واکاوی فرهنگ مصرف ورزش زنان جوان مبتنی بر نظریۀ فرهنگ مصرف‌کننده

نویسنده

استادیار، گروه مدیریت ورزشی،دانشکده تربیت بدنی ، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

چکیده

مصرف را در سطوح متفاوتی می­توان مورد بحث و تحلیل قرار داد که یکی از جنبه­های آن مصرف ورزشی است. با توجه به تأثیر قابل ملاحظه فرهنگ مصرف ورزشی زنان، هدف این تحقیق، واکاوی فرهنگ مصرف ورزش زنان جوان مبتنی بر نظریه فرهنگ مصرف­کننده بود. در این پژوهش، از روش تحقیق تحلیل مضمون و روش دلفی استفاده شد. جامعه مورد بررسی زنان و دختران 18- 30 ساله بود که به روش نمونه­گیری هدفمند با 38 نفر از آنها مصاحبه و به روش تحلیل مضمون کدگذاری شد. سپس در فاز دوم تحلیل تم­های حاصل از فاز اول در قالب یک پرسشنامه محقق ساخته در اختیار 28 نفر از خبرگان و صاحب‌نظران قرار گرفت و به روش دلفی تحلیل شد. در این تحقیق چهار بعد و 26 گزاره به‌عنوان ابعاد تأثیرگذار فرهنگ مصرف ورزش شناسایی و مورد بررسی نخبگان قرار گرفت. بعد اول، سبک زندگی بود که مهم‌ترین بعد تأثیرگذار بر فرهنگ مصرف ورزش شناخته شد. بعد دوم و سوم به ترتیب زیبایی­شناختی و رهایی­بخشی به دست آمد. درنهایت چهارمین بعد حاصل از این پژوهش بعد اجتماعی-اقتصادی فرهنگ مصرف ورزش بود.
 
چکیده بلند:
مقدمه
امروزه مصرف به یکی از اساسی ­ترین مفاهیم برای فهم جامعه مدرن تبدیل شده، به­ گونه‌ای که صاحب­ نظران از زوایای مختلف در مورد آن بحث کرده ­اند. مصرف ورزش مستلزم صرف هزینه زمانی و فکری است. انتظار می ­رود مخاطبان بالقوه پیش از ورزش اثر، برتری­ ها و مزایای مصرف آن را بررسی و اثرات حاصل از این مصرف را پیش ­بینی و تصور نمایند. درعین‌حال، ورزشکاران حرفه ­ای زن با ارائه هویتی بارز نیز جذابیت و علاقۀ طرفداران را جذب می‌کنند. به‌طورکلی، با بهره­ گیری از رسانه­ ها، جنسیت همچنان به شکل دادن فرهنگ مصرف ورزش ویژه­ای می ­پردازند (برراناگان و گیلیانوتی، 2015). بر این اساس، در این تحقیق به واکاوی فرهنگ مصرف ورزش دختران جوان به‌عنوان یکی از گروه­ های عمده مصرف­ کنندگان ورزش پرداخته شد.
ابزار پژوهش
در این پژوهش، به ­منظور واکاوی هرچه عمیق ­تر فرهنگ مصرف ورزش دختران جوان بر مبنای نظریه فرهنگ مصرف ­کننده، روش‌شناسی کیفی انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را دختران 18-30 ساله تشکیل می ­دادند که با استفاده از راهبرد نمونه ­گیری موارد تیپیک (روش نمونه­گیری هدفمند) افرادی که به‌منظور انجام تحلیل کیفی مناسب بودند و همچنین در چارچوب اهداف پژوهش حاضر قرار داشتند، مورد مصاحبه قرار گرفتند. درمجموع جهت گردآوری داده­ ها 38 مصاحبه 15-30 دقیقه ­ای انجام شد. سپس در فاز دوم تحلیل تم­های حاصل از فاز اول در قالب یک پرسشنامه محقق ساخته در اختیار 28 نفر از خبرگان و صاحب‌نظران قرار گرفت و به روش دلفی تحلیل شد.
تجزیه‌وتحلیل یافته‌ها
در این تحقیق چهار بعد و 26 گزاره به‌عنوان ابعاد تأثیرگذار فرهنگ مصرف ورزش شناسایی و مورد بررسی نخبگان قرار گرفت. بعد اول، سبک زندگی بود که مهم‌ترین بعد تأثیرگذار بر فرهنگ مصرف ورزش شناخته شد. بعد دوم و سوم به ترتیب زیبایی ­شناختی و رهایی­ بخشی به دست آمد. درنهایت چهارمین بعد حاصل از این پژوهش بعد اجتماعی-اقتصادی فرهنگ مصرف ورزش بود.
نتیجه ­گیری
با توجه به تأثیر قابل ملاحظه فرهنگ مصرف ورزش، هدف این پژوهش مطالعه ابعاد این تأثیرگذاری با استفاده از روش تحقیق تحلیل مضمون و روش دلفی بود. در این پژوهش چهار بعد و 26 گزاره به‌عنوان ابعاد تأثیرگذار فرهنگ مصرف ورزش دختران جوان شناسایی و مورد بررسی نخبگان قرار گرفت. تحلیل آرای صاحب ­نظران نشان می ­دهد که تعداد شش گزاره نتوانستند اجماع بالای 60 درصد را در بین اعضای گروه دلفی کسب کنند.


 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Exploring the sports consumption culture of young women based on the theory of consumer culture

نویسنده [English]

  • Vajiheh Javani
Assistant Professor, Department of Sports Management, Faculty of Physical Education, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

Consumption at different levels can be discussed and analyzed, that one of its aspects being sports consumption. Considering the significant impact of women's sports culture on consumption, the purpose of this study was to analyze the sport consumption culture of young women based on consumer theory. In this research, the methods of research were thematic analysis and Delphi method. The population of the study was women and girls aged 18-30 years old. They were interviewed using purposeful sampling, and 38 were interviewed and analyzed by the method of thematic analysis. In the second phase, according to the extracted themes of the first phase a researcher-made questionnaire was formed. Then, 28 experts were asked to fill out the questionnaire by Delphi method. In this research, four dimensions and 26 statements were identified as influential dimensions of consumption sport culture of women’s and examined by experts. The first was lifestyle, which was the most important influence on the culture of exercise. The second and third dimensions were obtained aesthetically and escape. Finally, the fourth dimension of this research was the socioeconomic dimension of the sport consumption culture.
 
Long Abstract
Introduction
Today, consumption has become one of the most basic concepts for understanding modern society, as experts have discussed it from different angles. Exercising requires time and thought. Potential audiences are expected to explore the effects, advantages and benefits of pre-exercise beforehand and to anticipate and imagine the effects. At the same time, female professional athletes attract fans by presenting a clear identity. In general, by using the media, gender continues to shape the culture of consuming a particular sport (Brannagan and Giulianotti, 2015). Accordingly, in this study, the culture of sports consumption of young girls as one of the major groups of sports consumers was analyzed.
Research Tools
In this study, in order to explore the culture of sports consumption of young girls as deeply as possible based on the theory of consumer culture, a qualitative methodology was selected. The statistical population of the present study consists of 18- 30 year old girls. By using a typical case sampling strategy (purposive sampling method), individuals who were suitable for qualitative analysis and also within the objectives of the present study, were interviewed. In general, to collect data, 38 interviews were conducted for 15 to 30 minutes. Then, in the second phase, the analysis of the themes obtained from the first phase was provided to 28 experts in the form of a researcher-made questionnaire and was analyzed by Delphi method.
Data Analysis
In this study, four dimensions and 26 propositions were identified as influential dimensions of sports consumption culture and examined by elites. The first dimension was lifestyle, which was recognized as the most important dimension influencing the culture of sports consumption. The second and third dimensions were obtained aesthetically and liberating, respectively. Finally, the fourth dimension of this study was the socio-economic dimension of sports consumption culture.
Conclusion
Considering the significant effect of sports consumption culture, the purpose of this study was to study the dimensions of this effect using content analysis research method and Delphi method. In this study, four dimensions and 26 propositions were identified as influential dimensions of young girls' sports consumption culture and examined by the elites. Analysis of the experts' opinions shows that six statements failed to reach a consensus of more than 60% among the members of the Delphi group.
reference
-     Ahmadi, E., et al. (2016). Sociological Explication of Body Management and its Relation with Social and Cultural Factors in Girls and Women in Tabriz City. Women Studies, 7(15): 29-50. (In Persian).
-     Baudrillard, J. (2016). The consumer society: Myths and structures, Sage.
-     Gemar, A. (2018). Sport as culture: Social class, styles of cultural consumption and sports participation in Canada. International Review for the Sociology of Sport, 1012690218793855.
-     Gemar, A. (2020). Sport as culture: Social class, styles of cultural consumption and sports participation in Canada. International Review for the Sociology of Sport55(2), 186-208.
-     Brannagan PM,. & Giulianotti R. (2015). Soft power and soft disempowerment: Qatar, global sport and football’s 2022 World Cup finals. Leisure Studies, 34(6): 703–719.

کلیدواژه‌ها [English]

  • consumer culture
  • sport
  • women
  • consumer culture theory
  • Ahmadi, E., et al. (2016). Sociological Explication of Body Management and its Relation with Social and Cultural Factors in Girls and Women in Tabriz City. Women Studies, 7(15): 29-50. (In Persian).
  • Andrews DL., & Clift BC. (2015). Consumption and sport. In: The Wiley Blackwell Encyclopedia of Consumption and Consumer Studies, Oxford, UK: John Wiley & Sons.
  • Baudrillard, J. (2016). The consumer society: Myths and structures, Sage.
  • Bourdieu, P. (1999). The weight of the world: Social suffering in contemporary society. Alhoda UK.
  • Brannagan PM,. & Giulianotti R. (2015). Soft power and soft disempowerment: Qatar, global sport and football’s 2022 World Cup finals. Leisure Studies, 34(6): 703–719.
  • Braun, V. and V. Clarke (2006). "Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2): 77-101.
  • Dahl, S. (2015). Social Media Marketing: Theories and Applications. Los Angeles: Sage Publications.
  • Francis, M. (2014). Herbert Spencer and the invention of modern life. Routledge.
  • Gemar, A. (2018). Sport as culture: Social class, styles of cultural consumption and sports participation in Canada. International Review for the Sociology of Sport, 1012690218793855.
  • Gemar, A. (2020). Sport as culture: Social class, styles of cultural consumption and sports participation in Canada. International Review for the Sociology of Sport55(2), 186-208.
  • Giddens, A. (2013). New rules of sociological method: A positive critique of interpretative sociologies, John Wiley & Sons.
  • Giulianotti R (2015). Sport: A Critical Sociology. Second Edition, Cambridge: Polity Press.
  • Harvey J, Horne J and Safai P (2009). Alterglobalization, global social movements, and the possibility of political transformation through sport. Sociology of Sport Journal, 26(3): 383–403.
  • Hasani, M. H., et al. (2017). Conceptualizing Cultural lifestyle. Sociological Cultural Studies, 8(1): 23-44. (In Persian).
  • Jenny SE, Manning RD, Keiper MC, et al. (2017). Virtual(ly) Athletes: Where eSports Fit Within the Definition of ‘Sport’. Quest, 69(1): 1–18.
  • Kezar, A., & Maxey, D. (2016). The Delphi technique: An untapped approach of participatory research. International journal of social research methodology, 19(2), 143-160.
  • Kim, Y., Magnusen, M., Kim, M., & Lee, H. W. (2019). Meta-analytic review of sport consumption: factors affecting attendance to sporting events. Sport Marketing Quarterly28(3), 117-134.
  • Lebel, K., Pegoraro, A., & Harman, A. (2019). The impact of digital culture on women in sport. In Digital dilemmas(pp. 163-182). Palgrave Macmillan, Cham.
  • Lupton D (2016). The Quantified Self. Cambridge: Policy Press.
  • McQuarrie, F.A. and E.L. Jackson (2016). Exploring men’s leisure.
  • Norozi, A., et al. (2018). Investigating the effect of body image and body management on women's sports participation in Ilam province. Journal of Applied Sociology, 29(4): 99-122. (In Persian).
  • Numerato D (2018) Football Fans, Activism and Social Change. London: Routledge.
  • Rumford C (2007) More than a game: globalization and the post-Westernization of world cricket. Global Networks, 7(2): 202–214. Giulianotti R (2015) Sport: A Critical Sociology. Second Edition, Cambridge: Polity Press.
  • Schau, H J. & Gilly, MC. (2003). We Are What We Post? Self‐ Presentation in Personal Web Space. Journal of Consumer Research, 30 (December), 385–404.
  • Stranger M (2017) Surfing Life: Surface, Substructure and the Commodification of the Sublime. London: Routledge.
  • Wheaton, B., & Thorpe, H. (2018). Action Sport Media Consumption Trends Across Generations: Exploring the Olympic Audience and the Impact of Action Sports Inclusion. Communication & Sport, 2167479518780410.