تأثیر سبک زندگی بر رفتار خرید آنی گردشگران ورزشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

2 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

3 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.

4 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

چکیده

در دنیای امروز داشتن اطلاعات، آگاهی و دانش کافی از سبک زندگی مشتریان ورزشی، می‌تواند بسیاری از مشکلات مربوط رفتار مشتریان را برطرف کند، از این رو هدف این تحقیق بررسی تأثیر سبک زندگی بر رفتار خرید آنی گردشگران ورزشی است. ﭘﮋوﻫﺶ حاضر بر اساس اﻫﺪاف ﭘﮋوﻫﺶ، از ﻧﻮع ﻛﺎرﺑﺮدی؛ روش اﻧﺠﺎم آن ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ- ﭘﻴﻤﺎﻳﺸﻲ و روش ﺟﻤﻊآوری دادهﻫﺎ به صورت ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪای- ﻣﻴﺪاﻧﻲ بود و برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ی محقق‌ساخته استفاده شد. جامعه آماری تحقیق را گردشگران مقاصد گردشگری ورزشی منتخبی از استان‌های کشور (آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، گیلان، خوزستان) تشکیل دادند که به دلیل نامشخص و گسترده بودن تعداد جامعه آماری و همچنین با توجه به فرمول کوکران، از حداکثر تعداد ممکن یعنی 384 نفر از گردشگران استفاده شد که به صورت تصادفی ساده انتخاب گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش توصیفی شامل جداول فراوانی و میانگین بود و در بخش استنباطی نیز از آزمون کلموگروف-اسمیرنف برای بررسی طبیعی بودن داده‌ها و از تحلیل عاملی تاییدی با رویکرد حداقل مربعات جزئی برای بررسی رابطه بین متغیرها استفاده شد. نرم‌افزارهای مورد استفاده جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها، SPSS V20 و SmartPLS3 بود. نتایج نشان داد که سبک زندگی بر رفتار خرید آنی گردشگران در مقصد گردشگری مورد تحقیق تاثیر مثبت و معناداری دارد (376/8=t و 261/0=ضریب مسیر).

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of lifestyle on the immediate shopping behavior of sports tourists

نویسندگان [English]

  • Hojjat Hajipour 1
  • Emadeldin Poursafar Tabalvandani 2
  • Tayyebeh Abdali 3
  • mohsen sadeghi 4
1 PhD Student in Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Ferdowsi University, Mashhad, Iran
2 PhD student in Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, University of Gilan, Rasht, Iran.
3 Master of Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran.
4 PhD Student in Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Urmia University, Urmia, Iran
چکیده [English]

In today's world, having enough information, awareness and knowledge of the lifestyle of sports customers, can solve many problems related to customer behavior, so the purpose of this study is to investigate the impact of lifestyle on the immediate shopping behavior of sports tourists. The present tense is based on the verses of the present tense; The method was Descriptive-survey, and the data collection method was Library-Field, and a researcher-made questionnaire was used to collect data. The statistical population of the study consisted of selected tourists from the tourist destinations of the provinces of the country (East Azerbaijan, Khorasan Razavi, Gilan, Khoozestan). Was selected by simple random sampling. Data analysis in the descriptive part included frequency and mean tables, and in the inferential part the Kolmogorov-Smirnov test was used to check the normality of the data and confirmatory factor analysis with a partial least squares approach was used to examine the relationship between variables. The software used for data analysis were SPSS V20 and SmartPLS3. The results showed that lifestyle has a positive and significant effect on the immediate shopping behavior of tourists in the studied tourist destination (t=8.376 and route coefficient=0.261).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lifestyle
  • Immediate shopping behavior
  • Sports tourists
  • Ahn, J. Lee, S. L. & Kwon, J. (2019). Impulsive buying in hospitality and tourism journals. Annals of Tourism Research, 102764. ‏
  • Bennett, P. D. (1995). AMA dictionary of marketing terms. Lincolnwood, IL: NTC Publishing Group. ‏
  • Cakanlar, A. & Nguyen, T. (2019). The influence of culture on impulse buying. Journal of Consumer Marketing,36(1), 12-23. ‏
  • Dehghani Soltani, Mehdi; Mohammadi, Esfandiar; Poorashraf, Yasanullah; Sayemiri, Korosh; Qahri Shirinabadi, Elahih. (2013). Structural equation modeling approach in explaining the effect of experience, trust and brand loyalty on brand equity, Marketing Management, 8 (21): 101-117 (in persian).
  • Eseosa, O. & Mik, K. (2015). Loss reduction in port harcourt 33/11kv distribution networks by power factor correction. International research journal of management, IT and social sciences,2(9), 10-17. ‏
  • Furaiji, F. Łatuszyńska, M. & Wawrzyniak, A. (2012). An empirical study of the factors influencing consumer behaviour in the electric appliances market. Contemporary Economics,6(3), 76-86. ‏
  • Holdger p. (2008). " The economics of staging the Olympic A comparison of the Game 1972"ـ. Publisher: Edward Elgar Pub.
  • Husnain, M., Rehman, B., Syed, F. & Akhtar, M. W. (2019). Personal and in-store factors influencing impulse buying behavior among generation Y consumers of small cities. Business Perspectives and Research,7(1), 92-107. ‏
  • Lai, M. B. (2019). Consumer behavior toward wine products. InCase Studies in the Wine Industry (pp. 33-46). Woodhead Publishing. ‏
  • Manggiasih, F. P. Widiartanto, W. & Prabawani, B. (2015). Pengaruh Discount, Merchandising, Dan Hedonic Shopping Motives Terhadap Impulse Buying. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis,4(4), 164-174. ‏
  • Nazari, Mohsen; Qaderi Abed, Amir Hossein. (2011). Presenting a model to investigate the factors affecting sudden buying behavior (Case study: Students of the Faculty of Management, University of Tehran). Business Management 3 (4): 127-140 (in persian).
  • Nikbakht, Mohammad Javad; Meshbaki, Asghar; Khodadad Hosseini, Seyed Hamid (2015). Investigating the Impact of Buyer Instant Factors and In-Store Factors on Instant Shopping in Chain Stores, Business Management 7 (4): 985-1004 (in persian).
  • O’Brien, S. (2018). Consumers cough up $5,400 a year on impulse purchases. CNBC. com. ‏
  • Pandey, M. (2017). Impact of goods and service tax (GST) on Indian tax structure. International research journal of management, IT and social sciences,4(3), 22-33. ‏
  • Park, J. E. & Choi, E. J. (2013). Consequences of impulse buying cross-culturally: A qualitative study. International Journal of Software Engineering and its Applications,7(1), 247. ‏
  • Rook, D. W. (1987). The buying impulse. Journal of consumer research,14(2), 189-199. ‏
  • Sari, D. M. F. P., & Pidada, I. A. I. (2020). Hedonic shopping motivation, shopping lifestyle, price reduction toward impulse buying behavior in shopping center. International Journal of Business, Economics and Management, 3(1), 48-54.
  • Shahzad, S. J. H. Shahbaz, M. Ferrer, R. & Kumar, R. R. (2017). Tourism-led growth hypothesis in the top ten tourist destinations: new evidence using the quantile-on-quantile approach. Tourism Management,60, 223-232.
  • Solomon, M. Russell-Bennett, R. & Previte, J. (2012). Consumer behaviour. Pearson Higher Education AU. ‏
  • United Nations World Tourism Organization. (2016). Tourism Highlights 2012 Edition, UNWTO Publications.
  • Yarimoglu, E. & Binboga, G. (2019). Understanding sustainable consumption in an emerging country: The antecedents and consequences of the ecologically conscious consumer behavior model. Business Strategy and the Environment,28(4), 642-651.