تأثیر اوقات فراغت جدی و رفتارهای تفریحی تخصصی‌شده بر دلبستگی مکانی با نقش میانجیگری سبک زندگی در بین (دانش آموزان ورزشکار: مطالعه موردی شهرستان مراغه)

نویسنده

کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، ایران.

چکیده

هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر اوقات فراغت جدی و رفتارهای تفریحی تخصصی‌شده بر دلبستگی مکانی با نقش میانجیگری سبک زندگی در بین (دانش­ آموزان ورزشکار شهرستان مراغه) است، ماهیت تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. حجم نمونه مشتمل بر 384 نفر از دانش ­آموزان ورزشکار پسر و دختر شهرستان مراغه بوده که به‌صورت تصادفی خوشه ­ای انتخاب و طبقه ­ای شد. جهت جمع ­آوری داده ­ها از زار جمع ­آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه­ های اوقات فراغت جدی گولد و همکاران (2011)، پرسشنامه دلبستگی ‌مکانی کایل و همکاران (2005)، پرسشنامه تخصصی سازی تفریح مک فارلین (1994) و پرسشنامه سبک زندگی خنفیر، 1398، روایی پرسشنامه ­ها تأیید شد و پایایی پرسشنامه ­­ها (95/ 0 79/0، 874/0 و 832/0) به دست آمد که جهت تجزیه و تحلیل داده ­ها از نرم ­افزار SPSS و smartpls3 استفاده شده است و همچنین جهت بررسی مدل، از تحلیل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ‏ها نشان داد که اوقات فراغت جدی بر دلبستگی مکانی با میانجیگری سبک زندگی به میزان 597/0 و در جهت مثبت، رفتارهای تفریحی تخصصی‌شده بر دلبستگی مکانی با میانجی­گری سبک زندگی به میزان 688/0 و در جهت مثبت و معنادار و اوقات فراغت جدی و رفتارهای تفریحی تخصصی‌شده بر دلبستگی مکانی با نقش میانجی­گری سبک زندگی به میزان 697/0 در بین (دانش ­آموزان ورزشکار شهرستان مراغه) تأثیر مثبت و معناداری دارد.
 
چکیده بلند:
مقدمه
زندگی امروزی به علت داشتن شرایط خاص، انسان را فردی حساس بی­تحرک و بسیار آسیب­ پذیر بار آورده است، اوقات فراغت و نحوه­ گذران آن از جمله مفاهیم اخیر و نوینی است که معنای واقعی خود را پـس ازدوران صنعتی شدن جوامع و رشد سرمایه‌داری و نیز گسترش شهرها پیدا نمود. در واقع با توسعه انواع تکنولوژی در زندگی مردم و جایگزینی آن به جای نیروی انسانی اعمال فرصتی برای انسان‌ها ایجاد شد کـه بتواننـد از اوقات خود به آن صورتی که مورد دلخواهشان می‌باشد استفاده نمایند (یاری، 1390). امروزه اوقات فراغت یکی از موضوعات اصلی و بسیار مهم در عرصه زندگی به‌شمار می­ آید که با رویکرد جهانی شدن و پیدایش دهکده جهانی این مقوله به امر حیاتی و ضرورتی اجتناب‌ناپذیر با کارکردهای بسیار مؤثر در حیطه مشارکت­ جویی، تربیت اجتماعی و مسئولیت‌پذیری تبدیل شده است (نجفی، 1391)، نوجوانی و دوره دانش‌آموزی دوره اوج نیازهای اوقات فراغت است دانش­ آموزان در مقایسه باسایر افراد وقت آزاد، فرصت­ های بیشتر و شاید مسولیت ­های کمتری دارند و با اوقات فراغت به‌عنوان یک زمینه و فرصت اجتماعی شدن و شکل دادن به هویت خویش روبه‌رو می­ شوند. همچنین با بررسی میزان اثر هریک از مؤلفه­ ها که در این تحقیق )اوقات فراغت جدی) پشتکار، تلاش، شغل، هویت و اخلاق) و تخصص تفریحی (تعهد اقتصادی، تجربه و سبک زندگی) در دلبستگی مکان (وابستگی به مکان، اجتماعی پیوند) نحوه گذران دانش ­آموزان را شناسایی کنیم (حیدری، 2019). در تحقیق حاضر، محقق در نظر دارد. لذا در تحقیق حاضر، محقق برآن است به این سؤال پاسخ دهد که آیا اوقات فراغت جدی و رفتارهای تفریحی تخصصی شده بر دلبستگی مکانی با نقش میانجی­ گری سبک زندگی در بین (دانش­ آ­موزان شهرستان مراغه) به چه میزان اثرگذار است؟
روش پژوهش
تحقیق حاضر از نظر هدف و معیار اجرایی، تحقیق کاربردی، از نظر استراتژی و مسیر اجرا، جزء تحقیقات توصیفی ـ همبستگی، از نظر شیوه گردآوری اطلاعات جزء روش ­های تحقیق اسنادی و میدانی است. محدوده زمانی پژوهش سال 1399-1398، محدوده مکانی شهرستان مراغه و محدوده موضوعی تأثیر اوقات فراغت جدی و رفتارهای تفریحی تخصصی شده بر دلبستگی مکانی (دانش ­آموزان شهرستان مراغه) است. جامعه آماری این تحقیق دانش ­آموزان شهرستان مراغه می­ باشد. دراجرای این تحقیق جهت نمونه ­گیری از روش نمونه­ گیری خوشه ­ای و طبقه ­ای همزمان استفاده شده است. پرسشنامه های استفاده شده عبارتند از: 1- پرسشنامه دلبستگی‌مکانی کایل و همکاران (2005)، 2- اوقات‌فراغت‌ جدی گولد و همکاران (2011)، 3- پرسشنامه سبک زندگی خنفیر، 1398، 4- پرسشنامه تخصصی‌سازی تفریح مک فارلین (1994). در فرآیند تجزیه و تحلیل آماری از نرم‌افزارهای آماری SPSS و SMARTPLS استفاده شده است.
تجزیه و تحلیل یافته‌ها
یافته ها نشان داد که اوقات فراغت جدی بر دلبستگی مکانی با نقش میانجی گری تبلیغات سبک زندگی تأثیرگذار است. رفتارهای تفریحی تخصصی شده بر دلبستگی مکانی با نقش میانجی گری سبک زندگی است. اوقات فراغت جدی و رفتارهای تفریحی تخصصی‌شده بر دلبستگی مکانی با نقش میانجیگری سبک زندگی، تأثیرگذار است. با توجه به الگوی تفسیری در مدل ‏سازی معادلات ساختاری، مقادیر t محاسبه شده بین تمامی متغیرهای مستقل و وابسته موجود در مدل بزرگتر از 96/1 بوده و در سطح 99 درصد معنادار هستند و به عبارتی مناسب بودن مدل ساختاری را نشان می ‏دهد.
 
نتیجه‌گیری
با توجه به تأیید مدل مفهومی پژوهش در جامعه آماری و موضوع تأثیر اوقات فراغت جدی و رفتارهای تفریحی تخصصی شده بر دلبستگی مکانی با نقش میانجی گری سبک زندگی در بین (دانش ­آموزان شهرستان مراغه) با بکارگیری آزمون‌های مختلف نتایج ذیل که برگرفته از تجزیه داده های کمی و تبیین روابط را ارائه داد.
با توجه به کارکرد تمایز بخشی سبک زندگی در جوامع امروزی، به‌نظر می­رسد با بهره گیری از شاخص های معرفی ­شده در این پژوهش بتوان تمایزات موجود بین ورزشکاران را بررسی نمود و سبک ­های زندگی متفاوت و متمایزی برای آنها در نظر گرفت؛ بنابراین پیشنهاد می ­شود در مطالعات اوقات فراغت، نقش مکان بیشتر مورد توجه قرار گیرد. با توجه به برنامه های تفریحی موجود پیشنهاد می ­شود ارائه ­دهندگان خدمات اوقات فراغت در جامعه بتوانند پروژه ­ها و رویدادهای ورزشی را به گونه ­ای ارائه دهند که ورزشکاران بتوانند علاوه بر امکان تمرین منظم در اماکن، فرصت بیشتری برای تعامل و برقراری ارتباط با هم تیمی ها، دوستان، خانواده و دیگر افراد جامعه داشته باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of serious leisure and specialized recreational behaviors on spatial attachment with the mediating role of lifestyle among (athletic students of Maragheh city)

نویسنده [English]

  • Hamed Ahmad mahmodi bonab
M.Sc., Department of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tabriz, Iran.
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the effect of serious leisure and specialized recreational behaviors on spatial attachment with the role of lifestyle mediation among (student-athletes in Maragheh). The nature of the present study is descriptive-survey and correlational. The sample size included 384 male and female student-athletes of Maragheh city who were randomly selected and classified into clusters. The sample size consisted of 384 male and female student-athletes of Maragheh city who were randomly selected and categorized. To collect data from the field of data collection in this study, Gold et al.'s (2011) Serious Leisure Questionnaire, Kyle et al.'s (2005) Spatial Attachment Questionnaire, McFarlane (1994) Recreation Specialization Questionnaire, and Lifestyle Questionnaire Khanfir, 1398, the validity of the questionnaires was confirmed and the reliability of the questionnaires (0.95, 0.79, 0.874 and 0.832) was obtained to analyze the data from SPSS software and smartpls3 Used. Also, structural equation analysis has been used to study the model. The results of data analysis showed that serious leisure time on spatial attachment with lifestyle mediation of 0.597 and in a positive direction, specialized recreational behaviors on spatial attachment with lifestyle mediation of 0.688 and in Positive and significant direction and serious leisure and specialized recreational behaviors have a positive and significant effect on spatial attachment with the role of lifestyle mediator at the rate of 0.697 among (student-athletes of Maragheh city).
 
Long Abstract
Introduction
Today's life, due to special circumstances, has made man a sensitive, immobile and very vulnerable person. Leisure time and how to spend it is one of the recent and new concepts that found its true meaning after the industrialization of societies and the growth of capitalism and the expansion of cities. In fact, with the development of various technologies in people's lives and its replacement instead of human resources, an opportunity was created for human beings to be able to use their time as they wish (Yari, 2011). Today, leisure time is one of the main and very important issues in the field of life, which with the approach of globalization and the emergence of a global village, this category has become a vital and inevitable necessity with very effective functions in the field of participation, social education and responsibility (Najafi, 2012). Adolescence and college periods are the peak years of leisure needs. Compared to other people, students have more free time, more opportunities, and perhaps fewer responsibilities, and face leisure as an opportunity to socialize and shape their identities. Also, at the present study, by examining the effect of each of the components in this study (serious leisure, perseverance, effort, job, identity and ethics) and recreational expertise (economic commitment, experience and lifestyle) in place attachment (place dependence, social link), we identify how students spend their leisure time (Heidari, 2019). Therefore, in the present study, the researcher intends to answer the question, to what extent do serious leisure and specialized recreational behaviors affect place attachment, with the role of lifestyle mediator among students of Maragheh city?
Research Method
The present research in terms of purpose and executive criteria, is applied research; In terms of strategy and implementation path, is descriptive-correlational research; and in terms of data collection method, it is one of the methods of documentary and field research. The time frame of the research is year 2019-2020, the location of the research is Maragheh city and the thematic range is the effect of serious leisure and specialized recreational behaviors on the place attachment of students in Maragheh city. The statistical population of this research is the students of Maragheh city. In this study, simultaneous cluster and stratified sampling method was used. The used questionnaires are: 1. Kyle place attachment questionnaire (2005), 2. Gould et al. (2011), serious leisure time, 3. Khanfir Lifestyle Questionnaire, 2019, 4. McFarlane Recreation Specialization Questionnaire (1994). SPSS and SMARTPLS statistical software were used in the statistical analysis process.
Data analysis
Findings showed that serious leisure time affects place attachment with the mediating role of lifestyle advertisements. Specialized recreational behaviors based on place attachment with mediating role, is a lifestyle. Serious leisure and specialized recreational behaviors affect place attachment with the role of lifestyle mediator. According to the interpretive model in structural equation modeling, the calculated t-values between all independent and dependent variables in the model are greater than 1.96 and are significant at the 99% level. In other words, they show the appropriateness of the structural model.
Conclusion
Considering the approval of the conceptual model of research in the statistical community and the subject of the effect of serious leisure and specialized recreational behaviors on place attachment with the role of lifestyle mediation among students in Maragheh, by using various tests, the following results were obtained, which are derived from the analysis of quantitative data and explanation of relationships.
Considering the differentiating function of lifestyle in today's societies, it seems that by using the indicators introduced in this study, it is possible to examine the differences between athletes and consider different and distinct lifestyles for them. Therefore, it is suggested that the role of place be considered more in leisure studies. According to the available entertainment programs, it is suggested that leisure service providers in the community be able to present sports projects and events in such a way that athletes can, in addition to the possibility of regular training in places, have more opportunities to interact and communicate with teammates, friends, family and other people in the community.
reference
-      Howard, H. (2017), Refining the recreation specialization framework to account for social networks and environmental worldviews: Implications for understanding recreation preferences.
-      Khanfir, Hossein, Typology of elite athletes’ leisure lifestyles (2019), Strategic Studies of Sports and Youth, No. 43 (pp 229 - 244).
-      Malekian, Farshad, Tejarat, Ali, Haji Anzaei, Zahra, (2019), a Study of Factor Validity and Reliability of Persian Version of Evaluation and Serious Leisure List (Slim), New Approaches in Sports Management, Volume 7, Number 25.
-      Tenenbaum, G., Eklund, R. C. & Kamata, A. (2012), “Measurement in Sport and Exercise Psychology”. Human Kinetics. p: 647-649.
-      Torkildsen, G. (2012), Leisure and recreation management. Routledge. Published in the Taylor & Francis e-Library. ISBN 0- 47757-203 X Master e-book ISBN.
-      Wirth, Timovon, Regameyb, AdrienneGrêt, Moser, Corinne Stauffacher, Michael, (2016), Exploring the influence of perceived urban change on residents place attachment, Journal of Environmental Psychology, Vol 46, pp 67-82

کلیدواژه‌ها [English]

  • serious leisure
  • specialized recreational behaviors
  • spatial attachment
  • Carlson, EReyonold and et al. (2016), recreation and leisure, the changing sencen wadsworh, publishing company, Inc Belmont, California,third Ed pp. 1-10.
  • Howard, H. (2017), Refining the recreation specialization framework to account for social networks and environmental worldviews: Implications for understanding recreation preferences.
  • Khanfir, Hossein, Typology of elite athletes’ leisure lifestyles (2019), Strategic Studies of Sports and Youth, 43 (pp 229 - 244).
  • Kidslord, L. (2009), “How Innocent is our Scientific Vocabulary? Rethinking Recent Sociological Conceptualizations of Complex Leisure”. BSA Publications Ltd. Vol 43, N. 2, pp 371-387.
  • Kyle, G., Graefe, A., & Manning, R. (2005), Testing the dimensionality of place attachment in recreational settings. Environment and Behavior, 37(2), 153-177 Labor and Census Bureau of Iran. (2015). The findings of the survey plan to spend time in urban areas. pp. 15-32.
  • Malekian, Farshad, Tejarat, Ali, Haji Anzaei, Zahra, (2019), A Study of Factor Validity and Reliability of Persian Version of Evaluation and Serious Leisure List (Slim), New Approaches in Sports Management, Volume 7, Number 25.
  • McFarlane, B. L. (1994), Specialization and motivations of birdwatchers. Wildlife Society Bulletin, 22(3), 361-370.
  • Najafi, Mohammad Javad, (2012) (Study of the relationship between cultural capital and leisure, M.Sc. Thesis, Payame Noor University of Tehran.
  • Pesavento, L.C. (2002), Leisure Education In the Schools. Paper presented to the American Association for Leisure and Recreation at the American Association of Physical Education, Recreation and Dance Convention, San Diego, CA.
  • Stebbins, R.A. (2012a), Comment on Scott: Recreation specialization and theCL-SL Leisure Sciences, 34, 372-374.
  • Straussb, Karoline (2020), similarity Ciara M. Kellya, John Arnoldc, Chris Stridea, The relationship between leisure activities and psychological resources that
  • Tenenbaum, G., Eklund, R. C. & Kamata, A. (2012), “Measurement in Sport and Exercise Psychology”. Human Kinetics. p: 647-649.
  • Torkildsen, G. (2012), Leisure and recreation management. Routledge. published in the Taylor & Francis e-Library. ISBN 0- 47757-203 X Master e-book ISBN.
  • Wirth, Timovon, Regameyb, AdrienneGrêt, Moser, Corinne Stauffacher, Michael, (2016), Exploring the influence of perceived urban change on residents place attachment, Journal of Environmental Psychology, Vol 46, pp 67-82.
  • Yari, Zahra, (2011), “Challenges of youth leisure in Iran”, National Conference on Pathology of Youth Issues, Islamic Azad University, Falavarjan Branch. (in Persian)