved from the Scholarship.
  • Dollman, j., & lewis, n. R. (2010). The impact of socioeconomic position on sport participation among south australian youth. Journal of science and medicine in sport, 13(3), 318-322.
  • Dobersek, u., & arellano, d. L. (2018). Examining shyness and self-esteem in athletes and non-athletes. American journal of psychological research, 11, 5-15.
  • Felton, l., & jowett, s. (2013). Attachment and well-being: the mediating effects of psychological needs satisfaction within the coach–athlete and parent–athlete relational contexts. Psychology of sport and exercise, 14(1), 57-65.
  • Findlay, l. C., & coplan, r. J. (2008). "Come out and play: shyness in Childhood and the benefits of organized sports participation". CanadianJournal of behavioural science/revue. canadienne des sciences du Comportement, 40(3), 153-163.
  • Gocmen, p. O. (2012). "Correlation between shyness and self-esteem of Arts and design students". Journal of social and behavioral sciences, 47, 1558-1561.
  • Hennessy, e., hughes, s. O., goldberg, j. P., hyatt, r. R., & economos, c. D. (2010). Parent-child interactions and objectively measured child physical activity: a cross-sectional study. International journal of behavioral nutrition and physical activity, 7(1), 71.
  • Lindsay, a. C., wasserman, m., muñoz, m. A., wallington, s. F., & greaney, m. L. (2018). Examining influences of parenting styles and practices on physical activity and sedentary behaviors in latino children in the united states: integrative review. Jmir public health and surveillance, 4(1), e14.
  • Rinaldi, c. M., & howe, n. (2012). Mothers’ and fathers’ parenting styles and associations with toddlers’ externalizing, internalizing, and adaptive behaviors. Early childhood research quarterly, 27(2), 266-273.
  • Saunders, j., hume, c., timperio, a., & salmon, j. (2012). Cross-sectional and longitudinal associations between parenting style and adolescent girls’ physical activity. International journal of behavioral nutrition and physical activity, 9(1), 141.
  • Van der geest, k. E., mérelle, s. Y. M., rodenburg, g., van de mheen, d., & renders, c. M. (2017). Cross-sectional associations between maternal parenting styles, physical activity and screen sedentary time in children. Bmc public health, 17(1), 1-10.